Omschrijving:
Ava Wong is de perfecte Chinees-Amerikaanse dochter: rechten gestudeerd, getrouwd met een chirurg, een zoontje. Maar achter deze façade is haar huwelijk uitgehold, haar carrière verdampt, en haar kind een terrorpeuter die haar tot het uiterste drijft.
Dan neemt, uit het niets, Ava’s oude studiegenote Winnie Fang contact op. Winnie is een zelfverzekerde vrouw van de wereld – de criminéle wereld, met een onderneming in fake luxe merktassen. Op het moment dat Ava volledig vastgelopen is in haar leven, houdt Winnie haar een reddingsboei voor – maar welke prijs moeten deze vrouwen betalen voor hun keuzes?
|
|
|
Oordeel VrouwenThrillers.nl:
Recensie Joke Veenstra op 26 september 2024:
Kirstin Chen is een Chinese auteur die opgroeide in Singapore, maar woont en werkt in Amerika. Van haar hand verschenen eerder Bury What We Cannot Take and Soy Sauce for Beginners. Met haar nieuwste roman Fake die als ondertitel heeft Met geld koop je geen geluk, maar wel een goede fake, weet zij de namaakcultuur in China aan de kaak te stellen. Het boek is internationaal een bestseller, en wordt bewerkt tot een tv-serie. Voor een kind van Chinese ouders is het moeilijk om vrij te zijn en een eigen leven op te bouwen zonder inmenging van de familie. Opgroeien met de wetenschap dat het belangrijk is je gezicht niet te verliezen en dat reputatie, imago en eer tegen elke prijs behouden moeten worden is een bekend gegeven in de Aziatische cultuur.
Fake vertelt het verhaal van twee vrouwen van Chinese afkomst. Winnie is rijk, succesvol en heeft een handel in namaaktassen. Ava is ongelukkig getrouwd en heeft een zoontje van twee. Er zijn twintig jaar verstreken zonder contact en dan opeens is Winnie in het leven van Ava terug. Ze palmt Ava in en binnen de kortste keren werken ze samen. De gevolgen van hun omgang zijn voelbaar. Behalve een veranderende leefwijze zijn er ook twijfels bij Ava of ze wel door moet gaan met wat ze doet.
In het eerste gedeelte van Fake vertelt Ava haar ervaringen met Winnie en richt zich tot rechercheur Murphy. Dit komt eerst wat vreemd over en wordt later in het verhaal duidelijk. In het tweede gedeelte komt Winnie aan het woord en is het aan de lezer om erachter te komen hoe alles nu precies in elkaar zit. Ava is ook in dit stuk aan het woord en langzaam maar zeker komen we erachter hoe slinks deze dames zijn. Er is een gerede twijfel aan de vertelling, want wie vertelt er nu de waarheid?
Chen heeft een vlotte, toegankelijke schrijfstijl. De vrouwen evolueren volop en verbazen met hun daden. Winnie is een kameleon die alle omstandigheden waar ze mee te maken krijgt omarmt. Ava voelt zich niet gehoord en is emotioneel geblokkeerd door haar opvoeding. Door het hoge verwachtingspatroon van haar ouders streeft Ava naar perfectie en ontwijkt conflicten. Spanning zit niet in het oplossen van een moord, maar in het ontdekken hoe de waarheid in elkaar zit in een wereld waarin hoge eisen door Chinese ouders aan hun kinderen in Amerika gesteld worden. Er is een geladenheid onderhuids aanwezig door de manier waarop de auteur een maatschappijkritische noot geeft. De corruptie in de Chinese maatschappij die het toelaat dat vrouwen onder erbarmelijke omstandigheden in een replicafabriek werken. Rijke mensen die toelatingstests manipuleren om hun kinderen bij goed aangeschreven universiteiten te krijgen.
Fake is een verhaal waarin een inkijkje wordt gegeven in de handel en wandel van exclusieve handtassen en de meest strikte morele grenzen opgerekt worden en scheuren.
Bezoekersreacties:
|