Omschrijving:
Als Ciara hem voor het eerst ziet - zomaar in de rij bij de supermarkt - is ze direct onder de indruk. Oliver lijkt onbereikbaar, maar hij wil haar toch beter leren kennen! Zou het echte liefde zijn? En hoe hervindt ze haar weg als dat niet zo is? Dan bereikt covid-19 de Ierse kust. De lockdown lijkt het einde van hun prille relatie. Tot Oliver voorstelt dat Ciara bij hem intrekt tot de lockdown voorbij is...
Als Oliver haar voor de vijfde keer ziet - alweer in de rij bij de supermarkt - is hij direct op zijn hoede. Ciara lijkt onschuldig, maar hij wil haar toch beter leren kennen. Is ze wie ze beweert te zijn? En hoe ruimt hij haar uit de weg als dat niet zo is? Dan bereikt covid-19 de Ierse kust. De lockdown lijkt het einde van zijn snode plan. Tot Ciara ermee instemt bij hem in te trekken tot de lockdown voorbij is...
56 dagen geleden ontmoetten ze elkaar in de supermarkt.
35 dagen geleden stelde hij voor dat ze bij hem zou intrekken.
Vandaag treft de politie een ontbindend lijk aan in zijn appartement.
Is dit de perfecte moord?
|
|
|
Oordeel VrouwenThrillers.nl:
Recensie Karin Bisschops op 19 januari 2023:
Catherine Ryan Howard werd geboren in Cork, Ierland. Ze studeerde Engelse literatuur aan Trinity College Dublin waarna ze zich richtte op het schrijven. Haar eerste thriller Je liet mij leven werd genomineerd voor de CWA Ian Fleming Steel Dagger Award en voor de Ierse misdaadroman van het jaar 2020. 56 dagen is haar tweede thriller.
Ciara ziet Oliver voor het eerst in de rij bij de supermarkt. Zijn uiterlijk valt haar direct op. Oliver ziet haar voor de vijfde keer en is meteen op zijn hoede. Achtervolgt ze hem? Of is het louter toeval? Dan bereikt Covid 19 ook Ierland en gaat het land in lockdown. Om geen einde te maken aan hun ontluikende relatie, stelt Oliver voor aan Ciara om bij hem in te trekken zodat ze één huishouden vormen. In ieder geval tijdelijk totdat de lockdown eindigt. Na enig aarzelen, stemt Ciara hiermee in en trekt bij Oliver in. Maar is ze echt zo onschuldig als ze zich voordoet en wat als dit niet zo blijkt te zijn? Oliver heeft zijn scenario in dat geval al gereed.
56 dagen wordt afwisselend vanuit het heden en het verleden verteld. De schrijfstijl is wennen omdat het geheel wordt verteld vanuit het oogpunt van een toeschouwer. Hierdoor is er weinig connectie voelbaar met de hoofdpersonages. Over Ciara en Oliver is er summiere achtergrondinformatie te lezen. Ook de andere personages, bijvoorbeeld hoofdrechercheur Lee en hoofdinspecteur Karl worden weinig uitgediept. Het verhaal heeft vele herhalingen, gebeurtenissen die beleefd zijn door Ciara of Oliver. Dit draagt niet bij aan de spanning. De spanning komt later op gang wanneer het vanuit Oliver wordt geschreven en voelt dan broeierig en onderhuids. Wat is Oliver van plan? Hoe ziet zijn verleden eruit? Dit zijn een tweetal vragen die opkomen tijdens het lezen. Verschillende plotwendingen zitten verweven in het laatste gedeelte. Plotwendingen die je als lezer niet ziet aankomen en voor een volledige verrassing zorgen. Dan wordt duidelijk hoe de vork in de steel zit en is het een goed afgerond verhaal waarin Covid een rol speelt. 56 dagen is een herinnering aan de tijd, die liever wordt vergeten, de tijd van lockdowns, mondkapjes, sluiting van winkels en andere zaken en dit geheel verpakt in een thriller.
Catherine Ryan Howard laat zien met 56 dagen dat ze in staat is om tot een goede plot te komen en alle verhaallijnen kunstig in elkaar kan verweven.
Bezoekersreacties:
|