Omschrijving:
Vertaalster Sara de Herder krijgt een lucratief aanbod om dagboeken in het Frans te vertalen. De familie van de vrouw die de dagboeken na heeft gelaten, is een rijke bankiersfamilie in Zwitserland. Zij bieden Sara een contract aan, dat haar verplicht tot geheimhouding.
Aanvankelijk is ze blij met de royale vergoeding en zet ze niet te veel vraagtekens bij de eisen die de familie stelt. Maar naarmate ze verder komt in de dagboeken wordt duidelijk dat zich een duister familiedrama heeft afgespeeld. .
Als Sara op onderzoek gaat om uit te vinden wat zich al die jaren geleden heeft afgespeeld, loopt haar leven zelfs gevaar, zo ver wil de familie gaan om hun geheim te bewaren.
Oordeel VrouwenThrillers.nl: 
Recensie Erika Houkes op 12 december 2024:
Hetty Visser werkte een tijdje als docent Engels, voordat ze met haar gezin vier continenten afreisde. Terug in Nederland schreef zij haar eerste thriller, Familiestuk is haar vierde. Vertaalster Sara de Herder krijgt door een clausule in een testament de opdracht om dagboeken te vertalen. De familie van Mireille, de overleden vrouw, stelt een contract op dat haar verplicht tot geheimhouding. Ze heeft daar geen problemen mee, ze is blij met het goede salaris. Tot ze merkt dat zich een duister familiedrama heeft afgespeeld. Als Sara op onderzoek gaat raakt ze in een gevaarlijke situatie verzeild.
Visser hanteert een lichtvoetige stijl, ze volgt hiermee Sara’s luchtige gedachtesprongen op de voet. De gehanteerde ik-vorm versterkt het gevoel om helemaal in Sara’s hoofd te zitten nog extra. Soms zegt de auteur misschien net meer dan nodig is, de lezer kan haar betrappen op onnodige herhalingen of onlogische formuleringen, maar ondanks dat bruist het in Familiestuk. Er zit veel actie in het verhaal. De overleden Mireille lijkt te worden omgeven door mysterie, als Sara met haar opdrachtgevers praat - de naaste familie - komt ze vaak tegenstrijdigheden tegen in hun opmerkingen. De familie lijkt er alles voor over te hebben om het geheim rond de vrouw onder de pet te houden.
Visser speelt met personages die een lach op het gezicht toveren, zoals Mireilles buitenissige buurvrouw Lotje. Maar anderen roepen vragen op en familieschandalen ontbreken ook niet. De verrassende wending komt als Sara net allerlei antwoorden op haar vragen heeft gevonden. Visser heeft nog meer in petto. Het is jammer dat zij het verhaal behoorlijk abrupt beëindigt. Te vroeg, te snel. De resterende open eindjes zijn net iets te veel, ze laten de lezer enigszins teleurgesteld achter. In het e-book zitten behoorlijk wat redactionele oneffenheden als het gaat om vergeten letters, leesteken en zelfs kleine woordjes. Hier valt voor een eindredactie nog wel iets te verdienen.
Ondanks de bedenkingen is Familiestuk een onderhoudende novelle met een mooie dosis feelgood. Visser heeft het in een losse stijl neergepend, ze zorgt ervoor dat haar lezers steeds nieuwsgieriger worden naar Sara’s belevenissen. Waarschijnlijk zal meer schrijfervaring in haar volgende boeken nauwkeuriger uitgewerkte plots opleveren.
Bezoekersreacties:
Charissa Bhugwandass op 21 februari 2025:
Hetty Visser is een Nederlandse auteur, geboren in Vaassen. Haar liefde voor boeken begon al vroeg door haar bijbaantje in een bibliotheek. Na een carrière als docent Engels en jaren in het buitenland gewoond te hebben, begon ze met schrijven. In 2008 debuteerde ze met Vermoorde Onschuld, het eerste deel in de Herder & Herder-serie. Haar werk kenmerkt zich door onderhuidse spanning en verhalen die zich deels afspelen in landen waar ze zelf heeft gewoond.
In Familiestuk krijgt vertaalster Sara de Herder de opdracht om geheime dagboeken te vertalen van een rijke Zwitserse bankiersfamilie. Aanvankelijk lijkt het een lucratieve kans, maar al snel ontdekt ze dat er een duister familiegeheim achter schuilgaat. Naarmate ze verder in haar onderzoek gaat, komt haar eigen veiligheid in gevaar. De familie wil koste wat het kost hun geheim bewaren.
Alles draait in dit plot om geheimen, spanning en familie-intriges. De spanning wordt zorgvuldig opgebouwd: subtiele aanwijzingen en onverklaarbare gebeurtenissen zorgen ervoor dat de lezer blijft gissen naar de waarheid achter de mysterieuze dagboeken. Visser slaagt erin om de dreiging voelbaar te maken zonder te vervallen in overdreven dramatiek. De echte bloedstollende momenten blijven beperkt, maar de onderhuidse spanning en het constante gevoel dat er iets niet klopt, maken het boek meeslepend. De personages zijn goed uitgewerkt, vooral Sara, die gaandeweg steeds dieper in het geheim van de familie verstrikt raakt. Haar dilemma – doorgaan met haar onderzoek of zich neerleggen bij de geheimhoudingsplicht – wordt geloofwaardig neergezet. Hoewel het plot intrigerend is, voelt het einde abrupt en onbevredigend aan. Er blijven vragen openstaan, en het lijkt alsof het verhaal méér ruimte nodig had om volledig tot zijn recht te komen. Dit is een gemiste kans, want de opbouw en sfeer zijn sterk. Het vleugje romantiek geeft het verhaal een extra laag en maakt de dynamiek tussen de personages interessanter.
Al met al is Familiestuk wel een spannende en meeslepende novelle met veel potentie. De onderhuidse dreiging en de diepere uitwerking van de personages zorgen ervoor dat het verhaal boeiender is dan veel andere novelles van De Verhalenfabriek. Toch had het boek sterker kunnen zijn als de ontknoping meer uitgewerkt was en de lezer niet met onbeantwoorde vragen was achtergelaten.
Oordeel: