Vriendelijk, geïnteresseerd, oprecht, enthousiast.
Is jouw schrijfproces veranderd t.o.v. je eerste thriller?
Het schrijfproces an sich niet: op vrije dagen schrijf ik altijd ’s morgens en ’s avonds schrijf ik wanneer het maar uitkomt. Overdag komt er vaak niet veel van i.v.m. andere bezigheden. Schrijftechnisch is wel het een en ander veranderd. De afgelopen jaren heb ik veel bijgeleerd en dat neem ik mee wanneer ik start met iets nieuws.
In Vermoorde onschuld heb je gekozen voor een mannelijk hoofdpersonage. Was daar een speciale reden voor?
Het idee voor Vermoorde onschuld vormde zich in mijn hoofd met een mannelijk hoofdpersonage. Ik heb er dus niet heel bewust over nagedacht. Wel vind ik het leuk dat ik nu een boek heb uitgebracht dat voor meiden én jongens geschikt is. Natuurlijk zijn alle boeken dat, maar ik denk dat jongens het leuker vinden om over een jongen van achttien te lezen, dan over een meisje van diezelfde leeftijd. Al ligt het natuurlijk ook aan het karakter van het hoofdpersonage.
Hoe ben je op het idee gekomen voor Vermoorde onschuld?
Ik keek tv en er kwam een reclame voorbij. In die reclame zag je hoe een jongetje van een jaar of negen van achteren gefilmd werd (de kijker zag zijn rug). Voor hem lag een man op de grond (zijn vader? Was hij dood? Had dat jongetje dat gedaan of had hij hem gevonden?). Toen kwam er een volwassen vrouw binnen. Ze schrok toen ze het jongetje zag staan (was die vrouw zijn moeder? Had zij de man vermoord? Of had ze de man op de grond nog niet opgemerkt?). Dit alles duurde een paar seconden en dat vormde de basis van Vermoorde onschuld.
Heb je veel research gedaan?
Ja! Ik heb gesproken met hypnotherapeut Martin Hollering om meer te weten te komen over hypnotherapie. Cipier Bert Mulder leidde mij een middag rond in het huis van bewaring in Almelo en mr. Jan Vlug beantwoordde al mijn vragen over het rechtssysteem. De research die ik heb moeten doen was dus erg interessant en leerzaam. Vermoorde onschuld is fictie, maar ik vind het leuk als de lezer er toch iets van kan opsteken, dus ik probeer alles zo realistisch mogelijk te omschrijven, bijvoorbeeld hoe het eraan toe gaat binnen de muren van het huis van bewaring. 6. Was er een bijzondere reden om nu te kiezen voor een andere uitgever? Net als op de “gewone werkvloer” wil je soms iets anders. Het is goed om je te blijven ontwikkelen, stappen te zetten en je horizon te blijven verbreden.
Hoe lang doe je er gemiddeld over om een boek te schrijven?
Dat varieert enorm! De eerste versie van Vermoorde onschuld stond binnen vier maanden op papier. Ik denk dat ik er gemiddeld zo’n 6 à 7 maanden over doe (de eerste versie).
Zou je ook weleens een thriller voor volwassenen willen schrijven?
Ja, absoluut! Maar voorlopig blijf ik nog YA schrijven, want het is ontzettend leuk. Ik probeer mijn boeken voor zowel jongeren als volwassenen interessant genoeg te maken, dus wat dat betreft vang ik twee vliegen in één klap ;)
Is er de wens om fulltime schrijver te worden?
Ja, al is de combinatie van parttime werken en het schrijven, wat ik nu doe, ook heel erg leuk. Maar het is goed om doelstellingen en wensen te hebben.
Ben je alweer bezig met een nieuw boek? Zo ja, kun je daar al iets meer over vertellen?
Zeker, ik werk momenteel weer aan een psychologische YA-thriller, maar ik kan er niet teveel over vertellen. Het wordt in elk geval weer heel anders dan al mijn eerdere boeken!