Omschrijving:
Ze zeggen dat haar broer is omgekomen bij een brand. Maar Ira heeft dat nooit geloofd...
Als klein meisje ontsnapt Ira aan een brand, waarbij haar ouders en broer omkomen. Ze groeit op in een pleeggezin in Friesland.
Jaren later werkt Ira als onderzoeksjournalist. Ze komt erachter dat haar moeder lid is geweest van Het Noors Genootschap, een gesloten gemeenschap die leeft naar de wetten van God. Ira weet zeker dat haar broer niet dood is en met gevaar voor eigen leven besluit ze te infiltreren in de sekte om hem te zoeken. Lukt het Ira om haar broer te vinden voor ze ontmaskerd wordt?
Oordeel VrouwenThrillers.nl:
Recensie Erika Houkes op 17 oktober 2024:
Machteld van Zalingen is freelance redacteur en docent creatief schrijven. Ze werkt als redacteur en tekstschrijver, maar in 2015 verscheen het eerste boek van haar hand. Na enkele prentenboeken en non-fictie verscheen haar eerste thriller. Het genootschap is haar derde boek.
Als kind overleeft Ira een brand waarbij haar ouders en broer omkomen. Als onderzoeksjournalist, jaren later, ontdekt ze dat haar moeder ooit lid is geweest van het Noors Genootschap, een gesloten gemeenschap die leeft naar de wetten van God. Ze denkt ook zeker te weten dat haar broer nog leeft. Ira besluit te infiltreren in de sekte om hem te zoeken. Dat is niet zonder gevaar.
Van Zalingen heeft een indringende, levendige stijl die fijn is om te lezen. Personages komen tot leven - en het zijn er flink wat in Het genootschap. Ze staan allemaal als een huis. Haar beschrijvingen van de Noorse natuur zijn fantastisch. Toch schrijft ze ook fragmentarisch; niet in haar zinnen, maar ze laat, vooral in het begin, lacunes in haar verhaal vallen. Hierdoor maakt ze sprongen in de tijd, die ze dan later alsnog opvult, steeds met een zekere mate van onderkoeldheid. Haar taal is zonder poespas. Ze laat de lezer alles meemaken, zonder extra beschrijving of uitleg.
Er lopen twee tijdlijnen door Het genootschap, die van Ira en die van een vrouw die Freya heet. De laatste is in cursief gedrukt, ze komt duidelijk uit het verleden en haar hoofdstukken stralen angst en bedreiging uit. Het duurt even voordat Van Zalingen duidelijk maakt wie Freya is. Ira heeft traumatische herinneringen aan een brand uit haar jeugd. Ze komt echter over als een energieke vrouw die zich niet snel klein laat krijgen. Stukje bij beetje geeft Van Zalingen prijs dat er geheimen leven binnen het Noors Genootschap. Als Ira daar achterkomt, speelt ze met haar leven. Ze neemt risico’s omdat ze per se de waarheid wil achterhalen.
De verstikkende, manipulatieve sfeer van een sekte is levensecht weergegeven. Net als de bedompte, ongezonde leefomgeving binnenshuis, de gevaren die in een dergelijke organisatie huizen en de keiharde leiders die voornamelijk voor macht en veel geld gaan. Van Zalingen slaagt erin om de spanningsboog voortdurend vast te houden en tegelijkertijd geraffineerd haar lezer een bepaalde kant op te sturen, die daardoor dus niet anders kan dan meegaan in Ira’s gevaarlijke zoektocht. De huiveringwekkende plot komt totaal onverwacht, precies op het moment dat de lezer meent te weten hoe het in elkaar steekt.
Het genootschap ademt mysterie, voelt luguber en benauwd, is donker als de Noorse winter ondanks de witte sneeuw. Een psychologische thriller van hoog niveau, met een stevige knipoog naar The Handmaids Tale van Margaret Atwood.
Bezoekersreacties:
Diane Kooistra (49) op 2 november 2024:
Een filmisch beschreven thriller vol beklemmende momenten waarbij de lezer zich op een gegeven moment zal afvragen of het fictief of non-fictief is. Machteld van Zalingen is bij veel lezers al bekend door haar thrillers Wraakzusters en Bloedlijn. Hoewel haar boeken zich tot nu toe afspelen op de Veluwe maakt ze nu via Friesland een uitstapje naar Noorwegen. Ze raakte voor dit boek geïnspireerd door het lezen van een boek van Jan Terlouw waarna ze zich ging verdiepen in christelijke gemeenschappen die lijken op sektes. Dat is het overkoepelende thema van dit boek.
'In de zaal waren de bijna duizend zitplaatsen gevuld met mannen, vrouwen en kinderen, die verlangden naar Kristofers woorden.'
Ira groeit na het overlijden van haar ouders op in een pleeggezin en ze wil er alles aan doen om erachter te komen wat er met haar familie gebeurd is. Ze probeert te infiltreren in Het Noors genootschap, een besloten gemeente in Noorwegen dat leeft volgens eigen regels en gebruiken op basis van hun geloof. Ze wordt aangenomen als communicatieassistent en komt bij de leiders van het genootschap terecht. Ze leert de gemeenschap kennen en heeft geen idee wie ze wel of niet kan vertrouwen. Tot het einde blijft het spannend of het haar zal lukken om meer te weten te komen en om op tijd weg te komen uit Het Genootschap…
Het verhaal begint spannend en deze spanning wordt op geen enkel moment echt losgelaten. Dat wordt met name veroorzaakt door de interessante hoofdpersonen die het verhaal vanuit het heden en het verleden benaderen. De verschillende kanten worden zo naar elkaar toe getrokken en er wordt steeds iets meer duidelijk voor de lezer. Het gedoseerd informatie loslaten maakt dat de spanning toeneemt. Tijdens haar onderzoek over haar familie kruipt Ira regelmatig door het oog van de naald. Ze heeft steun van een hele goede vriend die haar helpt om informatie te verzamelen. De mensen van Het Genootschap worden geregeerd door een angstcultuur dat alles bepalend is voor hun leven. Iedereen die niet gehoorzaamt loopt gevaar en contact met buitenstaanders is niet gewenst. De angst wordt goed weergegeven in verschillende verhalen en de reacties van mensen die Ira ontmoet. Maar ook de oneindig lijkende bewondering voor de leiders en doen erg eng aan. De mannen die vrouwen lijken te overheersen en onderdrukken en vrouwen die toch sterker zijn dan ze lijken of zich neerleggen bij hun “lot” geven het verhaal een heel eigen kleur.
Het Genootschap doet denken aan verhalen die eerder in de media waren over sektes in Nederland en daarbuiten. Ook zijn er situaties die doen denken aan het boek van Margaret Atwood, The Handmaids Tale. Maar het voelt wel als een uniek verhaal omdat Van Zalingen echt specifieke details heeft toegevoegd zoals. Het is dat bekend is dat Van Zalingen een Nederlandse auteur is maar de onwetende lezer zou dit zomaar als een Scandinavische thriller kunnen beschrijven. De keuze voor een setting die ver is van de bewoonde wereld of de ongelovigen zoals ze door de leden van het Genootschap genoemd worden. Dit zorgt voor een filmische beschrijving van het verhaal.
Oordeel: