Het meisje in de trein
Paula Hawkins

Het meisje in de trein


logo_bookspot_120x90_2018
Geen Bookspotinfo aanwezig.



Oorspronkelijke titel:
The Girl on the Train (2015)

Vertaling: Miebeth van Horn

ISBN: 9789400503885

Uitgever: A.W. Bruna Uitgevers

Verschenen: 2015

Pagina's: 360

Overige edities:

9789044971453
E-book


Omschrijving:
Rachel neemt elke ochtend dezelfde trein. Elke dag hobbelt ze over het spoor, langs een rij charmante huizen in een buitenwijk van Londen, en stopt daar altijd voor hetzelfde rode sein. Zo kijkt ze elke ochtend naar een stel dat op hun terras ontbijt. Ze heeft inmiddels het gevoel dat ze hen persoonlijk kent en noemt hen ‘Jess en Jason’. Hun leven – in Rachels ogen – is perfect. Een beetje zoals haar eigen leven dat ooit was. Op een dag ziet ze iets vreemds in hun tuin. De trein rijdt gewoon weer door, maar voor Rachel verandert alles. Niet in staat om het voor zichzelf te houden, stapt ze naar de politie met haar verhaal, wanneer blijkt dat 'Jess' vermist wordt. Hiermee raakt ze niet alleen verwikkeld in de gebeurtenissen die volgen, maar ook in de levens van iedereen die erbij betrokken is. Maar wie is er te vertrouwen? Heeft ze meer kwaad dan goed gedaan door zich met deze zaak te bemoeien?






Oordeel VrouwenThrillers.nl:

Recensie Anneke van Ieperen op 12 juni 2015:

Rachel Watson neemt elke dag 's ochtends de trein naar Londen en aan het eind van de dag weer terug naar huis. Iedere ochtend stopt de trein voor een sein bij Whitney waar ze uitkijkt op de achtertuinen van een rij huizen. Er zijn twee huizen waar Rachels specifieke belangstelling naar uitgaat. In het ene huis woonde ze zelf ooit, voordat haar man Tom haar inruilde voor Anna met wie hij nu een dochtertje heeft. Een paar deuren verderop woont een jong stel; Rachel heeft hen Jess en Jason genoemd en in de loop der tijd een perfect leven rondom hen gefantaseerd. Dan ziet ze op een dag iets vreemds in de achtertuin van Jess en Jason. Kort daarna leest ze dat Jess, die in werkelijkheid Megan heet, wordt vermist en dat haar man Scott onder verdenking staat. Rachel besluit naar de politie te stappen en hen te vertellen wat ze heeft gezien. 

Het verhaal is geschreven in de ik-vorm aan de hand van meerdere vertellers. Rachel is daar één van en dat levert al vrijwel direct een probleem op voor de lezer. Ze drinkt te vaak te veel waardoor ze zich de volgende dag helemaal niets meer kan herinneren en dat maakt van haar een onbetrouwbare verteller. Door de enorme gaten in haar geheugen kun je er niet op vertrouwen dat wat Rachel vertelt ook daadwerkelijk is gebeurd. De vermissing wordt een obsessie voor haar wanneer blijkt dat zij op de avond dat Megan is verdwenen in Whitney is gezien, dronken en wel, maar waar ze zich praktisch niets van kan herinneren. 

Het zal weinig lezers zijn ontgaan dat er een ware hype is ontstaan rond dit boek. Dankzij enkele tweets van beroemdheden en belangstelling vanuit Hollywood stormde het de bestsellerlijsten binnen en wordt Het meisje in de trein inmiddels het bestverkopende thrillerdebuut ooit genoemd. Terecht? Ja en nee. Hawkins voert maar een klein groepje personages op terwijl tegelijkertijd de belevenissen zich afspelen in een beperkt gebied. Het is heel erg knap om vanuit dit uitgangspunt een goede en geloofwaardige plotlijn neer te zetten. De personen die een rol van betekenis spelen zijn allemaal op een eigen manier interessant, vooral omdat de lezer gaandeweg ontdekt dat Rachel niet de enige is die iets te verbergen heeft. Je kunt niet anders dan je mee laten voeren op die zee van leugens en lijdzaam toezien hoe Rachel zich steeds verder in de problemen werkt. Zoals ze zelf zegt: 'De dronken Rachel ziet geen consequenties, die is ofwel overdadig hartelijk en optimistisch of van haat vervuld. Die heeft geen verleden en geen toekomst. Ze bestaat zuiver in het moment.' Dit maakt dat Rachel als hoofdpersoon tegelijkertijd aantrekt en afstoot, ze roept veel tegenstrijdige emoties op.
Door de opzet van het boek is het bijna onmogelijk om de ontknoping tot het einde toe een verrassing te laten blijven en die is uiteindelijk dan ook enigszins voorspelbaar. Ook al zit er niet heel veel spanning in het verhaal, de personages zijn zo boeiend en de gebeurtenissen zo misleidend, dat je niet anders kunt dan blijven doorlezen. Niemand is wat hij of zij pretendeert te zijn en iedereen liegt. Hype of niet, Het meisje in de trein is een zeer veelbelovend thrillerdebuut en met Paula Hawkins is er een speler bijgekomen op het bord waar rekening mee gehouden moet worden. 

Bezoekersreacties:



Kaniwar (15) op 26 oktober 2017:
Ik had zoveel zin om dit boek te lezen omdat ik zoveel positieve reacties daarover had gehoord. Maar dit boek heeft mij best teleurgesteld. Ik had er veel meer van verwacht. Het verhaal opnzich is wel goed geschreven maar het begin van het boek was zeer verwarrend. Want er waren 3 verschillende vertellers dus je moest goed opletten wie er aan het woord was. De spanning was ver te zoeken in het begin maar naar het einde toe was er meer spanning. Het lezen van het boek ging ook traag maar naar het einde toe ging het vlotter. Wie van spannende boeken houd raad ik dit boek niet echt aan.
Oordeel:

Coenraad de Kat (50) op 15 juni 2015:
In het begin moest ik wel erg wennen aan de vrouwelijke personages en haalde ze ook nog weleens door elkaar. Ondanks dat er bovenaan het hoofdstuk vermeld stond om welke personage het gaat. Megan het tweede verhaallijn in dit boek speelt zich af in het verleden maar wat hebben die twee verhaallijnen met elkaar gemeen..... Paula heeft de vrouwelijke personages ieder een eigen stijl gegeven en dit is ook te merken aan de schrijfstijl tussen de personages. Zeker in het begin had ik totaal geen idee welke kant het verhaal op zou gaan. Ik vond dat het zeker in het begin wat duister en wazig. Maar gaande weg het verhaal werd het verhaal duidelijker maar toch werd ik menigmaal verrast door een wending in het verhaal die het steeds boeiender maakte om te weten hoe het eigenlijk allemaal in elkaar zou steken en wat nu de waarheid is..... Niets wordt er te vroeg prijsgegeven van het plot integendeel zelfs. Spanning wordt opgevoerd en dit is ook te danken aan de personages die allemaal zo hun eigen stempel op het verhaal weten te drukken en te behouden.Het boek leest vlot en is boeiend tot op het einde. Het heeft me enorm verbaasd dat dit een debuut is . Kwaliteit straalt het uit en ben zeer benieuwd naar haar volgende thriller en naar de groei van haar schrijfkunsten.
Oordeel:

Lyda van den Bos (61) op 12 juni 2015:
Juist doordat er een hype is rond het boek, had ik me er veel van voorgesteld. Waarschijnlijk daardoor is het - vooral in het begin - wat tegengevallen. De hoofdpersoon wekte bij mij nogal wrevel op.Maar gewoon doorlezen en dan wordt je beloond, het wordt spannend en hoewel het einde best wel wat voorspelbaar is....het blijft wel hangen! Dus een aanrader!
Oordeel:

Pas verschenen >
Doodvonnis

Doodvonnis
Andreas Gruber

Speelplaats

Speelplaats
A.M. Ollikainen

De blokhut

De blokhut
Noortje Brink
(E-book)

Een voor een

Een voor een
Alice Feeney

IJsbreker

IJsbreker
Kristina Ohlsson

Revolutie

Revolutie
Jeroen Windmeijer, Tjarko Evenboer

Moederskind

Moederskind
Alexander Colin
(E-book)

Doolhof van verraad

Doolhof van verraad
Sterre Carron

Website Security Test