Omschrijving:
Na een wanhopig telefoontje van haar jeugdvriendin Katja wordt Vega gedwongen terug te keren naar Silverbro, het dorpje waar ze opgroeide. De meisjes waren onafscheidelijk: Katja worstelde met haar familie, die steeds meer uit elkaar viel, en Vega met de leegte die haar overleden moeder achterliet. Maar een schokkende gebeurtenis dreef hen definitief uit elkaar.
Wanneer Vega uiteindelijk aankomt in Silverbro, blijkt Katja spoorloos. Dat doet haar onvermijdelijk denken aan Katja’s tante, die meer dan dertig jaar geleden verdween en nooit is teruggevonden. Is het toeval of hebben de twee verdwijningen met elkaar te maken? Zal Vega haar vriendin vinden voordat het te laat is? Of zal het duistere geheim, dat Vega’s leven dreigt te vernietigen, uiteindelijk aan het licht komen?
Oordeel VrouwenThrillers.nl:
Recensie Cindy Leenders op 8 februari 2024:
Lina Bengtsdotter is naast auteur ook psycholoog en lerares Zweeds. Ze woont en werkt in Stockholm maar ze is opgegroeid in het kleine Zweedse dorpje Gullspang. In dit dorpje spelen haar eerste boeken zich af. Na de succesvolle driedelige serie over politierechercheur Charlie Lager komt dit jaar haar eerste standalone, Spelen met vuur, uit.
Na een bewogen jeugd zit Vega in Londen vast in een ongelukkig huwelijk met de man die haar op haar zeventiende zwanger maakte. Haar beste vriendin van vroeger, Katja, heeft het nog slechter getroffen. Haar jeugd draaide vooral om de verdwijning van de toen 15-jarige Sophie, het zusje van haar moeder. Zij is nooit teruggevonden. Katja is blijven wonen in het dorpje Silverbro, waar het drama zich heeft afgespeeld, en ze is zwaar aan de drank en de drugs geraakt. Het gezamenlijke verleden en de geheimen die de meiden delen hebben ervoor gezorgd dat ze mijlenver uit elkaar zijn gegroeid. Tot Katja op een dag contact zoekt met Vega en haar vraagt terug naar huis te komen. Er zijn namelijk dingen aan het licht gekomen. Katja is erg overstuur en wil telefonisch niet over de zaak uitweiden. Als Vega aankomt in Silverbro blijkt Katja te zijn verdwenen. Samen met hun oude vrienden gaat Vega op zoek om antwoord te vinden op twee vragen. Wat is er met Katja gebeurd? En wat heeft dat te maken met de verdwijning van Sophie dertig jaar geleden?
Karakteristiek voor de verhalen van Lina Bengtsdotter is de duistere setting. Zo ook in dit verhaal. Het maakt van deze Scandinavische thriller een echte Nordic noir. Dat is meteen ook de enorme kracht van dit boek. Het is niet nagelbijtend spannend maar er heerst constant een onderliggende, donkere dreiging. Het verhaal begint met een proloog in het verleden en daarin spelen twee jonge meisjes, die duidelijk iets vreselijks op hun geweten hebben, een rol. De lezer wordt meteen in het verhaal gezogen en nieuwsgierig gemaakt, want in welke context moet men deze proloog zien? Daarna begint het verhaal in het heden en het wordt verteld door het ik-personage Vega. Het heden wordt om en om afgewisseld met Vega's verhaal uit het verleden middels een manuscript dat zij zelf heeft geschreven. Dit manuscript heet Het vuur en die hoofdstukken worden ook als zodanig aangeduid. De schrijfster weet een behoorlijk aantal interessante personages te introduceren en allemaal hebben ze iets met de situatie(s) te maken. Zo heeft de lezer een mooi palet om uit te kiezen want wie heeft nu wat op zijn kerfstok?
Naarmate de hoofdstukken vorderen en de plot ontrafeld wordt, krijgt men steeds meer informatie over wat er zich allemaal heeft afgespeeld. En dat is niet mis. De verrassende ontknoping is absoluut de kers op de taart. Met Spelen met vuur maakt Bengtsdotter dat de Scandinavische thriller zeer toegankelijk wordt voor een heel groot publiek.
Bezoekersreacties: