Bestel bij Bol.com
Oordeel:
ISBN: 9789041424471
Uitgever: Ambo|Anthos
Editie: E-book
Verschenen: 2013
|
|
Recensie(s):
vrouwenthrillers.nl - Brigitte op 14 juli 2013: Suzanne Hazenberg (Amsterdam, 1964) is werkzaam als scenarioschrijver voor Endemol. Ze schrijft dialogen en doet de eindredactie voor Goede Tijden, Slechte Tijden. Thriller is alweer haar vierde boek en haar derde thriller.
Op het moment dat Ymke een plastic tas vol uitgerukte plukken haar onder de kapstok vindt, denkt ze dat het een grap is van één van haar kinderen. Tot Britt, het vriendinnetje van haar zoon, verdwijnt en de hond tijdens hun wandeling een lijk vindt met kale plekken op het hoofd. Dat de kinderen er iets mee te maken hebben weet ze vrijwel zeker, maar het is alles behalve grappig.
Dat Thriller geschreven is door een auteur die in het dagelijks leven scenarioschrijver is zal niemand, tijdens het lezen van dit boek, verbazen. Net als Suzanne Hazenberg is hoofdpersonage Ymke namelijk stapelgek op haar baan als scenarioschrijver voor een populaire dagelijkse serie. Vol enthousiasme wordt er regelmatig dieper ingegaan op haar vak waardoor het af en toe een beetje lijkt alsof je een mini workshop scenarioschrijven volgt. Gelukkig weet Suzanne Hazenberg waar ze over praat, is het geloofwaardig en steek je er iets van op, maar het had, evenals de in het boek opgenomen scènes uit de serie waar Ymke voor schrijft, wel iets minder uitgebreid en frequent gemogen.
De schrijfstijl van Suzanne Hazenberg is zeer prettig, gemakkelijk en vlot. Het vertelperspectief is volledig in de ik-vorm. Ymke, werkende moeder van vier kinderen, vertelt alsof ze naast je op de bank zit en probeert vanuit haar oogpunt een compleet beeld te geven van de penibele situatie waarin zij en haar gezin zich bevinden. Je bent getuige van een kleine twee weken waarin hun leven dusdanig overhoop komt te liggen dat de gierende emoties onmogelijk te onderdrukken zijn. Ymke’s man Andy en de kinderen Troy, Dylan, Lloyd en Lynn worden allen goed neergezet maar het verhaal draait vooral om de belevingswereld van Ymke. Haar werk op de eerste plaats, gevolgd door haar man en kinderen, want een goede moeder heeft ze zichzelf nog nooit gevonden. Dit wordt overigens erg vaak aangehaald.
Helaas zijn er geen hoofdstukken geschreven vanuit het oogpunt van de overige gezinsleden want dit had de plot vanaf het begin beduidend sterker en boeiender gemaakt. Toch zal de lezer die stug doorleest beloond worden, want naarmate het verhaal vordert wordt het steeds interessanter. Er wordt minder geschreven over Ymke’s werk, maar meer over het gezin zelf, de ontwikkelingen in het politieonderzoek en de zoektocht naar de moordenaar. Vanaf het moment dat er een tweede lijk gevonden wordt neemt de spanning toe en krijgt het boek steeds meer je onverdeelde aandacht. Doorlezen om zo snel mogelijk de juiste dader aan te kunnen wijzen is ongemerkt opeens prioriteit nummer één geworden. Een gesteld doel dat gezien de vele verrassende wendingen in het verhaal niet gemakkelijk blijkt te zijn.
Thriller is een goed doordachte whodunit met een opzienbarende ontknoping. Meer een spannende psychologische roman dan een bloedstollende thriller maar dit originele verhaal is hoe dan ook de moeite waard om te lezen. Leuk voor tijdens de zomerstop van Goede Tijden Slechte Tijden. Oordeel:
Alle bezoekersreacties:
A. de Leeuw van Ween (26) op 5 augustus 2013: Thriller sleept je mee in een ogenschijnlijk normaal gezinsleven. Het boek is in Ik-vorm geschreven, hierdoor kun je je helemaal inleven in Ymke (de hoofdpersoon). Door de gemakkelijke schrijfstijl wordt je meegesleept in de nachtmerrie waarin Ymke terecht komt als de vriendin van haar zoon verdwijnt en de verdenkingen binnen het gezin steeds groter worden. Op het laatst wordt je nog flink op het verkeerde been gezet! Kortom, een meeslepend boek wat je echt moet lezen, als je eenmaal begint kun je niet meer stoppen! Oordeel:
Annette Hulscher (41) op 3 augustus 2013: Heel goed boek, een echte rush, met de ene cliffhanger na de andere. Ymke haar werk en haar dagelijks leven lopen een beetje door elkaar heen in dit boek. Ze probeert een thriller te schrijven, ze schrijft voor een soapserie en haar eigen leven verandert in een echte thriller. De thriller die ze probeert te schrijven doet eigenlijk niet ter zake voor het verhaal. Wel haar vier kinderen, die allemaal heel goed uit de verf komen. Zonder cliche te zijn, toch interessant en elk met positieve en negatieve eigenschappen. Het einde is onverwacht, maar ook weer niet heel verrassend. En de beschrijving van haar werk is leuk om tussendoor mee te krijgen, alleen is het hier jammer dat het verhaal van de soap-personages niks toevoegt aan de werkelijke verhaallijn, er is geen link, ook niet symbolisch. En wie heeft Tinco nou vermoord? Jammer dat die verhaallijn open eindigt. Maar al met al heerlijk qua schrijfstijl, grof en met een vorm van humor, en een moeder met fouten, ook wel ‘ns leuk om te lezen. Oordeel:
Natascha vd Stelt (43) op 25 juli 2013: Tijdens de boekpresentatie van Thriller benadrukte Suzanne Hazenberg dat haar boek niet autobiografisch is, ondanks dat de hoofdpersoon net als zij scenarioschrijfster voor een soap is. En dat is maar goed ook, want wat hoofdpersoon Ymke overkomt in Thriller is zo erg, daarvan hoop je dat het bij niemand in werkelijkheid zal gebeuren.
Oppervlakkig beschouwd lijkt het goed te gaan met Ymke en haar gezin. Ze is al 20 jaar gelukkig getrouwd met Andy, met wie ze 4 kinderen in de puberleeftijd heeft. Haar baan als scenarioschrijfster voor een van de best bekeken soaps in het land bevalt goed.
Gaandeweg het verhaal komen er barsten en scheuren in dit perfecte plaatje. Dochter Lynn van 15, eet al tijden nauwelijks en is schrikbarend dun geworden. Daarnaast sluit ze zich in haar kamer letterlijk af voor iedereen. De 17-jarige Dylan is ronduit onhandelbaar. Op het hoofd van zijn tweelingbroer Lloyd komen dagelijks meer raadselachtige dunne plekken in zijn haar. Britt, zijn vriendinnetje, verdwijnt spoorloos nadat ze een avondje bij hem is geweest. En alsof dat niet genoeg is, vindt Ymke onder de kapstok een plastic tas met daarin plukken lang blond haar met bloed eraan, die best van Britt zouden kunnen zijn. Alles bij elkaar optellend trekt Ymke de gruwelijke conclusie dat een van haar kinderen meer zou moeten weten van de verdwijning van Britt of zelfs de hand er in gehad moet hebben.
Thriller is een spannende whodunnit geworden. Ymke en de lezer proberen samen er achter te komen wie van de kinderen Britt iets heeft aangedaan en waarom. Een afschuwelijke opgave voor een moeder, die haar kinderen niet meer kan vertrouwen. Suzanne Hazenberg weet dit dilemma van de moeder goed in beeld te brengen.
Ymke is niet de perfecte – thee met koekjes na school – moeder. Integendeel. Bij tijd en wijle vlucht ze in haar werk: het schrijven van scènes voor de soap. Een schijnwerkelijkheid die ze zelf kan creëren. Soms lijkt het zelfs alsof ze haar werk leuker en belangrijker vindt dan haar gezin. Pas als het bijna te laat is en haar gezin uit elkaar dreigt te vallen, realiseert ze zich dat zij degene is die er wat aan kan en moet doen. Hiermee wordt Ymke ook een geloofwaardig en levensecht personage, juist vanwege haar imperfectie.
Het is te merken dat Suzanne Hazenberg een ervaren scenarioschrijfster is. De structuur van het verhaal en de opbouw van de scènes zijn gedegen. De zinnen rollen vloeiend over de bladzijden. De dialogen zijn scherp en realistisch. Alles bij elkaar zorgt dit ervoor dat het verhaal leest als een trein.
Zoals het een goede whodunnit betaamt is de ontknoping verrassend. De verrassende plotwendingen zetten de lezer op professionele wijze op het verkeerde been.
Deze keer blijven de lezer gruwelen, zoals een marteling op de foie-gras manier, bespaard. Thriller heeft dit niet nodig. De onderhuidse spanning veroorzaakt door de onderlinge verdachtmakingen volstaat ruimschoots om van Thriller een bloedstollende thriller te maken. Oordeel:
Ans (70) op 15 juli 2013: Thriller van Suzanne Hazenberg vond ik een heerlijke thriller om te lezen.
Het boek komt heel geloofwaardig over en ik dacht “zoiets zal je als gezin maar overkomen” Je voelt je helemaal betrokken bij het verhaal, een nachtmerrie die levensecht beschreven wordt.
Ymke, als moeder van het gezin, probeert tussen de bedrijven door haar werk te doen ,verder te schrijven voor een soapserie, ze is dialoogschrijver.
Ook heeft ze een idee om aan een thriller te beginnen , maar haar eigen gezin is eigenlijk al thriller genoeg.
Natuurlijk was ik weer helemaal op het verkeerde been gezet en de ontknoping was voor mij een verrassing.
Al met al een boek wat je gewoon niet weg kunt leggen.
Oordeel:
Terug naar Thriller...
|