Oorspronkelijke titel: Lycke (2015)
Vertaling: Wiveca Jongeneel Elina van der Heijden
ISBN: 9789400513310
Uitgever: A.W. Bruna Uitgevers
Verschenen: 2020
Overige edities:
2016
E-book
|
Omschrijving: Stockholm. Op een koude, regenachtige vrijdag in mei, verdwijnt het achtjarige meisje Lycke spoorloos. Alleen haar rugzakje wordt gevonden. Op een steenworp afstand, in het hoofdkwartier van televisiezender TV4, volgt misdaadverslaggever Ellen Tamm het nieuws over de verdwijningszaak met grote belangstelling. Ellen raakt geobsedeerd door de zoektocht naar Lycke. Met elk uur dat verstrijkt voelt ze zich machtelozer. Gefrustreerd door corrupte politieagenten, het vreemde gedrag van de gescheiden ouders van Lycke en de ontmoedigende opmerkingen van haar collega’s probeert ze haar eigen emoties onder controle te houden en de zaak zo professioneel mogelijk te benaderen. Echter, Lyckes verdwijning raakt haar persoonlijk, door een gebeurtenis in haar eigen leven. De zaak dwingt haar de confrontatie aan te gaan met haar verleden. De tijd dringt. Waar is Lycke?
|
|
|
Oordeel VrouwenThrillers.nl:
Recensie Amanda de Leeuw van op 9 juni 2016:
Dochter vermist heeft een mooie cover. Een meisje met een ballon in de hand, helemaal alleen op een heuvel, past goed bij de titel. De achterflap triggert om in het boek te beginnen, het moet vreselijk zijn wanneer je dochter wordt vermist. Mikaela Bley heeft altijd bij het TV-station TV4 in Stockholm gewerkt als inkoper. Tegenwoordig heeft ze zich volledig op het schrijven gericht. Dochter vermist met in de hoofdrol misdaadverslaggeefster Ellen Tamm is haar debuut.
Dochter vermist vertelt het verhaal van Lycke. Haar stiefmoeder heeft haar naar tennisles gebracht, maar ze is nooit teruggekomen. De ouders van Lycke zijn ten einde raad en de politie wordt ingeschakeld om een zoekactie op touw te zetten. De pers heeft ondertussen lucht gekregen van de zaak en Ellen krijgt hem toegewezen. Ze gaat naar de plaats waar Lycke als laatste is gezien en begint in het wilde weg te zoeken. De zaak grijpt Ellen enorm aan en ze kan het maar niet loslaten dat de politie in haar ogen zo weinig doet. Het verleden van Ellen haalt haar in en bijt zich vast, om niet meer los te laten.
Ellen Tamm is misdaadverslaggeefster bij TV4 in Stockholm. Ellen is nog relatief jong om als misdaadverslaggeefster aan het werk te zijn, maar ze is al haar hele leven bezig met de dood en is er eigenlijk door geobsedeerd. Als klein meisje heeft ze een traumatische ervaring meegemaakt, waardoor ze nu gefixeerd is op moord en doodslag. Ze heeft regelmatig last van paniekaanvallen en om zichzelf rustig te krijgen heeft ze zich een mantra aangeleerd: DE DOOD, DE DOOD, DE DOOD!
Doordat het verhaal grotendeels verteld wordt vanuit het perspectief van Ellen, komen we veel over haar te weten. Over haar gevoelens en gedachten uit het heden, maar ook over haar problemen uit het verleden. Op deze manier wordt een goed beeld van haar geschetst waardoor je echt meeleeft. Persoonlijk vind ik Ellen een heel mooi personage: geen rozengeur en maneschijn, maar verrotte lelies en een zwarte nacht. De overige personages worden niet uitgebreid beschreven, maar wel allemaal even aangetipt. Hierdoor blijven ze wat mysterieus, wat passend is voor het verloop van het verhaal.
De hoofdstukken zijn enkel vanuit een vrouwelijk oogpunt geschreven, waarbij Ellen ruim de overhand heeft. Langere en kortere hoofdstukken wisselen elkaar af en zijn duidelijk afgebakend met een tijdstip en naam van de hoofdpersoon. Het verhaal speelt zich af in een tijdsbestek van negen dagen. Het verhaal is vrij aardig uitgewerkt, al is het niet uniek. De plot wendingen zijn goed bedacht, maar het einde is vrij abrupt. De plot had een wat verdere en diepere uitwerking mogen hebben. Hierdoor zou ook wat meer spanning in het verhaal kunnen worden gebracht, nu is het eigenlijk net te weinig voor een echt goede thriller. Mede door de fijne en vlotte schrijfstijl van Mikaela en het feit dat Ellen zo duidelijk wordt belicht is Dochter vermist een mooi en onderhoudend boek geworden over wat de vermissing van een jong meisje met iedereen doet.
Bezoekersreacties:
Coenraad de Kat (51) op 14 juli 2016:
Stockholm.
De achtjarige Lyncke is op een regenachtige vrijdagochtend in mei plotseling spoorloos verdwenen. Ellen Tamm, misdaadverslaggeefster bij de zender TV4, hoort het nieuws en raakt geobsedeerd door de vermissing. Temeer omdat ze dit in haar familie met haar eveneens achtjarige tweelingzusje Elsa ook heeft meegemaakt. Ondanks haar emoties weet ze er toch een spraakmakend en professioneel nieuwsitem van te maken.
Het raakt haar echter meer dan ze van zichzelf had verwacht.
De zoektocht verloopt tot haar frustratie moeizaam, waardoor ze zich geroepen voelt mee te helpen de verdwijning op te lossen. Ze verdenkt de rechercheurs van tunnelvisie,
Het verhaal wordt sterker naarmate het onderzoek vordert en de personages steeds verder worden uitgewerkt. Tot haar verbazing straalt de kilheid van de ouders en van de stiefmoeder van Lyncke af. Iets wat ze zich vanwege haar eigen ervaring maar moeilijk kan voorstellen.
Wat doet het me je als je zelf een slachtoffer bent geweest als gevolg van een vermissing? Deze vraag wordt op een mooie manier in het verhaal beantwoord, waarbij de psychologische kant van het verhaal zich opbouwt tot een spannend boek.
De vlotte en directe schrijfstijl zorgen ervoor dat het emoties oproept, waardoor je wordt geraakt. Het onderwerp is daarentegen niet uniek, maar het heeft een aantal mooie wendingen in zich waarvan ik heb genoten.
Mikaela Bley heeft met “Dochter vermist” een sterk debuut afgeleverd en ik hoop dat ze meer boeken met het personage Ellen Tamm zal schrijven. Oordeel:
|
|
|
|