Oorspronkelijke titel: The Killer Next Door (2014)
ISBN: 9789022580820
Uitgever: Boekerij
Verschenen: 2017
Pagina's: 384
Overige edities:
E-book
|
Omschrijving: Huis nummer 23 herbergt een geheim. In deze bouwval, beheerd door een verdorven huurbaas, staat iets op het punt onthuld te worden. En alle zes de bewoners van de appartementen hebben dingen te verbergen.Collette en Cher zijn op de vlucht. Thomas is een onwillige einzelgänger. En de zeer aantrekkelijke Iraanse asielzoeker en een ‘stille’ man, die niemand ooit heeft gezien, proberen zich verborgen te houden. Vesta, de lieve dame uit het souterrain, houdt ze allemaal haarscherp in de gaten – of tenminste, dat denkt ze.In het holst van de nacht zorgt een verschrikkelijk ongeluk ervoor dat de buren een ongemakkelijk verbond moeten sluiten. Maar één van hen is een moordenaar die alle zonden op een listige manier verbergt. Ondertussen wordt het net rondom het volgende slachtoffer steeds verder gesloten.
|
|
|
Oordeel VrouwenThrillers.nl:
Recensie Silvia van Elzelingen op 20 september 2017:
Achter de voordeur is de nieuwe thriller van Alex Marwood. Het verhaal speelt zich grotendeels af achter de voordeur van nummer 23 in Beulah Grove. Het huis herbergt een geheim dat stukje bij beetje ontrafeld wordt. Elk van de zes bewoners heeft zo zijn/haar eigen verhaal. Vesta woont er al haar hele leven en is zo’n beetje vergroeid met het interieur. Zij houdt de boel in de gaten en fungeert als een soort van moederfiguur voor de overige bewoners. Collette en Cher zijn beiden op de vlucht. Cher voor de jeugdzorg en Colette voor schimmen uit haar verleden. Thomas is de einzelgänger van het stel en woont op zolder. Dan is er nog de Iraanse Hossein die wacht op zijn asiel-aanvraag, en de ‘stille’ man, Gerhard Bright, die muziekleraar is en meestal luide klassieke muziekstukken draait. Hij is een zonderling en bemoeit zich niet met de andere bewoners. Roy Preece is de inhalige huisbaas van nummer 23. Een vette dikzak die erg op geld belust is en weinig onderhoud pleegt aan de appartementen. Een verschrikkelijk ongeluk zorgt ervoor dat de buren, die zich doorgaans niet met de anderen bemoeien, een ongemakkelijk verbond moeten sluiten. Wie van hen is een moordenaar? En wie het volgende slachtoffer? Hoe goed ken je je buren eigenlijk?
Alex Marwood is het pseudoniem van de Britse auteur en journaliste Serena Mackesy. In 1999 begon ze haar carrière als schrijfster van romans onder haar eigen naam. In 2008 gooide ze het roer om en begon thrillers te schrijven. Om niet te worden geassocieerd met het genre van haar vorige boeken, koos ze voor het pseudoniem Alex Marwood. Haar twee eerdere thrillers Tweespalt (2012) en Waar is ze? (2017) werden met diverse prijzen bekroond. Van beide boeken werden de filmrechten verkocht. Alex Marwood woont en werkt in Londen.
Achter de voordeur begint met een proloog waarin Cher verhoord wordt door twee rechercheurs. De aandacht is meteen gevangen. In het eerste hoofdstuk gaat Alex Marwood terug in de tijd en blikt terug op het leven van Collette en haar vlucht. Vervolgens neemt ze de tijd om alle bewoners van nummer 23 in Beulah Groove uitgebreid aan ons te introduceren. Soms te lang, zodat de aandacht enigszins verslapt. Marwood vertelt vanuit verschillende perspectieven, namelijk vanuit elk van de bewoners. Het verhaal van de Minnaar verweeft ze tussen de andere verhalen. Ze heeft een gemakkelijke schrijfstijl met korte hoofdstukken en zonder ingewikkelde, maar soms wel lange zinnen. Alhoewel de plot goed bedacht is en gedetailleerd uitgewerkt houdt het boek de aandacht niet echt gevangen. Uitgebreid is wel zinvol, maar kan ook het verkeerde effect bereiken. Dat zien we in dit verhaal dan ook terug. De spanning is mondjesmaat aanwezig. Af en toe denk je, nu komt het, maar vervolgens remt ze haar verhaal meteen weer af. Je moet als lezer wel over een sterke maag beschikken want Marwood beschrijft gruwelijke gebeurtenissen tot in de kleinste details.
‘X haar lichaamsholten waren nauwgezetter leeggehaald, een steile leercurve. Na zijn incisie midden over de buik, zoals een patholoog-anatoom het zou doen, was de romp los en slap geworden, en hij had haar neus vernield met zijn onhandige pogingen om met een haaknaald de hersenen te verwijderen. De parichistische manier, via een snee in de linkerzij, betekent dat hij tot aan zijn arm in de ingewanden moet wroeten, maar levert een netter eindproduct op, met een meer menselijke vorm.’
Achter de voordeur is geen thriller in de vorm van nagelbijtend en zeer spannend. Marwood vertelt haar verhaal heel langzaam maar raffelt het einde ineens af. Jammer want we blijven hierdoor toch wel met wat vragen zitten. Achter de voordeur heeft een goed uitgewerkte plot, maar maakt helaas de verwachtingen niet waar.
Bezoekersreacties:
|
|
|
|