Marions sluier - Roy Jacobsen
Door: Diana op 19 mei 2009

De Noorse schrijver Roy Jacobsen is iemand die al het nodige uit zijn pen wist te toveren. In 1982 verscheen zijn eerste roman en in 2000 kwam de Nederlandse vertaling van zijn inmiddels vierde boek op de markt. Met Grenzen maakten ook wij kennis met de auteur die sindsdien zijn er verschillende boeken van hem vertaald, waarvan de roman De schlemiel van Suomussalmi uit 2007 waarschijnlijk het bekendst is.

Marions sluier valt onder het romangenre maar heeft toch bepaalde thrillertrekjes. Het oplossen van misdaden maakt genoeg los zodat een roman ineens in een heel ander daglicht gezet kan worden.

Een Pakistaans meisje wordt dood gevonden. Ze draagt een hijab (een Islamitisch hoofddoekje waarmee een vrouw zich kan versluieren) en mist een hand. De linkerhand wordt later in een nabijgelegen park teruggevonden maar matcht niet met dat van het slachtoffer. Het onderzoeksteam, waar Marion lid van is, is met de zaak belast maar staat voor een groot raadsel. Motief of enige aanknopingspunten zijn er nauwelijks en men heeft alleen een vage link met een mensensmokkelaar die Pakistanen gouden bergen beloofd als ze eenmaal in Noorwegen zijn. Onder deze vluchtelingen bevond zich een meisje dat van de aardbodem verdwenen lijkt te zijn. Al vlug wordt de gevonden linkerhand gelinkt aan het vermiste meisje maar er blijken nog teveel haken en ogen aan te zitten om ze bijeen te kunnen brengen. De vier teamleden hebben allen andere inzichten over het hoe en waarom en tijdens dit overleg blijf je als lezer alert om alles te kunnen volgen. Veel scenario’s komen naar boven, veel mogelijke antwoorden.

De verhaallijn ontwikkeld zich in een razend tempo. Doordat de moordenaar geen patroon lijkt achter te laten en bovendien elk spoor lijkt uit te wissen valt het niet mee om geduld te hebben totdat de dader een fout maakt. Marion zet alles op alles om een fout te forceren maar grijpt er naast als het gevaar dichterbij komt. Ze ziet slechts de vage contouren van de man maar is er van overtuigd dat ze hem al eerder heeft gezien. Net op het moment dat je zelf de puzzel hebt gelegd komt er een overgang in het tijdsbeeld. We nemen de overstap naar het moment nádat de moordzaken zijn opgelost en dat dit niet zonder reden is gedaan door de auteur wordt al snel duidelijk, want alles heeft nog een staartje.

Het karakter van Marion wordt prima uitgeschreven en door een vrouw te ‘gebruiken’ als hoofdpersonage geef je het gegeven extra kracht. Geen nukkige rechercheurs, geen norse politiemannen die veelal de boventoon voeren in het misdaadhoekje maar een stabiele vrouw, moeder van een tienerzoon, die vastberaden is de moord op het mooie jonge meisje op te lossen. Marion is iemand met een sterke persoonlijkheid die zich niet laat weerhouden om te knokken voor datgene wat zij belangrijk vind.

Door culturen met elkaar te vermengen geef je een boek een bepaalde uitstraling. In Marions sluier worden verschillende kanten belicht en het multiculturele is natuurlijk erg hedendaags. Ieder partij komt in het boek goed uit de verf en schetst een duidelijk beeld hoe visies kunnen verschillen en lijden tot onoverbrugbare kloven. Een goed gekozen setting verpakt in een allesomvattende roman met een brede kijk op de onderlinge verstandhoudingen van de moderne gemengde samenleving. Aan te raden voor liefhebbers van misdaadromans die houden van daadkracht en geïnteresseerd zijn in de problemathiek van verschillende denkwijzen tussen diverse culturen.

Een voorzichtige: JA

Diana



Bezoekersreacties:
Website Security Test