ISBN: 9789022594971
Uitgever: Boekerij
Verschenen: 2022
Pagina's: 304
Overige edities:
E-book
|
Omschrijving:
Een warme zomerse dag. Een jong gezin geniet van een picknick. Het lijkt zo mooi, totdat er iets vreselijks gebeurt. De huid van de vrouw begint te smeulen, er komt rook uit haar mond, vlammen schieten uit haar buik omhoog. Haar man probeert haar te redden, maar het vuur is sterker. De vrouw sterft een gruwelijke dood.
Een jaar later wordt haar man, Jake, gevraagd toe te treden tot een eliteteam brandweermannen. Een terrorist die al eerder voor verwoestende branden zorgde en daarna spoorloos verdween, dreigt opnieuw toe te slaan als hij niet krijgt wat hij wil. Het loopt mis, overal breken branden uit. Jake en zijn team staan voor de onmogelijke opdracht de branden te blussen én 'de vuurduivel' te stoppen.
Ondertussen ontdekt Jakes zus Emily, journalist, meer gevallen van spontane zelfontbranding. In haar poging de waarheid te achterhalen loopt ze groot gevaar. Als blijkt dat haar leven en dat van Jakes zoontje Sam op het spel staan, is er voor Jake geen tijd te verliezen.
|
|
|
Oordeel VrouwenThrillers.nl:
Recensie Karin Bisschops op 22 september 2022:
Nathalie Pagie schreef haar thrillerdebuut De toneelclub in 2013. Inmiddels heeft ze meerdere thrillers geschreven waaronder de succesvolle serie over Tara en Diego. Ook schreef ze een aantal stand-alone thrillers. Ze won verschillende prijzen, waaronder de Thrillzone Award voor Beste Nederlandse Thriller en de thriller Helsinki was genomineerd voor de Hebban Thrillerprijs 2021. Camping Oosthoek werd uitgeroepen tot Beste Vrouwenthriller 2021.
Het is een warme zonnige dag in Australië. Een jong gezin geniet van een picknick. Deze wordt ruw verstoord als van het ene op het andere moment een zelfontbranding ontstaat bij de vrouw. Rook komt uit haar mond en vlammen schieten omhoog vanuit haar lichaam. De vrouw sterft ter plekke. Haar man Jake staat er machteloos bij en kan haar niet redden. Een jaar later treedt hij toe tot een eliteteam brandweermannen die wanhopig proberen om de ontstane branden te blussen. Een terrorist is de schuldige. Hij heeft al eerder voor vele branden gezorgd en dreigt meer branden te veroorzaken als hij zijn zin niet krijgt. De zus van Jake, Emily, gaat op onderzoek uit naar meerdere gevallen van zelfontbranding en komt hierdoor in groot gevaar. Er is geen tijd te verliezen, zeker niet wanneer Emily en het zoontje van Jake in groot gevaar verkeren.
Vuurduivel start met een plattegrond van New Australia. Het verhaal begint met de vreselijke en onverklaarbare ontbranding van Kirstie, de echtgenote van Jake en moeder van zoontje Sam van drie jaar. Hierna volgen twee delen. Als eerste is er een sprong naar acht maanden later waarin de lezer kennismaakt met verschillende personages. Hierin valt te lezen dat Jake ingestort is en niet zonder medicijnen kan. Zijn zus Emily heeft de zorg voor Sam op zich genomen en gaat op onderzoek uit naar meerdere gevallen van zelfontbranding. Vanuit verschillende personages en vanuit verschillende tijdsindicaties wordt het geheel steeds duidelijker. De Vuurduivel heeft een grote fascinatie voor vuur en hij mag zijn verhaal en geschiedenis uitgebreid vertellen. De vraag wie hij is, blijft lange tijd vaag. Nathalie Pagie staat bekend om haar vlotte en beeldende schrijfstijl en dit is in Vuurduivel niet anders. Er zit veel vaart in het verhaal en de Engelse woorden maken het gevoel dat de lezer er middenin zit realistischer. Het past bij de locatie waar het zich afspeelt. De dreiging is voelbaar en het is duidelijk dat Pagie zich goed heeft verdiept in het leven van brandweermannen, het besturen van blusvliegtuigen en brandstichting. Het is een race tegen de klok en het vuur. Dit is voelbaar tijdens het lezen. De spanning stijgt steeds verder. De plot zit goed in elkaar en wie uiteindelijk de Vuurduivel blijkt te zijn, is een grote verrassing.
Nathalie Pagie heeft met Vuurduivel een vurige thriller geschreven waarin klimaatverandering een rol heeft, spannend tot de laatste letter.
Bezoekersreacties:
Linda (47) op 11 november 2022:
Het boek bestaat uit twee delen, het begint in de zomer van 2052; de jonge Jake Ryan is zijn vriendin verloren door een spontane zelfontbranding. De eerste tijd sluit hij zich op in zijn huis en maakt een zware tijd door. Hij wil er niet over praten en leeft als een kluizenaar. Zijn zus Emily daar en tegen, gaat juist op onderzoek uit om te kijken of er meer spontane zelfontbrandingen in het land hebben plaats gevonden. Dit doet zij naast haar werk als journalist voor de New South Wales Journal en zij heeft Sam, het vierjarige zoontje van Jake, onder haar hoede genomen.
Dan komt Jake’s vriend en oude dienstmaat, Oliver Wilson, Jake vragen of hij bluspiloot wil worden van een eliteteam, het is een geheime missie van de veiligheidsdienst om de Vuurduivel tot stoppen te dwingen. Wat is zijn motief en de tijd begint te dringen nu de branden elkaar in rap tempo opvolgen.
In het tweede deel stap je 12 jaar terug in de tijd en lees je het verhaal in het jaar 2040; de persoonlijke geschiedenis van de Vuurduivel en hoe Australie weer langzaam opkrabbelt na een lange periode van bosbranden, welke maatregelen worden er genomen en hoe gaat de bevolking hiermee om. De schrijfster weet goed de sfeer en omgeving te beschrijven, dat is heel herkenbaar.
De korte hoofdstukken en de afwisseling tussen de Vuurduivel en Jake en Emily zijn fijn en lezen makkelijk weg. Bijna ieder hoofdstuk sluit af met een spannende zin of cliffhanger waardoor je graag wilt doorlezen. Heel knap van de schrijfster om Australie te beschrijven in de toekomst, stoeiend met een klimaatprobleem en hoe de bewoners daarmee omgaan. De schrijfster lijkt wel een klimaat waarschuwing aan haar lezers te willen meegeven. De methodiek van de Vuurduivel is meer dan origineel te noemen, zonder hier iets over te verklappen.
Kortom een zeer spannende thriller waarbij het letterlijk heet wordt onder de voeten van de inwoners van Australie!
Oordeel:
Booksanddreamz (45) op 5 oktober 2022:
Jake en Kirstie zijn de gelukkige ouders van hun zoon Sam. Het noodlot slaat toe wanneer Kirstie tijdens een picknick sterft door een overklaarbare zelfontbranding. Jake kan dit niet verwerken en is niet meer in staat zorg te dragen voor zijn zoontje Sam. Jakes zus Emily ontfermt zich over Sam.
Een jaar later wordt Jake gevraagd om bij een brandweerelitegroep van Australië toe te treden. Hij aanvaardt de opdracht. Het team moet het opnemen tegen de onvindbare terrorist ‘Vuurduivel’, die overal in het land moeilijk te blussen brandhaarden sticht. De Vuurduivel blijft hen steeds een stap voor.
Intussen gaat Emily als journaliste achter een verhaal aan over nog meer mensen die sterven door zelfontbranding. Op het moment dat ze dicht bij de waarheid komt, worden zij en Sam echter zelf een potentieel slachtoffer van de Vuurduivel. Jake moet alles op alles zetten om zijn zus en zoon te redden.
Deze thriller speelt zich af in Australië in de toekomst. De branden worden gelinkt aan de opwarming van de aarde en de klimaatverandering. In dit kader speelt het verhaal zich af. Nathalie Pagie zet zichzelf hiermee op de kaart van een nieuw genre dat momenteel in opmars is: de ecothriller.
De titel en cover passen zeer goed bij het verhaal en geven een onheilspellende sfeer mee. Het verhaal wordt vanuit de derde persoon verteld, meestal vanuit het standpunt van Jake. Dit wordt afgewisseld met het perspectief van Emily, maar ook van de Vuurduivel zelf. De hoofdpersonages worden goed uitgewerkt.
Het verhaal bestaat uit twee grote delen. In het eerste deel volg je hoofdzakelijk de evolutie van Jakes functioneren na het verlies van zijn vrouw en nadien tijdens zijn opdrachten bij het eliteteam van de brandweer. In deel twee kom je veel meer te weten over de praktijken van de Vuurduivel. Het verhaal wordt goed opgebouwd en de spanning sluimert doorheen het boek. Er zit heel wat actie in het verhaal. Dit komt in het tweede deel tot meerdere climaxen.
Het boek leest soepel, dankzij de vlotte pen van Nathalie Pagie. Toch vind ik dit niet haar beste werk. Dat het verhaal zich in de toekomst afspeelde en daardoor een dystopisch kantje had, hoefde voor mij niet en vond ik persoonlijk geen meerwaarde. Maar hierin zullen de smaken met andere lezers zeker verschillen. Los daarvan, is het een goed verhaal binnen een actueel thema.
Dankjewel, uitgeverij Lannoo, voor dit recensie-exemplaar.
Rating: 3,5* Oordeel:
|
|
|
|