ISBN: 9789021423425
Uitgever: Volt
Verschenen: 2023
Pagina's: 392
Overige edities:
E-book
|
Omschrijving:
Op een eiland voor de oostkust van Zweden wordt een jonge man naakt en verward aangetroffen in een bos. Sanna Berling wordt erbij geroepen. Ze is net aan een nieuwe baan begonnen, als lokale politieagent in een klein dorp, en wil eigenlijk nooit meer aan zware misdrijven werken. Maar als de man zwaargewond blijkt te zijn en vlak voor hij in haar armen sterft iets fluistert over een meisje, weet Sanna dat ze geen keus heeft. Samen met Eir Pedersen duikt ze in de nieuwe zaak, en al snel ontdekken ze dat het ogenschijnlijk rustige dorpje duistere geheimen herbergt en een broedplaats is van angst, wantrouwen en geweld.
Extra informatie: Dodendans is het tweede, los te lezen deel in de reeks rondom Sanna Berling en Eir Pedersen.
|
|
|
Oordeel VrouwenThrillers.nl:
Recensie Jaimy Smeets op 17 november 2023:
Na in New York en Londen gewoond te hebben, is Maria Grund neergestreken op het eiland Gotland. Ze heeft het grootste deel van haar carrière in de film- en mediabranche gewerkt en schreef met De hoofdzonde, het eerste deel met Sanna en Eir in de hoofdrol, haar debuut. Dodendans is het tweede deel in de reeks, maar is ook als standalone te lezen. Sanna heeft de stad haar rug toegekeerd. Haar vorige grote klus laat nog steeds zijn sporen na, wat maakt dat ze het nu wat rustiger aandoet. Haar persoonlijke connectie met de zaak blijft haar ook nog steeds achtervolgen en is iets wat ook andere mensen bezighoudt. Als een nieuwe zaak opdoet, wordt ze toch langzaam teruggetrokken in haar oude rol. Samen met Eir ontdekt ze dat er veel meer achter de vreemde dood van deze jongen schuilt.
Dodendans is het tweede deel met Sanna en Eir in de hoofdrol, maar kan ook los gelezen worden. De personages krijgen ook in dit verhaal weer genoeg achtergrond mee om niets te missen van wat er in het vorige deel gebeurd is. Ook het verleden en de demonen waarmee ze kampen komen ruim aan bod. Zowel Sanna als Eir zijn eigenaardige personages. De redenen van hun eigengereidheid zijn ook nu weer goed uitgewerkt. De overige personages blijven vrij vlak, dit geldt voor de collega’s, maar ook voor eventuele verdachten. Het is daarom moeilijk om een beeld te krijgen van wie iedereen is en wat hun motieven zijn. Uiteindelijk blijkt waarom Maria Grund hiervoor gekozen heeft. Het maakt duidelijk dat er over alles in dit verhaal goed is nagedacht. De plot gaat dan ook diep.
Toch lijkt niet alles met een reden geschreven te zijn en voelt het vaak alsof er te veel zaken besproken worden die niet van belang zijn. De vaart wordt dan ook meer dan eens uit het verhaal gehaald. Het wisselt zich echt af tussen plottwists en sterke spannende passages en stukken tekst die als opvulling voelen. Hoewel de plot dus erg sterk is en de lezer getrakteerd wordt op een knap staaltje speurwerk, wordt het vaak ondergesneeuwd door het gebrek aan een vlotte schrijfstijl. Er wordt daarnaast geschreven vanuit het derde perspectief, maar het is niet altijd even duidelijk welke van de personages gevolgd wordt. In een hoofdstuk wordt vaker omgesprongen naar een ander personage en ook voelt een verandering van omgeving of tijdzone soms als een onvoorziene sprong. Het maakt dat Dodendans niet heel vlot leest. Dit is ontzettend jammer, zeker omdat de plot vraagt om gelezen te worden. Dodendans vraagt de lezer om er de tijd voor te nemen en helemaal ondergedompeld te worden.
Bezoekersreacties:
Erika (66) op 27 maart 2024:
Op een eiland voor de oostkust van Zweden wordt een gewonde jonge man aangetroffen. Sanna Berling, niet begonnen aan haar nieuwe baan bij de lokale politie, wordt erbij geroepen. Ze wil eigenlijk niet meer aan zware misdrijven werken, maar als de man ter plekke overlijdt, wordt ze toch bij het onderzoek betrokken. Samen met haar collega Eir Pedersen duikt ze in de nieuwe zaak, snel blijkt dat het ogenschijnlijk rustige dorpje een broeinest van duistere geheimen is. Maar tegelijkertijd wordt Sanna achtervolgd door traumatische herinneringen aan een heftige zaak van drie jaar geleden.
Dodendans is het vervolg op Grunds debuut De hoofdzonde. Dit eerste deel komt met grote regelmaat aan de orde in Dodendans, waarbij de auteur erg veel weggeeft over de inhoud. Dit is heel begrijpelijk, omdat de verhaallijnen in feite doorlopen dor de twee boeken heen, maar tegelijkertijd dimt het ook de behoefte om dat eerdere deel alsnog te gaan lezen. Leuker is het om de twee boeken in volgorde te lezen.
Grund neemt ons op meeslepende wijze mee het verhaal in, waarbij ze ons kennis laat maken met de rechercheurs Sanna en Eir. Sanna komt over als een beetje ongrijpbare vrouw, stil, onzeker, maar resoluut in haar werk, terwijl haar collega Eir meer vrijgevochten, hoewel ook zij niet vrij van twijfels is. Vanaf het begin haalt de auteur herinneringen op aan gebeurtenissen in het verleden. Na de eerste twee hoofdstukken heb ik het gevoel volledig voorbereid te zijn en mee kan doen met Dodendans.
We leze afwisselend vanuit Sanna’s en Eirs’ perspectief. De niet-opgeloste zaak uit De hoofdzonde blijft een grote rol spelen en zorgt voor een zinderende dreiging vanuit het verleden die een schaduw over het heden slaat. Een dreiging die opbouwt naar een achtbaan van angstaanjagende gebeurtenissen, om ten slotte uit te komen en een verbijsterende plot die enerverend is tot de laatste regel van het boek.
Dodendans is heel aangenaam om te lezen. Het ademt zachtheid, ondanks de heftige gebeurtenissen en dat ligt vooral aan de schrijfstijl. Het tempo ligt niet heel hoog, maar dat stoort niet, nergens wordt het saai. Op een geraffineerde manier legt Grund op spannende momenten steeds een beetje vertraging in het verhaal.
Maria Grund heeft gewerkt in de filmbranche. Met haar debuut De hoofdzonde heeft ze meerdere prijzen gewonnen. Oordeel:
|
|
|
|