De uit Haugesund in Noorwegen afkomstige Geir Tangen is een populaire thrillerrecensent met meer dan 170.000 volgers op zijn blog. Hij besloot met de start van zijn blog in 2005 om zelf een misdaadroman te schrijven dat hij in 2016 in eigen beheer uitbracht. Het boek werd al snel opgepikt door een uitgever en inmiddels is het verkocht aan meer dan 20 landen. Het meesterwerk is het eerste deel in wat een trilogie zal worden met de hoofdpersonen journalist Viljar Ravn Gudmundsson en rechercheur Lotte Skeisvoll.
Viljar Gudmundsson werkt als journalist bij de plaatselijke krant in Haugesund. Ooit was hij uiterst succesvol nadat hij een gevoelig politiek schandaal aan de kaak had gesteld. Door een achteloze fout van zijn kant keerde de zaak zich tegen hem, met enorme gevolgen. Sindsdien zit de journalist zijn tijd uit, verwaarloost zichzelf en is het contact met zijn zoon aan het verslechteren. Totdat hij een mail van een vreemde ontvangt waarin de moord op een vrouw wordt aangekondigd. Viljar neemt dit niet serieus en mikt het in de prullenbak; de dag erna echter is er een vrouw van haar balkon geduwd. Plotseling weet Viljar zich het middelpunt van een volstrekt gewetenloze seriemoordenaar.
"Dit geeft een goed beeld van de zaak. De dader heeft een universum geschapen waarin iedereen om elkaar heen draait, zonder te weten wat ze doen of waar ze naartoe gaan".
Het meesterwerk start erg traag met veel lastige Noorse (plaats) namen, verschillende perspectieven en verwarrende verhaallijnen. Het verhaal doet in eerste instantie ook erg typisch Scandinavisch aan met een aan lagerwal geraakte hoofdpersoon en uitgebreide beschrijvingen van de omgeving. Tot op de helft van het boek is er nog eigenlijk niets echt origineels te vinden in deze thriller. In de tweede helft van het boek versnelt de auteur, beginnen puzzelstukjes langzaam te vallen en komt er opeens meer vaart en originaliteit. De auteur verwijst met de moorden naar het werk van andere Scandinavische auteurs en verweeft ook zichzelf in de plot. Dit zorgt voor een aantal verrassende wendingen, waarvan de meest opvallende toch wel is dat de ontknoping lang wordt uitgesteld. Zelfs wanneer het er op lijkt dat de dader eindelijk bekend is weet de auteur weer te verrassen.
De hoofdpersonen Gudmundsson en Skeisvoll zijn goed uitgewerkt, met eigenschappen die hen soms op het randje van de sympathie laten balanceren. Tangen sluit af met een nawoord waarin hij eventuele critici de wind uit de zeilen neemt door te verklaren dat sommige gebeurtenissen in het boek niet geloofwaardig zullen zijn. Het meesterwerk is een debuut om trots op te kunnen zijn, maar er is zeker nog voldoende ruimte voor verbetering. Wanneer Tangen met zijn volgende deel een snellere start weet neer te zetten en het 'typisch Scandinavische' weet te vervangen met zijn eigen invulling, wie weet wat we dan allemaal nog van deze auteur kunnen verwachten?
Waardering: 4**** Vrouwenthriller: Ja Anneke
Bezoekersreacties:
|