Vijftiger Madelief Abels, aangesproken met "Abels", is al meer dan dertig jaar werkzaam bij de politie. Sinds enkele weken heeft ze een nieuwe werkpartner: Carolien de Vries (44). Samen zijn ze behept met het onderzoek naar de zogeheten kunstmoorden. Kunstschilder Terry Tarpin, in wiens atelier de nodige lichaamsdelen zijn gevonden, is tevens het voormalige en wederom huidige liefje van Abels.
De Vries draagt duidelijk een verleden met zich mee en Abels is wat voorzichtig als het gaat om het blind vertrouwen op haar nieuwe partner, zich afvragend of De Vries niet te nauw betrokken raakt bij de zaak, nu ook de naam van haar zus valt. Janne, de forensisch patholoog-anatoom, lijkt De Vries te herkennen bij een eerste ontmoeting, maar laatstgenoemde geeft geen blijk van herkenning.
Bryan, de assistent van Janne, krijgt van Abels de opdracht in het dossier van De Vries te duiken terwijl De Vries op haar beurt probeert te voorkomen dat haar verleden uitlekt en tevens op zoek gaat naar informatie omtrent de dader. Ze is ervan overtuigd dat deze ook de verkrachting en verminking van haar zus Stephanie kan worden aangerekend.
Het verhaal speelt zich op drie verschillende locaties af, in twee tijdsbeelden: 2011 en 1991. We krijgen onder meer inzage in datgene Stephanie de Vries in het verleden is overkomen, als ook, in het cursief, de huidige stand van zaken vanuit het perspectief van degene die er alles aan zal doen om het recht te laten zegevieren.
Abels is gelukkig in de liefde, De Vries nog altijd zoekende en verloor zich voorheen veelvuldig in liefdeloze relaties. Twee vrouwen die nog maar kort geleden aan elkaar zijn voorgesteld maar door een tragisch voorval altijd met elkaar verbonden zullen blijven.
De verhaallijnen van Hemelsblauw zijn op secure wijze ontleed en worden gaandeweg weer met precisie bij elkaar gebracht. Dit is absoluut knap gedaan. Er gebeurt ook veel en wat er plaatsvindt is over het algemeen boeiend en voegt ook daadwerkelijk iets toe. Hier en daar een wending die beter op een andere wijze gebracht had kunnen worden omdat dit nu toch neigt naar toeval, maar over het algemeen een zeer onderhoudend geheel. Soms had ik het idee dat de auteur erg veel wilde laten gebeuren en hier ook ruimte voor zocht. Hier en daar lag ook wel het nodige voor de hand, maar Margreet Slikker is er desalniettemin in geslaagd om de lezer tot het einde toe bij zich te houden.
De schrijfstijl leest niet altijd even vlot vanwege de veelvuldige stroom van gedachten van diverse personen die in het cursief zijn opgetekend. Het merendeel is in mijn ogen overbodig en voegt om die reden niets toe aan het eigenlijke verhaal. Less is in dit geval duidelijk more.
De leeftijd van beide hoofdpersonen ligt hoger dan het gemiddelde in de fictiewereld en sluit goed aan bij de auteur zelf. Hierdoor ontstaat er een prettige verhouding en is de balans tussen leeftijd en gedrag mooi in evenwicht. Een vrouwenthriller is het absoluut. Op eigen wijze heeft de auteur, zelf woonachtig in Schagen, een boek afgeleverd dat zich afspeelt in een voor haar vertrouwde omgeving en dat gevoel weet ze ook uitstekend over te brengen.
Zeker een JA
Diana - De uitgave van Hemelsblauw kwam tot stand via TenPages.nl. Lees hier alles over de boekpresentatie die op 5 december j.l. werd gehouden.
* In deze rubriek kijken we of een besproken boek interessant zou kunnen zijn voor onze doelgroep.
Bezoekersreacties:
|