Oorspronkelijke titel: The Good Daughter (2017)
Vertaling: Ineke Lenting
ISBN: 9789402752663
Uitgever: HarperCollins
Editie: E-book
Pagina's: 415
Overige edities:
2017
|
Omschrijving: Achtentwintig jaar geleden: het zorgeloze leven van zusjes Charlotte en Samantha Quinn en hun ouders wordt wreed verstoord door een gruwelijke aanslag. Hun moeder verliest daarbij het leven en hun vader wordt nooit meer de oude. Achtentwintig jaar later: Charlotte - de klassieke 'goede dochter' - is advocaat geworden, in de voetsporen van haar vader. Dan is ze getuige van een nieuwe aanslag, en de details van het misdrijf halen de herinneringen naar boven die ze zo lang heeft geprobeerd te onderdrukken. Want de schokkende waarheid wil niet langer begraven blijven.
|
|
|
Oordeel VrouwenThrillers.nl:
Recensie Amanda de Leeuw van op 28 juni 2017:
De cover van Goede dochter past bij de laatste boeken van Slaughter, maar is niet persé heel mooi. Maar als je de cover beter bekijkt en je hebt het boek gelezen dan begrijp je wel waar het voor staat. Karin Slaughter of ook wel The Queen of Crime, behoeft weinig introductie. Ze is over de hele wereld enorm bekend met haar thrillers, eerst de serie rondom Jeffery Tolliver en Sara Linton en later de serie rondom Will Trent en Sara Linton. Daarnaast maakt ze af en toe een uitstapje naar een standalone waarvan Goede dochter er één is. Ze werd al meermaals genomineerd en heeft meerdere prijzen in de wacht gesleept. Ook is er sprake van dat de serie rondom Will Trent verfilmd zal gaan worden.
Goede dochter vertelt het verhaal van de zussen Samantha en Charlotte Quinn die achtentwintig jaar geleden hun moeder zijn verloren bij een gruwelijk overval in huis. Wanneer Charlotte wederom getuige is van een vreselijke aanslag, komen alle herinneringen aan vroeger weer boven drijven. Wanneer haar vader de verdediging van de vermoedelijke dader op zich neemt, wordt ook hij niet gespaard. Charlotte ziet zich genoodzaakt om haar zus vanuit New York te laten komen, ondanks dat ze haar al zoveel jaren niet heeft gezien en gesproken. Wanneer Samantha uiteindelijk toch naar huis komt, lijkt het verleden zich weer opnieuw aan hen op te dringen.
“Een rechtvaardige maatschappij houdt zich aan de wet. Je kunt geen goodguy zijn als je je als een badguy gedraagt.”
Wat een plot. Wat een verschrikkingen hebben deze twee zusjes op jonge leeftijd mee moeten maken, vreselijk. Door de gruwelijke daad in hun verleden zijn de zussen helemaal uit elkaar gegroeid; Sam is zo ver mogelijk weg gaan wonen terwijl Charlie in hetzelfde plaatsje is gebleven. De emoties van angst, pijn, verdriet en het gemis worden in dit boek zo goed uitgewerkt dat sommige gebeurtenissen ervoor zorgen dat de tranen in je ogen staan. Ook wordt heel goed uitgewerkt wat een trauma met je herinneringen, je hersenen doet. Is dat wat jij hebt waargenomen wel de waarheid? De thema’s die Slaughter in dit boek uitgewerkt heeft zijn erg actueel en zeer schrijnend. De schietpartij op een school, maar ook verkrachting van meisjes, jonge vrouwen en het misbruik van een zwakbegaafd meisje worden naar voren gebracht en goed uitgewerkt. Met vlagen komt haar gruwelijke schrijfstijl om de hoek kijken, maar verder is het voornamelijk psychisch erg goed opgebouwd. De spanning wordt steeds verder opgevoerd en het einde is toch nog onverwacht. Het enige minpuntje aan het boek is dat we de gebeurtenissen van Sam en Charlie in het verleden vanuit het oogpunt van hen alle twee beleven, dit betekend dat sommige stukjes van het verhaal twee tot drie keer worden beschreven. Wanneer de stukken die al beschreven waren, deels zouden zijn overgeslagen, zouden deze hoofdstukken nog net iets vlotter hebben gelezen. Goede dochter is een actueel, emotioneel, spannend en perfect uitgewerkt boek, waarbij na het lezen een hol en leeg gevoel achterblijft.
Bezoekersreacties:
Saskia de Vries (57) op 27 december 2017:
+ Goed geschreven
+ Boeiend
+ Geen losse eindjes
- Onnodig, bijna pornografisch beschreven, geweld
- Veel herhaling van dit geweld
- De plot (als je weet waarom 'hij' de dader is), is iets te kunstmatig. Als je dit weet, snap je ook waarom er zo onnodig veel naar het betreffende huis wordt verwezen
Oordeel:
Anneke van Ieperen op 27 juni 2017:
In Goede dochter wordt het gezin Quinn door het noodlot getroffen. Tijdens een aanval in hun huis wordt moeder Gamma voor de ogen van haar dochters Samantha en Charlotte vermoord. De meisjes worden meegenomen naar het bos waar uiteindelijk één van hen voor haar leven zal rennen terwijl de ander moet achterblijven. Achtentwintig jaar later is Charlie bij toeval getuige van een andere aanslag en de psychologische impact hiervan is zo groot dat de herinneringen aan die ene nacht meedogenloos boven komen drijven. Wat is er eigenlijk precies gebeurd achtentwintig jaar geleden?
“Helderwit bot. Stukken hart en long. Strengen pees, slagaderen en aderen, die samen met het leven uit haar gapende wonden stulpten”.
In het eerste hoofdstuk laat Karin Slaughter direct haar handtekening achter. Geen twijfel mogelijk dat dit een boek van haar hand is. Gruwelijk? Nee, volgens haarzelf eerder specifiek dan gruwelijk. Er zijn meer aanwijzingen dat de lezer een thriller van Karin Slaughter in handen heeft. De gemakkelijke, toegankelijke en eigentijdse schrijfstijl, de tot op het bot uitgewerkte karakters gecombineerd met een ingewikkelde plot en twists. Alle gebeurtenissen in het heden in het provinciale stadje Pikeville lijken hun wortels in het verleden te hebben. En dan meer specifiek wat er precies met Charlie en Sam is gebeurd in de nacht dat hun moeder werd vermoord. Want dit is lang niet zo eenduidig als het in eerste instantie lijkt. Het perspectief wisselt tussen de zussen en beiden blijken uiteindelijk niet van die betrouwbare vertellers te zijn. Wat er nu écht gebeurde die nacht wordt angstvallig onder het kleed gehouden door diverse partijen.
Goede dochter is een dik boek. Karin Slaughter heeft ervoor gekozen om de gebeurtenissen in die noodlottige nacht meerdere keren te herhalen waarbij de lezer steeds een stukje dichter bij de waarheid komt. Bij de vierde keer kreeg ik bijna de neiging om stukjes over te slaan. De herhaling haalt enerzijds de vaart uit het verhaal, maar omdat dit stuk steeds een ander licht werpt op de gebeurtenissen bouwt het tegelijkertijd ook de spanning op. Goede dochter is misschien niet de meest spannende uit haar oeuvre, toch vind ik de emotionele lading in dit boek erg hoog. Wanneer duidelijk wordt waar de titel op is gebaseerd lopen de rillingen over je rug. Goede dochter is weer een echte Slaughter en ik heb er weer heel erg van genoten. Oordeel:
|
|
|
|