Vreemden in de nacht
Judith Visser

Vreemden in de nacht


Bestel bij Bol.com



Bestel bij Boenda.nl

Oordeel:


ISBN: 9789041423740

Uitgever: Ambo | Anthos

Verschenen: 2014


Overige edities:

9789041425577
E-book


Omschrijving:
In een afgelegen woonhuis is een jong echtpaar op brute wijze van het leven beroofd. Veertig jaar later neemt Cassandra Wolf haar intrek in het huis. Ze wil een nieuwe start maken en een praktijk aan huis beginnen, maar haar plannen komen al snel op een zijspoor te staan vanwege angstaanjagende gebeurtenissen.





Recensie:
VrouwenThrillers.nl (Diane) op 31 mei 2014:
Vreemden in de nacht is de nieuwe literaire thriller van Judith Visser. In een afgelegen woonhuis is een jong echtpaar op brute wijze van het leven beroofd. Veertig jaar later neemt Cassandra Wolf haar intrek in het huis. Ze wil een nieuwe start maken en een praktijk aan huis beginnen, maar haar plannen komen al snel op een zijspoor te staan vanwege angstaanjagende gebeurtenissen. 

Vreemden in de nacht is vol spanning en met vaart geschreven en dat maakt deze thriller van Judith Visser een must read. Vreemden in de nacht speelt zich af in heden en verleden, verteld in kleine hoofdstukken waarboven de periode vermeld staat. Daardoor wordt het een vlot en overzichtelijk verhaal. Als je eenmaal in het verhaal zit dan maak je de switch tussen heden en verleden vanzelf en kan je alleen nog maar doorlezen. Beide delen worden in elkaar geweven en de lezer wordt nieuwsgierig gemaakt naar hoe het Olga in 1973 en Cassandra in 2013 vergaat. Als twee vriendinnen in 2013 proberen een vreemd probleem in het huis van Cassandra op te lossen, komen ze met de meest wonderlijke theorieen. Cassandra wordt namelijk elke nacht op hetzelfde tijdstip wakker van een ijzige gil. Vreselijk.

Aan de andere kant het verhaal gaat het om de kappershulp Olga die smoorverliefd wordt en de realiteit uit het oog verliest. Het is heel mooi hoe Judith Visser de tijdsgeest uit beide periodes uit elkaar houdt. In het deel over 1973 waan je je ook in dit jaar, in Rotterdam. Het is een wereld van verschil hoe mensen toen en nu leefden. Als een vrouw destijds ging trouwen, stopte ze gewoon met werken en kreeg kinderen. Nu kun je heel andere dingen doen als jonge vrouw. 

Vreemden in de nacht is erg spannend en hield me echt bezig, ik kon en wilde niet meer stoppen met lezen. Het zit zo mooi in elkaar. Het einde had ik echt niet verwacht. Het is absoluut een verrassing. Een aanrader voor als je net als ik van verrassingen houdt…

Oordeel:

Bezoekersreacties:

Geef je mening
Boekverslaafde (33) op 25 juni 2014:
"Vandaag sloeg ik een nieuwe weg in, naar een nieuw leven een nieuw begin." De jonge Cassandra Wolf heeft met veel pijn in haar hart, de relatie met Finn, met wie zij twee jaar samenwoonde, beëindigd. Soms lopen de dingen anders dan je gehoopt had, maar het werd tijd om voor zichzelf te kiezen. En staat op het punt een nieuwe start te maken, samen met haar hond, Senja, in een oude woning in Rockanje, waar ze tijdens de bezichtiging halsoverkop verliefd op werd. Ze is vastberaden haar droom achterna te jagen, een praktijk aan huis en werkt hard aan haar eigen dieetboek; Eet goed, al goed. "De zon ging onder, de duisternis zette in. Op de weg waaraan het huis lag werd het stil. Het dorp sliep. Die nacht, om even voor halftwee, klonk er vanuit de woning een afschuwelijke, doordringende gil." Ze heeft veel moeite met wennen en kan de slaap dan ook niet vatten, tijdens de eerste nacht in haar nieuwe woning. Tijdens het thee zetten wordt ze opgeschrikt door een bloedstollend gegil midden in de nacht. Nacht na nacht rond het tijdstip van 1:30 uur, is het raak en klinkt het ijzingwekkende harde gegil. Het jaagt haar de stuipen op het lijf en de slapeloze nachten beginnen hun tol te eisen. "Hier, op deze plek, waren twee mensen op tragische wijze aan het einde gekomen en morgen was het precies veertig jaar geleden." Samen met haar vriendin Franka gaat Cassandra op onderzoek uit. Waar komt het afgrijselijke hysterische geluid vandaan? Wat is er gebeurd? Wat heeft het huis te verbergen? Wie hebben er voor haar in het huis gewoond? "Ik dacht dat ik iets zag. Niet iets maar iemand, eigenlijk. Maar toen ik nog een keer keek, was er niets meer." Tijdens deze zoektocht doet Cassandra een schokkende ontdekking, veertig jaar geleden heeft zich een vreselijk drama afgespeeld in haar huis. Cassie wil rust en is vastbesloten om het mysterie tot op de bodem uit te zoeken. Waar is ze in terecht gekomen? Een spookhuis? Ondertussen wordt de situatie steeds vreemder, iemand is duidelijk niet blij met haar gewroet in het verleden en doet er alles aan om haar te laten stoppen. Is het wel zo verstandig om verder te gaan, kan ze het niet beter laten rusten? Wie weet wat ze allemaal oprakelt? "Haar leugens… De realiteit lag begraven in haar hoofd, met haar leugens als grafsteen." Lukt het Cassandra om het geheim te ontrafelen en erachter te komen waar het vreselijke gegil vandaan komt?

Op de cover van Vreemden in de nacht zien we een jonge dame die een trap oploopt, de cover is mooi en kleurrijk en past goed bij zowel de titel als bij het verhaal, om dit te kunnen plaatsen moet je wel eerst het verhaal lezen, maar dat is vast geen straf. De titel past ook helemaal bij het verhaal. De tekst op de achterkant van het boek deed mij huiveren, ik heb zelfs even getwijfeld of ik het boek wel wilde gaan lezen? Ik had een bepaald vermoeden welke kant het verhaal wel eens uit zou kunnen gaan en laat ik dat nou heel erg creepy en eng vinden, ik was bang voor een aantal slapeloze nachten tijdens het lezen. Aangezien ik Judith’s boeken niet kan weerstaan, moest ik hem toch lezen en heb daar geen moment spijt van gehad. De hoofdstukken van Vreemden in de nacht spelen zich afwisselend af in het heden en het verleden, in de jaren zeventig en in 2013. De hoofdstukken die zich afspelen in het verleden zijn geschreven vanuit hoofdpersonage Olga en die in het heden vanuit het andere hoofdpersonage Cassandra. Het tempo ligt hoog dankzij de korte hoofdstukken die zich razend snel afwisselen.
Visser heeft bewust gekozen voor een wisselende tijdspanne, zo vertelde zij tijdens de lezersmiddag omdat zij dit zelf het leukst vindt om te lezen. Het verhaal start met een huiveringwekkende proloog die zich afspeelt in 1978 en je gelijk het verhaal inzuigt. Judith Visser heeft een heerlijke beschrijvende schrijfstijl, je waant je terug in de tijd en ziet het voor je. Sommige stukken zijn geschreven in dialect wat een grappig effect aan het verhaal geeft. Vreemden in de nacht leest direct vanaf de eerste bladzijde lekker en snel, er gebeurt zoveel in Judith’s boeken, waardoor wegleggen geen optie meer is. Degene die mij er toe aanzet om een boek in één dag uit te lezen, die is gewoon goed, punt. Daar kan ik heel kort over zijn. Dit is Judith gelukt met Vreemden in de nacht. ’s Middags begon ik met lezen en rond 1:30 uur klapte ik het boek helaas weer dicht. Daar heb ik dan zolang naar uitgekeken om het in een ruk uit te lezen.
Visser heeft zich goed ingeleefd in de jaren zeventig en heeft hier goede research voor gedaan. In deze tijd was zij zelf namelijk nog maar een klein meisje. Ze heeft de sfeer goed neer weten te zetten, je waant je even terug in de tijd, denk bijvoorbeeld aan het feit dat vroeger echt iedereen rookte en de drank vloeide ook rijkelijk, men was van mening dat dit niet ongezond kon zijn, ik heb met verbazing zitten lezen, overal glazen met sigaretten op tafels, zelfs in de kapsalon. De typemachines en telefoons met een draaischijf, toiletten met een ketting etc. De karakters zijn wederom goed uitgewerkt, hun gevoelens en emoties komen goed over, ook heeft ze zich goed ingeleefd in de verbroken relatie van Cassandra en Finn.
Ik vind het ook leuk dat Tender een personage uit haar eerdere boek Oversteken ook weer een rol heeft in het boek. Bijzonder aan Vreemden in de nacht is dat het verhaal echt wederom totaal anders in elkaar zit dan ik vooraf verwacht had, dit is toch wel de kracht van Judith Visser, inclusief de onverwachte verrassende wendingen in het verhaal. Je denkt te weten waar het verhaal heen gaat en dan blijkt dit toch weer totaal anders te zijn. Ook is het haar wederom gelukt om onbekende onderwerpen in het verhaal te verwerken, dit is echt kenmerkend voor Judith Visser. Dit heeft een spannende verhaallijn tot gevolg. Hoe krijgt ze het toch iedere keer weer verzonnen? Wat een fantasie heeft deze vrouw. Toch ga ik heel eerlijk zijn en mis ik in Vreemden in de nacht een beetje de gruwelijke details à la Judith Visser, welke toch wel kenmerkend zijn voor haar stijl. Ik houd van haar gruwelijke en soms ranzige schrijfstijl, denk aan Zeemansbruid, mijn grote favoriet en Time-out, van mij had er nog veel meer horror in het verhaal gemogen. Toch heb ik op en top genoten van iedere letter in het boek. Op dit moment werkt Judith Visser in tegenstelling tot voorgaande keren nog niet aan haar volgende boek vertelde zij tijdens de lezersmiddag omdat zij nog helemaal in de ban is van Vreemden in de nacht. Maar ze heeft nog plannen genoeg, dus dit gaat vast snel goed komen. Ik kijk in ieder geval alweer uit naar haar volgende thriller, hopelijk weer bomvol gruwelijke scènes, want Judith Visser behoort voor mij toch wel tot de top thrillerauteurs van Nederland. Vreemden in de nacht, leest heerlijk vanaf de eerste bladzijde, totaal anders als vooraf verwacht, wederom een topper van Judith Visser, aanrader!
Oordeel:

West Mus (46) op 31 mei 2014:
De cover toont een vrouw in rode feestelijke jurk die naar boven gaat. De kleuren en het contrast maken het aantrekkelijk. Ook de titel natuurlijk spreekt aan. Zeker een boek dat ik zou vastnemen in de boekhandel. Ik had al een aantal boeken gelezen van Judith en dan heb je natuurlijk verwachtingen. Wat mij vooral aansprak in haar boeken was dat ‘recht op de man af rauwe’ in haar schrijven. Zoals het genoemd wordt op de achterflap van het boek ‘edgy’. Eerlijk gezegd heb ik dat hier in het boek wel gemist, mijn luidop roepen tijdens het lezen of sneller kloppend hart had ik hier niet. Aan de andere kant heb ik dan weer heel erg genoten van de mooie literaire vergelijkingen in het boek. Voor mij is dit een andere Judith, ook mooi maar ik hield van haar net omwille van dat ‘edgy’. De titel literaire thriller past hier inderdaad op de cover. De twee tijden waarin het boek zich afspeelt is een gegeven waar ik enorm van hou in boeken. Dan denk ik aan de thrillers van Camilla Läckberg. Twee tijden, een aantal gebeurtenissen die stilaan naar mekaar toegroeien. Heerlijk gewoon. Ik heb enorm genoten van de jaren zeventig omdat ik daarin ook opgegroeid ben. Heel wat herkenbare dingen, Judith heeft hier heel goed haar werk gedaan. En dichterlijke vrijheid, ok, heb ik geen problemen mee, als ik het dan in het dankwoord ook kan lezen. Maar ik ben zeer blij met de reactie van Judith hierop. Ik vind de titel wel passen bij het verhaal, zowel vanuit de verhaallijn van Olga gezien als vanuit Cassandra gezien. Het hoofdpersonage Olga is echt super goed neergezet, het psychologisch gehalte is erg groot hier. Je ziet haar in het boek 180° draaien, of nog meer. De andere personages zijn zeker voldoende uitgewerkt, er wordt bijvoorbeeld de verslaving van Finn aangehaald, net genoeg om ermee verder te kunnen in het verhaal, het wordt niet te overheersend. Bij elk personage had ik het gevoel van die moet ik in het oog houden want daar zou wel eens een keertje iets meer kunnen achter steken. De plot zit heel goed in mekaar en zet de lezer aan het denken. Bij heel wat passages in het boek heb ik een vraagteken gezet omdat ik de link toen nog niet zag. Leuk om ze nu eens terug te overlopen na het lezen. Zo kan ik ze allemaal een plaatsje geven. Voor mij lopen de verhaallijnen mooi naast mekaar tot op het moment dat Olga echt vreemd gedrag begint te vertonen. Op een bepaald ogenblik zit er een kantelmoment in het boek. Toen had ik zoiets van ‘en wat nu’. Hoe gaat Judith hier nu uitraken? Daar komt dan haar dichterlijke vrijheid naar boven waar ik het even moeilijk mee had. De laatste vijftig bladzijden spitst zich meer toe op de afwikkelingen in het heden en hun verbinding met het verleden. En als je denkt als lezer dat je het allemaal wist, ben je toch nog fout. Het wordt allemaal netjes afgesloten in de stijl die ik graag mag. Het verhaal was heel boeiend om te lezen, denk mede dankzij de snelle afwisseling tussen de verhaallijnen. Het las daardoor ook heel snel. Zonder dat ik er erg in had was ik zomaar even honderd pagina’s verder. Ik ben tevreden over het boek, alhoewel mijn verwachtingen iets anders lagen. Hier heb ik de literaire Judith leren kennen en daar hou ik ook wel van.
Oordeel:

Hannie Snels (60) op 3 mei 2014:
Vreemden in de nacht. Nog nooit eerder heb ik een boek gelezen van Judith Visser, maar al snel kom ik er achter dat zij op een ontzettend prettige manier schrijft. Je hebt dan ook zo een eindje weggelezen in je boek. De tijd (40 jaar verschil) van toen en nu verspringen bij elk hoofdstuk en ook de personen zijn erg goed beschreven naar de tijd waarin zij leven. Olga leeft in 1972 en woont in Rotterdam waar zij in een kapsalon werkt zij wil grasg net als haar vriendinnen ook achter de kinderwagen lopen. Cassandra leeft in 2013 en gaat zelfstandig wonen in Rockanje. Hier heeft zij een vrijstaande woning gekocht. Maar weet zij het verhaal over hetgeen hier 40 jaar geleden is gebeurd? Elke nacht rond dezelfde tijd hoort zij een hysterische gil. Waar komt deze vandaan? Tijdens het lezen denk je telkens te weten hoe dat het verhaal afloopt. Maar nee een stukje verder in het boek verandert dat weer. Dit blijft zo door gaan tot het allerlaatste hoofdstuk. Ik heb heerlijk genoten van dit spannende boek van Judith Visser met hier en daar een wat spookachtig beeld en zal zeker meer boeken van haar gaan lezen.

Oordeel:


Meer bezoekersreacties op Vreemden in de nacht...

Pas verschenen [Meer pas verschenen....]
Wat jij niet ziet

Wat jij niet ziet
Sarah Pinborough

De ijsvogel

De ijsvogel
Lineke Breukel

Belast verleden

Belast verleden
Patricia van der Broek

Gebroken

Gebroken
B.A. Paris

Zwart water

Zwart water
Dee Henderson

Het huwelijkspact

Het huwelijkspact
Michelle Richmond

Voor eens en altijd

Voor eens en altijd
Andreas Pflüger

Fataal

Fataal
Eva Burgers

Goede dochter

Goede dochter
Karin Slaughter

Het woud

Het woud
Nele Neuhaus