Oordeel VrouwenThrillers.nl:
Recensie Wendy Wenning op 14 november 2019:
Juultje van den Nieuwenhof is auteur en daarnaast geeft ze les op een middelbare school als docente Nederlands en drama. Ze debuteerde in 2013 met Delete, daarna volgden Disconnect en Check-out. Naast het schrijven van spannende verhalen voor jongeren maakt ze ook graag scripts voor theaterproducties, die ze zelf regisseert.
In After dark nodigt Paula haar vriendengroep uit voor een logeerpartijtje. Samen met haar moeder en stiefvader woont ze in een kunstenaarshuisje in een groot park. Hier is het in de avond en 's nachts verlaten en stikdonker. Haar moeder en stiefvader Luis zijn weg, dus de vrienden hebben het rijk alleen. Maar dan komt Saskia, de beste vriendin van Paula niet opdagen. Vreemd, want ze zouden gelijk de verjaardag van Saskia vieren. Paula maakt zich zorgen, maar niet alleen daarom. Omdat ze aan het wachten zijn op een berichtje van Saskia, stelt een van de vrienden voor om dan maar een spelletje te spelen. Alle mobieltjes moeten hiervoor op tafel en elk bericht dat binnenkomt moet hardop worden voorgelezen. Dit onschuldige spel (een 2.0 versie van truth of dare) ontspoort in een drama als de reden van Saskia's verdwijning aan het licht komt.
'Mijn hand omklemt mijn telefoon en ik voel dat mijn handpalm klam wordt. Ik ben de enige die zijn mobiel nog niet op tafel heeft gelegd. Hoewel ik de spelregels nog niet gehoord heb, bekruipt me een gevoel dat dit een spel is waar we beter niet aan kunnen beginnen.'
After dark start met Paula die een groepsapp heeft aangemaakt en hierbij haar vrienden uitnodigt om Saskia haar verjaardag bij haar te vieren, in 'Het Berkenhuisje'. Leuk detail is dat dit huisje echt bestaat. Dan is er een zinderende proloog die een spannende belofte afgeeft voor de rest van het verhaal. After dark verhaalt vanuit het perspectief van Paula, in de eerste persoon. Dat Saskia niet komt opdagen geeft al gelijk een broeierig spanningsveld, maar ook zijn er al snel vragen bij een bepaald personage en hoeverre deze te vertrouwen is. Van den Nieuwenhof legt hier ook de nadruk op en dat ze hiervoor een reden heeft zal later blijken. Door het spel dat de jongeren spelen is er een summiere nadere kennismaking met de personages. Maar of het echte vrienden zijn? Vrienden die elkaar alles vertellen en niets voor elkaar verborgen houden?
De auteur weet het broeierige spanningsveld goed vast te houden, al blijft het verhaal ook wel een beetje doorkabbelen waardoor het geruime tijd onduidelijk blijft waar het verhaal naar toe gaat. Er zijn wel enige vermoedens, en ook hierbij wordt steeds naar dat ene personage gekeken. Naarmate we dichterbij de plot komen gaat de spanning langzaam omhoog en komen er gruwelijke dingen aan het licht. Behoorlijk onverwacht en het blijkt dan ook dat de auteur erin geslaagd is mij op het verkeerde been te zetten.
Na de plot wordt de lezer teruggenomen naar wat er twee maanden eerder gebeurde en dan wordt echt alles duidelijk. Er zijn verwijzingen naar de kunst maar ook, al dan vluchtig, naar de psychiatrie. Betreffende de kunst wordt Edvard Munch genoemd, een kunstenaar die vooral bekend is vanwege zijn schilderij 'De Schreeuw'. In dit boek wordt een ander schilderij genoemd en het is zeker de moeite dit op te zoeken op internet, het geeft een extra beeld bij dit verhaal. Maar denkende na dit gedeelte alles te weten, met de epiloog zet de auteur een slotstuk neer die nogmaals even versteld laat staan.
After dark is een zinderende YA-thriller die meerdere malen de lezer versteld laat staan.
Bezoekersreacties: