Oorspronkelijke titel: Tredive dages mø (2016)
Vertaling: Kor de Vries
ISBN: 9789026356087
Uitgever: Ambo|Anthos
Editie: E-book
Overige edities:
2022
|
Omschrijving: Hannah is een romanschrijver wier boeken goed staan aangeschreven, maar nauwelijks worden verkocht. Dan gaat ze een weddenschap aan met een collegaschrijver om in dertig dagen een thriller te schrijven en ze reist naar een klein dorp in IJsland, Húsafjöður, om inspiratie op te doen. Een paar dagen na haar aankomst wordt het lichaam van de zoon van een visser uit zee gehaald. Hij leed aan hydrofobie, dus hoe kan hij zijn verdronken? Of was het een ongeluk? Wat begint als een zoektocht naar materiaal voor haar boek, mondt snel uit in een moordonderzoek. Zal Hannah de dader vinden? En zal ze haar thriller kunnen schrijven?
|
|
|
Oordeel VrouwenThrillers.nl:
Recensie Diane Kooistra op 1 april 2022:
Met Dertig dagen duisternis maakt Jenny Lund Madsen haar debuut als thrillerauteur. Het boek won in 2020 de Harald Mogensen-prijs en was genomineerd voor de Glazen Sleutel.
'Wie had gedacht dat schrijvers buiten hun boeken om zoveel drama weten te creëren.'
Een ruzie tussen twee auteurs ontaardt in een weddenschap. Auteur Hannah wordt door een collega auteur uitgedaagd om binnen dertig dagen een misdaadroman te schrijven. Hannah reist naar het koude en donkere IJsland om zich optimaal te kunnen richten op deze klus. Ze is te gast bij Ella en ze lijken met elkaar overweg te kunnen. Dan vindt er een moord plaats en voor ze het weet zijn Hannah en Ella verwikkeld in intriges en lopen ze gevaar. Hoelang moet zo’n misdaadroman eigenlijk zijn?
Jenny Lund Madsen heeft een studie in scenarioschrijven gedaan en dat merkt de lezer ook in haar schrijfstijl. Kort, bondig en ze wijdt niet al te veel uit. Dat zorgt voor een verhaal dat prettig leest. De hoofdpersoon Hannah is in het begin van het boek een persoon waar de lezer moeite mee zou kunnen hebben. Ze zou een detective kunnen zijn, iemand waar lezers aan moeten wennen, ze rookt, drinkt en heeft een cynische kijk op de wereld om haar heen. Ze wil de moord niet oplossen maar de plaatselijke politie laat zoveel steken vallen dat lezers die vaker thrillers lezen hun hoofd zullen schudden. Hannah gaat op een gegeven moment toch op onderzoek uit, als research voor haar verhaal maar ook om de mensen die ze steeds meer gaat waarderen te beschermen. Naarmate het verhaal vordert groeit de hoofdpersoon enorm en lijkt ze wel iemand anders. Haar personage is met name goed uitgewerkt, de anderen komen minder aan bod. Het toneel; een klein dorp in IJsland in de winter zorgt voor de juiste sfeer en achtergrond bij het verhaal. Het is een spannend verhaal dat mede door de koude en donkere details onder de huid van de lezer kruipt. Omdat de hoofdpersoon zelf ook een verhaal aan het schrijven is, is het bijna een verhaal in een verhaal. Niet alle verhaallijnen zijn even logisch en nodig voor het verhaal. Dat maakt het soms een beetje rommelig. Het feit dat Hannah op het moment dat ze het opgeeft en weg wil niet weg kan zorgt voor een broodnodig spannend element in het verhaal. Omdat de groep personages in het boek vrij beperkt is wordt het een kleine wereld om in te bewegen als auteur. Er zou dan meer diepgang ten opzichte van de personages verwacht mogen worden maar dit blijft echter uit. Met uitzondering van Hannah. De plot is spannend en filmisch beschreven, daarin leest de lezer de kwaliteiten van deze auteur.
Dertig dagen duisternis is een filmisch geschreven thriller die het goed op de filmset zou doen maar als boek wat diepgang mist.
Bezoekersreacties:
Annette Overvoorde (52) op 13 januari 2022:
In Dertig dagen duisternis van Jenny Lund Madsen stuit een schrijver op zoek naar inspiratie op een moordzaak. Dertig dagen duisternis is bekroond als beste Deense thriller van 2020.
Voor de fans van Trapped" staat er vermeld. Nu vond ik deze serie helemaal geweldig, dus dat. Kenmerkend in een scandi thriller, als ook in deze is de zwijgzaamheid van de lokale bewoners. Geheimen sluimeren als een mist voorbij. Het is bijna voelbaar, maar niemand praat. Ella, de persoon waar hoofdkarakter Hannah gaat logeren, kan zelfs geen Zweeds praten. Alleen wel schrijven. Ze spreekt wel haar eigen taal: IJslands. Dat kan Hannah weer niet. Hoe complex is dat.
Daarnaast houden de IJslanders in dit verhaal ook niet altijd van buitenstaanders. Behalve als er een gevoel is, dat ze je toch kunnen vertrouwen. Alleen dat duurt best lang. Als geluk bij een ongeluk vindt er een dramatisch ongeval plaats. Het blijkt de neef van Ella. Hannah wil gelijk een retour ticket gaan boeken, ze is er gelijk klaar mee, maar de zaken lopen anders. Hannah blijft om Ella te steunen en heeft meer redenen.
Geheimen, zwijgzaamheid en ook jaloezie sluimeren door dit spannende thrillerverhaal heen.
Het begin van het boek is heerlijk bijtend. Een spannend proloog gaat van start, je zit gelijk rechtop. Wie gaat daar zijn XX tegemoet? Een goede start. In de hoofdstukken die daarop volgen maken we kennis met Hannah. Zij is een beetje uit-de-hoogte-auteur, 45 jaar en ziet zichzelf als een "wandelende bonk integriteit". Zij vond commercieel succes nastreven beneden haar waardigheid. Het schrijven loopt wat momenteel vast. Als klap op de vuurpijl komt ze terecht in een gênant momentje op de boekenbeurs, met als uitkomst een weddenschap dat zij in 30 dagen een thriller zal schrijven. Ze vertrekt voor meer inspiratie naar IJsland. Deze reis zal zij niet snel vergeten. Het brengt veel los.
De schrijfstijl is prettig. Soms literair en soms met humor en de nodige sarcasme. Dit maakt het boek bijzonder. Soms glijdt het wat af, qua sterkte. Gaan we over in een paar slome hoofdstukken om het weer op te pakken richting einde. Waar de spanning en geheimen samen komen.
De personages zijn divers, koppig ( Ella), wat uit de hoogte (Hannah), beetje klef van charme (Jorn) en/of wat dronken (vissers mannetjes in de kroeg) en nog veel meer. Hannah gedraagt zich in IJsland als een soort van Jessica Fletcher, door haar neus overal in te steken. Wat niet door iedereen prettig gevonden wordt. Of dit nu echt "scandi-crime" is, betwijfel ik op sommige momenten. Zeker de scene met het paard in het water is om te gillen. Wel is het "entertaining". Het verhaal is anders. Hannah is wat anders. Niet zo onnozel als Fletcher overkwam. Meer bitchy, maar niet voor lang.
Conclusie
Jenny Lund Madsen heeft met Dertig dagen duisternis een bijzonder spannend verhaal geschreven. Met een stevige start, een wat rommelig midden met humor en wat sarcasme en een ijzersterk einde.
Oordeel:
|
|
|
|