Oorspronkelijke titel: Dangerous Boys (2014)
ISBN: 9789026141041
Uitgever: De Fontein Romans & Spanning
Verschenen: 2016
Pagina's: 384
Categorie: Young Adult thriller
Overige edities:
E-book
|
Omschrijving: Chloe ontmoet Ethan tijdens haar vakantiebaantje. Tegen al haar plannen in valt ze voor hem. Ethan is aardig en zorgzaam. Bij hem voelt ze zich veilig, in tegenstelling tot thuis. Dan ontmoet ze Oliver, Ethans oudere broer. Waar Ethan Chloe op haar gemak stelt, daagt Oliver haar door zijn ongewone vragen voortdurend uit. Chloe doet haar uiterste best om Oliver te ontlopen - hij triggert iets in haar - maar er is geen ontkomen aan. Hun onstuimige relatie houdt ze angstvallig geheim voor Ethan, met verstrekkende gevolgen: een brand, een gewonde en een dode. En de vraag wie van hen hier schuldig aan is.
|
|
|
Oordeel VrouwenThrillers.nl:
Recensie Anneke van Ieperen op 29 december 2016:
De Engelse Abigail Haas schreef haar debuut Verraad in 2013, een Young Adult thriller vol onvoorspelbare plotwendingen die de lezer continu op het verkeerde been zetten. Het duurde drie jaar voordat Bedrog verscheen, haar tweede jeugdthriller. De oorspronkelijke titels van de boeken zijn Dangerous Girls en Dangerous Boys, titels die uitstekend zijn gekozen en waar de Nederlandse vertaling wat nietszeggend bij afsteekt.
Chloe voelt zich gevangen in het kleine plaatsje Haverford in Indiana en ze kan niet wachten om naar de universiteit te gaan en haar leven echt te laten beginnen. Dan laat haar vader het gezin in de steek en zakt haar moeder weg in een diepe depressie. Chloe voelt zich verplicht om haar moeder weer op de been te krijgen en schuift haar plannen een jaar op. Gelukkig ontmoet ze de knappe Ethan waardoor ze nog enigszins kan ontsnappen aan haar uitzichtloze bestaan. Dan verschijnt Oliver op het toneel, de broer van Ethan. Hij is knap, mysterieus en heeft een heel eigen kijk op dingen waarmee hij Chloe steeds meer beïnvloedt totdat ze verstrikt raakt in een hopeloze driehoeksverhouding en er geen weg terug meer lijkt.
Bedrog begint met het nu: een afgebrand pand, een lichaam en iemand in het ziekenhuis. Dit gegeven sleurt de lezer direct in het verhaal, want wie is er dood en wie leeft er nog? Vervolgens springt het boek voortdurend heen en weer tussen het nu, het toen en het einde. De hoofdstukken over het einde geven stukje bij beetje prijs wat er zich op het allerlaatste moment heeft afgespeeld tussen Chloe, Ethan en Oliver. Deze afwisseling is een beproefde methode om de vaart en spanning in het verhaal te houden. Helaas werkt het ook de voorspelbaarheid in de hand. Wat er precies is gebeurd blijft tot het einde verborgen, maar laat zich al ver vóór de ontknoping raden. Oliver speelt behendig in op Chloe’s angsten en onzekerheden en voor de lezer is het al vrij snel heel duidelijk dat dit niet goed kan aflopen.
“Deze stad had een leugenaar van me gemaakt, een overspelpleger, een gekooid dier dat zijn eigen staart achternazat”.
Ook in Bedrog heeft Abigail Haas weer veel moeite gedaan om de lezer op het verkeerde been te zetten en dit is ook wel gelukt, maar om de gedragsverandering van Chloe geloofwaardig te maken heeft ze haar toevlucht genomen tot iets te veel clichés. De overspelige vader, de depressieve moeder, de docent met de losse handjes, de good guy en de bad guy. Daarnaast gaat Chloe gebukt onder zoveel ellende dat het eigenlijk een beetje teveel van het goede is. Dit alles neemt niet weg dat Bedrog heel prettig leest en de lezer op de allerlaatste bladzijden op een meedogenloos slot trakteert.
Bezoekersreacties:
|
|
|
|