Robert Feller (1975) werkt sinds 1995 als dj/presentator voor stations. Denk hierbij aan Veronica FM, Noordzee FM, RTL FM, 100% NL en Radio 10. Hij is ook voice-over bij programma’s zoals bijvoorbeeld Hart van Nederland en Shownieuws. Daarnaast is hij de stem van verschillende commercials en maakte hij de podcastserie Het manuscript. Schandpaal is zijn thrillerdebuut.
Na een misplaatste grap dreigt Aksel Blaauw gecanceld te worden. Zijn juicekanaal 'ShowbizzPostOnline' heeft dringend een primeur nodig om zijn werk voort te kunnen zetten. Hij krijgt een tip over een verkeersongeval in Roma waarbij de tv-producent Ruud de Jong wellicht een rol in speelt. De dochter van deze de Jong, Lea, is spoorloos verdwenen. Aksel start samen met Ruud een overeenkomst en zetten ze alles op alles om haar te vinden. Hierbij stuiten ze om een persoon binnen het netwerk van Ruud. Aksel zou Aksel niet zijn als hij dieper op deze zaak duikt, om te ontdekken dat ook de producent zijn geheimen heeft.
Dit thrillerdebuut van Robert Feller smaakt direct naar meer. Zijn schrijfstijl is vlot, de omgeving wordt goed in beeld gebracht en de vergelijkingen zijn origineel en verrassend. De omgeving van het Hilversumse en de wereld van BN-ers komen duidelijk naar voren. De schandpaal geeft een kijkje in de wereld van bekende Nederlanders en maakt duidelijk dat dit niet altijd koek en ei is.
Er lopen een paar verhaallijnen en deze worden verteld vanuit verschillende perspectieven. Zo blijft het verleidelijk om verder te lezen. De korte hoofdstukken met vaak aan het einde een cliffhanger zorgen hier ook voor. De belangrijkste karakters blijven ietwat oppervlakkig. Aksel is een doorbijter en volhouder, net zoals menig paparazzi. Hij wordt bijgestaan door zijn vriendin Nienke, waarvan de lezer niet heel veel meer weet dan dat ze een journaliste is. Tussen de hoofdstukken door staat regelmatig een cursieve tekst. Dit verhoogt de spanning en nodigt uit om verder te lezen. De plot zit goed in elkaar, met verschillende plotwendingen waardoor de lezer op het verkeerde been kan worden gezet.
Robert Feller heeft een prima debuut geschreven en maakt duidelijk dat hij naast al zijn andere werkzaamheden, de pen gerust nogmaals kan oppakken.
Nu de vraag: Is het een vrouwenthriller? Als we kijken naar de definitie van een vrouwenthriller, moeten we Nee zeggen. Immers de hoofdpersoon is een man en het is geschreven door een man. Wil dit zeggen dat het niet geschikt is voor vrouwelijk publiek? Dan is dat antwoord eveneens Nee.