ISBN: 9789021456737
Uitgever: Volt | Singel
Editie: E-book
Overige edities:
2014
|
Omschrijving: Na een mislukte blind date wacht Ebe Montgomery op een taxi. Als haar tasje uit haar handen wordt gerukt, gaat een man die ook op een taxi wachtte achter de dief aan. Hij botst tegen een bus aan die net om de hoek komt rijden. Dat kan er nu wel bij. Hoewel hij niet gewond lijkt, weet hij niet meer wie hij is. Als er een taxi komt, besluit Ebe de man mee naar huis te nemen, in de hoop dat hij zijn geheugen terugkrijgt. Langzaam herinnert hij zich steeds meer, maar het zijn alleen onsamenhangende feiten. Wie is hij? En is hij zijn geheugen wel echt kwijt of doet hij maar alsof?
|
|
|
Oordeel VrouwenThrillers.nl:
Recensie Simone Konings op 26 oktober 2014:
Van Elisabeth Mollema las ik in 2007 haar thrillerdebuut Prooi. Een heerlijke pageturner met een verrassende ontknoping. Daarna ben ik deze schrijfster uit het oog verloren. Kwaad, inmiddels Mollema’s zesde thriller, was voor mij een hernieuwde kennismaking. Hoofdpersonage in Kwaad is de 38-jarige Ebe Montgomery. In het dagelijks leven schildert ze aardewerken serviezen en geeft ze workshops. Ebe is vrijgezel en na een mislukte blind date wacht ze ’s avonds op een taxi. Daar raakt ze in gesprek met een man. Als Ebe’s tas uit haar handen wordt gerukt, gaat de man achter de dief aan. Hij komt in botsing met een bus die net om de hoek komt rijden. Hoewel hij niet gewond is, weet hij niet meer wie hij is. In plaats van naar een dokter of het ziekenhuis te gaan, neemt Ebe de man mee naar huis. En ze noemt hem Vince. Haar vriendinnen Heleen, Sonja en Lotte staan sceptisch tegenover haar besluit om Vince mee naar huis te nemen. Maar Ebe houdt voet bij stuk. Want: ‘Het was eigenlijk wel ideaal, zo’n man die je als een onbeschreven blad van alles kon leren.’ En: ‘Vince begon steeds meer op haar droomman te lijken’.
Lezen over geheugenverlies kan spannend zijn. Soms pakt het zelfs erg goed uit, zoals in Voor ik ga slapen van S.J. Watson. Maar Kwaad stelt teleur. Lezen hoe Ebe en haar vriendinnen informatie uit Vince proberen te trekken, door middel van het stellen van heel veel vragen, is nou niet bijster spannend. Natuurlijk vraag je je als lezer af of Vince nu echt geheugenverlies heeft, of toch maar doet alsof. Maar dit gegeven was voor mij in elk geval niet voldoende om gretig verder te willen lezen. Ik hou van thrillers met voldoende cliffhangers. Kwaad vond ik bij vlagen ook verwarrend. Mollema vertelt het verhaal vanuit Ebe. Maar ook haar vriendinnen krijgen een eigen stem, en één van de echtgenoten. Daardoor kom je teveel nutteloze informatie tegen die er totaal niet toe doet voor het verhaal of de plot. Ook de personages blijven daardoor eendimensionaal.
Mollema probeert het verhaal nog enigszins op gang te houden door cursief gedrukte flashbacks, met hierin het levensverhaal van Sofia Marx. In eerste instantie was ik benieuwd naar Sofia. Wie is zij? Wie is haar zus die ze na zoveel jaren weer ontmoet? En wat is de rol van Vince in dit geheel? Maar ook bij deze tweede verhaallijn verloor ik al te snel mijn interesse.
Elisabeth Mollema kan schrijven. Daar is geen twijfel over mogelijk. Ze heeft een prettige schrijfstijl, en heeft niet voor niets al heel veel kinderboeken en thrillers op haar naam staan. Maar het lijkt of zij maar niet kon kiezen welke structuur en welk perspectief ze wilde in Kwaad. Het leuke en spannende idee 'hoe een toevallige ontmoeting eindigt in een nachtmerrie' komt daardoor niet uit de verf.
Bezoekersreacties:
PhinekenHooites (65) op 9 maart 2015:
Heb betere boeken van Elisabeth gelezen. Halverwege dacht ik nog ik stop ermee. Heb het uiteindelijk toch uitgelezen. Het was wel een verrassend einde. Oordeel:
Nicolette Wouters (65) op 19 februari 2015:
Wat een tegenvaller! Vond Prooi heel goed, maar dit boek uitermate slecht. Zowel verhaal als schrijfstijl. Jammer. Oordeel:
|
|
|
|