Fiona
Harry Bingham

Fiona

Oorspronkelijke titel:
Talking to the dead (2012)

Oordeel:


ISBN: 9789026100994

Uitgever:
De Fontein | VBK

Verschenen:
2013

Pagina's: 400


Overige edities:

9789026133459
E-book


9789026135996
E-book


Omschrijving:
Detective Fiona Griffiths is jong, toegewijd en slim. Maar er is iets dat zij angstvallig verbergt. Iets dat te maken heeft met haar onvermogen om te huilen. Met haar vertrouwdheid met de doden. Met het mysterieuze gat in haar CV. Wanneer ze in haar eerste zaak de moord op een jonge vrouw en haar dochtertje moet onderzoeken, en er meer gruwelijke moorden volgen, wordt Fiona gedwongen de confrontatie aan te gaan met haar donkerste geheimen. En met een verleden dat ze nooit echt achter zich heeft kunnen laten...



Extra informatie:
- Fiona is het eerste boek met hoofdpersoon Fiona Griffiths.





Oordeel VrouwenThrillers.nl:

Recensie Ingrid op 1 juni 2013:

Fiona werkt als rechercheur aan een voor haar heel saaie zaak: de financiële gang van zaken uitzoeken van een corrupte politieman. Ze is vooral bezig met kantoorwerk en dat ligt haar absoluut niet. Ze wil actie. Als prostituee Janet Mancine en haar zes jarige dochtertje op gruwelijke wijze vermoord gevonden worden in een drugspand zet ze alles op alles om aan die zaak mee te werken. Dat mag maar tot op zekere hoogte. Maar, als er een creditcard van een rijke zakenman op het plaats delict wordt gevonden blijkt al snel dat haar zaak en de moorden met elkaar verweven zijn.
Fiona gaat helemaal op in de zoektocht naar de ware toedracht van de moorden. Ze negeert daarbij alle regels. Ze trekt haar eigen plan. Dat levert nogal wat problemen op met haar baas. Ze komt terecht in de wereld van de prostitutie, drugs en maffia en brengt haar eigen leven in gevaar.
Fiona draagt een psychiatrisch verleden met zich mee, iets dat door het hele verhaal verweven zit. Ze reageert op gebeurtenissen op een manier die niet helemaal gezond te noemen is. Zo raakt ze volledig geobsedeerd door de slachtoffers en gaat zelfs ‘s nachts bij de lijken waken en kust ze ter afscheid. Aan de andere kant heeft ze veel inzicht in het recherchewerk en krijgt dingen voor elkaar die haar collega’s niet voor elkaar krijgen. Zo krijgt ze de prostituees aan het praten over hetgeen ze weten. Ze is volledig bewust van haar psychisch probleem en dat zorgt ervoor dat je je langzaam een beeld gaat vormen over het hoe en waarom ze dingen op een bepaalde manier doet.
Fiona, in ik-vorm geschreven, pakt je vanaf het begin. Het is een heerlijk boek om te lezen, maar dan vooral vanwege het karakter Fiona. Haar manier van doen maakt dat je zeer nieuwsgierig bent naar wat er met haar gebeurd is in het verleden. Dat ze tussendoor van alles meemaakt door haar werk is mooi meegenomen. De plot is mooi. De moorden zijn opgelost maar je komt er maar voor een gedeelte achter waarom Fiona zo sterk op bepaalde situaties in haar leven reageert. Dat andere deel zou een mooi begin zijn voor een nieuw boek met haar als hoofdpersoon. Bezoekersreacties:



Linda (45) op 9 februari 2013:
Harry Bingham (1967) werd geboren in Engeland. Na zijn afstuderen aan Oxford University werkte hij 10 jaar als bankier, wat hij opgaf om voor zijn gehandicapte vrouw te zorgen en tegelijkertijd aan zijn eerste boek te schrijven. Op dit moment woont hij in Oxford met zijn vrouw en honden. Het is 2006 als Fiona Griffiths solliciteert bij de politie. Vier jaar later, mei 2010, is ze agent en gestationeerd in Cardiff, Wales. Ze is net bezig met een dodelijk saaie frauderingszaak bezig als het bureau wordt opgeschrikt door de moord op een jonge vrouw en haar zesjarige dochtertje. Op de plaats delict wordt een Visa betaalpas aangetroffen van een omgekomen miljardair en omdat Fiona op dat moment bezig is met “geldzaken”, wordt zij aan het onderzoeksteam toegevoegd om uit te zoeken wat die betaalpas met de moord te maken heeft. Al gauw blijkt dat Fiona niet alleen slim en eigenzinnig is, maar ook dat zij een verleden heeft, dat ze graag zo diep mogelijk wegstopt. Maar als er een tweede gruwelijke moord plaatsvindt en Fiona zich nog meer in het onderzoek vastbijt, beseft ze dat ze uiteindelijk toch de confrontatie zal moeten aangaan met de geheimen uit haar verleden. Al vanaf het eerste hoofdstuk is het duidelijk dat het hier niet om een doorsnee hoofdpersonage gaat. Er is iets met Fiona, maar als lezer kun je er je vinger niet opleggen. Dat ze een verleden heeft is overduidelijk, maar wat precies de ziekte is die ze in haar pubertijd zou hebben gehad en waar ze volgens haarzelf van genezen is, blijft onduidelijk. Een depressie is het meest voor de hand liggende en met dat idee in je achterhoofd zijn sommige handelingen van Fiona wel te begrijpen. Maar hoe verder het verhaal vordert, hoe meer twijfel er weer rijst. In haar eigen taal en eigen stijl vertelt Fiona over het onderzoek naar de moordenaar van de vrouw en haar dochtertje, April. Ze raakt geobsedeerd door het kleine meisje, dat op gruwelijke wijze is omgebracht en weigert te rusten voordat de schuldige is gevonden. Maar naast haar gedreven zoektocht heeft Fiona spoken in haar privéleven waarmee ze moet afrekenen. Door haar vaak onbezonnen acties haalt ze zich ook nog eens de woede van een van fraude verdachte ex-politieagent op haar hals, die haar thuis opzoekt, en die een diepe, oude angst bij haar aanwakkert. Ze wordt zelfs zo bang dat ze via haar vader, die niet al te zuiver op de graat is, een wapen aanschaft. Een wapen dat haar uiteindelijk helpt af te rekenen met haar eigen angsten én degenen die April en haar moeder hebben omgebracht. En als je dan denkt dat het allemaal is afgelopen, is daar de grand finale. De onthulling van de geheimen uit Fiona’s verleden, die haar hebben gemaakt tot wat ze is: een vrouw die niet kan huilen en vreemd vertrouwd is met de doden. En geloof me dat die onthulling als een explosie inslaat. Fiona is een boek dat je aanspreekt of niet. In ieder geval zal iedereen Fiona zelf, als persoon, in het hart sluiten. Dat vermogen heeft ze. Haar taalgebruik, haar karakter, haar onbezonnen daden, maar ook haar tekortkomingen, slimheid en doortastendheid maken haar tot een innemende persoonlijkheid die onder je huid kruipt. Harry Bingham heeft haar zó weten neer te zetten dat je bijna vergeet dat het boek door een schrijver is geschreven, en het gevoel krijgt dat het Fiona zelf is die de letters op papier heeft gezet. En juist dat laatste maakt Fiona tot een geweldig leesavontuur, waarbij je persoonlijk betrokken raakt en dat je niet meer loslaat totdat je de laatste bladzijde hebt omgeslagen. (Fiona verschijnt in april 2013)
Oordeel:

Pas verschenen >
De eliminatie

De eliminatie
Daniëlle Bakhuis

Ommekeer

Ommekeer
Sophie Ester

Winternacht

Winternacht
Suzanne Vermeer

Misstap

Misstap
Jet van Vuuren

Verdwenen

Verdwenen
Haylen Beck

Blijf rustig

Blijf rustig
Maile Meloy

Moord om de hoek

Moord om de hoek
Vera Stupenea

Wie niet weg is

Wie niet weg is
M.J. Arlidge

De sneeuwengel

De sneeuwengel
Lulu Taylor