Omschrijving: Het leven van Emily is op een dieptepunt beland, maar dan krijgt zij de kans van haar leven. Haar baas Scott vraagt haar als nanny aan de slag gaan op het Franse landgoed waar zijn vrouw en dochtertje wonen. Emily wordt erheen gevlogen in een privé-jet en is gecharmeerd van Scotts vrouw Nina en hun dochtertje. Ze leiden een luxeleven, maar al snel krijgt Emily twijfels. Waarom wonen ze zo geïsoleerd? Waarom spreekt het dochtertje geen woord tegen haar? Emily beseft dat onder de idylle gevaarlijke geheimen schuilgaan, en dat als zij niet meegaat in Scott en Nina's verhaal, het paradijselijke leventje wel eens een gevangenis zou kunnen worden waaruit ontsnappen onmogelijk is?
Emily Proudman krijgt een uniek aanbod van haar baas Scott: verhuizen naar zijn prachtige landgoed in Frankrijk en daar niet alleen helpen met het opknappen van het huis maar ook zijn vrouw helpen met de opvoeding van hun dochter. Voor Emily is het de perfecte kans om haar armzalige leven in Londen achter zich te laten en opnieuw te beginnen. Maar al snel na aankomst blijken er duistere geheimen achter de poorten van het landhuis te liggen en krijgt Emily steeds meer het gevoel dat ze in een gevangenis leeft in plaats van in het paradijs. Emily is een vrolijk, ietwat chaotisch personage dat de kans van haar leven krijgt en al snel een hechte band met haar werkgeefster Nina krijgt. Hierdoor zul je als lezer in het begin vooral genieten van de prachtige omschrijvingen van de omgeving in Frankrijk en het landgoed. Toch ontstaan er al in het begin van het boek meerdere vragen waarbij vooral de communicatie tussen Scott en Nina een belangrijke rol speelt. Deze vragen blijven ondanks de gemoedelijke wijze waarop het verhaal in het begin verloopt knagen en maken de lezer nieuwsgierig naar het verloop van het verhaal.
Anna Downes heeft veel energie in de verschillende personages gestoken en hierdoor is het niet moeilijk om je te kunnen inleven in de hoofdpersonen en de situaties waarin ze zich bevinden. Vooral Aurelia, de dochter van Scott en Nina, wekt veel emotie op bij de lezer. Dit meisje zegt niet alleen geen woord maar kan ook zonder ogenschijnlijke aanleiding in woede uitbarsten. Dit zorgt er niet alleen voor dat de lezer al gauw medelijden met dit jonge meisje krijgt, maar ook dat de nieuwsgierigheid wordt getriggerd. Want waarom zegt Aurelia geen woord terwijl ze medisch gezien wel zou kunnen praten. Doordat Anna Downes daarnaast ook nog een vlotte schrijfstijl heeft blijf je als lezer makkelijk in de ban van deze bijzondere thriller. Je blijft steeds wachten tot je meer informatie krijgt over wat er werkelijk aan de hand is op het idyllische landgoed en omdat Downes af en toe kleine beetjes informatie geeft zul je Het veilige huis voor je gevoel niet snel genoeg uit kunnen lezen. Het verhaal is zeker verrassend maar het uiteindelijke thriller aspect is vooral te vinden in de steeds aanwezige onderliggende spanning. Het veilige huis voelt daardoor meer als een feelgood thriller.
Anna Downes kreeg tijdens haar studie drama een plek aan de Royal Academy of Dramatic Art. In 2009 besloot ze na in verschillende producties te hebben gespeeld te gaan reizen en vestigde ze zich in 2011 definitief in Australië. Het veilige huis is haar debuut en is deels geïnspireerd op haar ervaringen als inwonende schoonmaakster en verzorgster aan de Franse kust.
Onder water ***** JN Kingma Postma (48): Recensie van:
Onder water
Soms is het beter als het verleden nooit boven water komt.
Auteur :
A...
Vijf voor twaalf **** Kim Anne Bouw (34): Marjolein van der Gaag weet met 5 voor 12 meteen de toon te zetten. Het boek opent met een spannende...
De moord op Willemina Jansen **** Daniëlle Zijlstra (41): Met “De Moord op Willemina Jansen” heeft Marijke Verhoeven een spannende cosy crime geschreven die l...
Verziekt ***** Kat van den Hoven (44): Eveline Karman debuteerde tien jaar geleden met haar thriller Verstrikt bij uitgeverij De Fontein. I...