Oorspronkelijke titel: The postcard killers (2009)
Vertaling: Danielle Stensen
ISBN: 9789023472049
Uitgever: Cargo
Editie: Goedkope editie
Verschenen: 2012
Overige edities:
2010
Goedkope editie (2010)
E-book
|
Omschrijving: In Partnerruil wordt Europa opgeschrikt door een reeks gruwelijke moorden: in Parijs, Rome, Amsterdam en Berlijn worden echtparen dood in hun hotelkamers aangetroffen. Hun lichamen zijn op bizarre wijze achtergelaten: als bekende kunstwerken. De enige aanwijzing voor de politie is een ansichtkaart, afkomstig van de moordenaars. De dochter van de Amerikaanse politieman Jakob Kanon was een van de slachtoffers en Kanon is vastberaden de seriemoordenaars te vinden. Samen met journaliste Dessie uit Stockholm zet hij alles op alles om de moorden te stoppen. Maar dan ontvangt zij een nieuwe ansichtkaart.
|
|
|
Oordeel VrouwenThrillers.nl:
Recensie Els van den Brande op 16 maart 2010:
Partnerruil is het resultaat van een krachtenbundeling tussen Amerikaans thrillerauteur James Patterson en Zweeds thrillerfenomeen Liza Marklund. Volgens een Belgische krant is deze trans-Atlantische samenwerking eerst en vooral een marketingstunt. Pattersons boeken vliegen als zoete broodjes over ’s werelds toonbanken. Behalve in… Zweden. Een tweespan met Zweeds thrillerfenomeen Liza Marklund moest daar verandering in brengen. Opdracht volbracht? De thriller in een notendop: een bloedmooi Amerikaans 'koppel' trekt moordend door Europa. Ze laten een spoor achter van afgeslachte pasgehuwden wiens lichamen worden opgezet als een kunstwerk uit de bezochte hoofdstad. De moordenaars kondigen elke moord aan met een ansichtkaart die ze versturen naar een plaatselijk journalist. Diezelfde journalist ontvangt na de moord een polaroid van het 'kunstwerk'. Amerikaans rechercheur Jacob Kanon en Zweeds journaliste Dessie Larsson slaan de handen ineen om de moordenaars te ontmaskeren. Een samenwerking is pas geslaagd te noemen als het geheel meer is dan de som van de delen. En dat gevoel had ik bij het lezen van Partnerruil niet. In een interview roemt Patterson de 'Amerikaanse emotionaliteit'. Als dit zich moet uiten in melige frases als: 'Als dit zo verkeerd was, waarom voelde het dan zo lekker' of 'Ze wilde hem opvangen als hij viel' (p. 210), dan denk ik dat Liza het volgende keer beter zonder Amerikaanse toets kan stellen. Het verhaal wordt verteld in 112 hoofdstukjes van gemiddeld 2,5 blz. De moorden en de moordenaars zijn grotesk. Clichés worden niet geschuwd. De verschillen Amerika – Europa worden irritant vaak benadrukt. Is de kritiek op Europol/Interpol eerst nog bedekt, dan klinkt het later als 'nutteloze kut-Interpol'. Aangezien Patterson Zweedse zieltjes wou winnen, besloot hij om de slotscène te kaderen op de parking van de IKEA. Qua nationaal symbool is dat inderdaad al gelijkwaardig aan de eland. Op tweederde van het boek wanneer het verhaal eigenlijk rond is en de schrijvers plots beseffen dat ze contractueel gezien nog 100 blz te vullen hebben, trekken ze de literaire trukendoos open en kiezen ze voor een aantal inderhaast aangelegde (zij)sporen: de verdachten worden vrijgelaten zodat ze nog een paar moorden kunnen plegen, in afwachting van de nog te plegen moorden beginnen de hoofdrolspelers een relatie én om de plot te doen kloppen worden er nog een aantal copycats leven ingeblazen. Is it all bad? Neen, het boek leest erg vlot. En er is één grote verzachtende omstandigheid: dit boek verschijnt net wanneer Europa volop in de ban is van de sublieme Millennium-trilogie van Stieg Larsson. Vergelijken heeft geen zin, maar feit is dat Dessie Larsson & Jacob Kanon niet kunnen tippen aan Lisbeth Salander & Mikael Blomkvist. Ik las Partnerruil na Gerechtigheid en dan is het toch een beetje bier na wijn.
Bezoekersreacties:
Jasty (30) op 27 augustus 2010:
Origineel verhaal, leest lekker door en is tenminste niet voorspelbaar Oordeel:
|
|
|
|