Alle bezoekersreacties:
Charissa Bhugwandass op 18 november 2024:
Van der Gaag is bekend als schrijfster bij de uitgeverijen De Crime Compagnie, De Verhalenfabriek en Leopold. Naast het schrijven van thrillers en kinderboeken is ze door haar werk als freelancejournalist met haar eigen tekstbureau, geen onbekende in het vak. Al tijden onderdeel van de Nederlandse literatuur en dat werd in 2022 bekroond met de Zilveren Strop voor haar verhaal Onder de waterspiegel. Regelmatig werkt ze samen met schrijfster Marcella Kleine.
Oud en nieuw, een mooi moment om samen af te tellen tot 12.00 uur om de kurken van de champagneflessen te laten knallen en het vuurwerk te laten spreken. Ella en haar vriend Freek hebben dit jaar gekozen om samen met hun vriendengroep een vakantievilla te huren. Een heerlijke afgelegen locatie waardoor niemand last zou hebben van hun uitbundige party. Echter, vijf voor twaalf komt Ella erachter dat Freek nergens in en om de woning te bekennen is. Als de klok twaalf uur slaat, staat Ella verloren in een hoekje van de kamer te kijken naar hoe haar vrienden elkaar uitbundig zoenen. Door zijn afstandelijke houding de laatste maanden twijfelt Ella over wat er aan de hand kan zijn. Niemand heeft iets zinnigs te kunnen zeggen over zijn plotselinge verdwijning, maar als er dan later op de nacht een aantal onverklaarbare gebeurtenissen plaatsvinden vraagt Ella zich steeds meer af hoe goed ze haar eigen vriend en zijn vrienden eigenlijk kent.
Origineel voor een novelle is dat van der Gaag veel verschillende perspectieven heeft gebruikt om het verhaal tot stand te laten komen. Als lezer word je vanuit verschillende oogpunten meegevoerd naar de jaarwisseling en komt er langzaam uit de doeken wat er zich allemaal heeft voorgedaan in de maanden vooraf. De onderhuidse spanning wordt op deze manier nauwgezet opgebouwd en uitgewerkt. Al snel voelt de lezer dat er grotere geheimen schuilgaan onder de façades. Van der Gaag weet elk personage levend echt neer te zetten in zijn totaliteit, waardoor de emoties sterk worden overgebracht en de lezer meegesleept wordt naar de onthullingen en de gevolgen daarvan op het dagelijks leven. Een sterke boodschap wordt meegegeven doordat wraak, schuld en boetedoening in deze novelle vechten om hun plek.
Vijf voor twaalf is een novelle van maar 100 bladzijdes, echter wordt de lezer getrakteerd met een volledig uitgewerkt plot dat niet onderdoet voor een normale thriller!
Oordeel:
Mirjam Regelink op 11 november 2024:
Marjolein van der Gaag kennen we van haar vorige thriller Verlaat de gevangenis zonder betalen. Naast thrillers heeft ze ook een kinderboek geschreven Het geheim van de duistere diamantroof.
Van der Gaag wist al vanaf haar 14e dat ze journalist wilde worden. Ze ging daarom naar de Academie voor Journalistiek. En werd vervolgens verslaggeefster van de Telegraaf. Daarnaast heeft ze meerdere thrillers geschreven. Het bleef vervolgens even wat stil, maar nadat ze de zilveren strop 2022 gewonnen had, heeft ze haar schrijvershobby weer opgepakt.
Vijf voor twaalf is een kort verhaal waarin een vriendengroep oud en nieuw viert in een afgelegen villa. Wanneer het vijf minuten voor twaalf is, mist Ella haar vriend Freek. Waar zou hij zijn? De laatste tijd heeft ze gemerkt dat Freek wat afstandelijk is. Ook heeft ze een foto gevonden op zijn telefoon, waardoor ze twijfelt of hij wel eerlijk is en hoe hun relatie ervoor staat. Om twaalf uur is hij nog niet terug en voelt Ella zich verdrietig en in de war. Ze vraagt aan haar vrienden of iemand hem gezien heeft. Wanneer dit niet het geval is, gaan ze op zoek.
Marjolein van der Gaag heeft met haar vorige thriller Verlaat de gevangenis zonder betalen de lat hoog gelegd. Met Vijf voor twaalf heeft ze dit zeker kunnen evenaren. Dit kort verhaal begint al erg spannend met de proloog. Hierdoor krijgt de lezer een korte impressie van wat er gaat gebeuren, maar weet niet wie deze personen zijn. Het verhaal wordt grotendeels vanuit Ella geschreven. We krijgen haar twijfels over haar relatie dan ook goed mee. Ze laat duidelijk merken wanneer hun relatie aan het veranderen is, maar weet niet hoe dit komt. Ze maakt hierdoor haar eigen visie op de situatie, waarbij het nog de vraag is of ze het goed ziet.
Daarnaast wordt het verhaal ook vanuit Stijn, de beste vriend van Freek geschreven, maar ook vanuit andere vrienden. Hierdoor krijgen we beetje bij beetje informatie over wat er gebeurd kan zijn. Niet iedereen weet hiervan en dit maakt het spannend. Hierdoor ziet de lezer sneller aankomen dat er iets gaat gebeuren dan de personages zelf. Dit blijft nog lang spannend. Op het einde heeft de auteur een verrassende plottwist voor ons geschreven. Het verhaal eindigt afgerond en er wordt nog een jaar verder gekeken, waardoor we echt te horen krijgen hoe het afgelopen is.
Marjolein van der Gaag heeft met Vijf voor twaalf een spannend verhaal geschreven waarbij er veel aandacht is voor de onderlinge relaties. Het is knap hoe de auteur dit heeft weten te realiseren in zo'n weinig aantal bladzijdes.
Oordeel:
Karin Bisschops op 5 november 2024:
Marjolein van der Gaag ging naar de Academie voor Journalistiek waarna ze als verslaggeefster bij De Telegraaf werkte. In 2022 won ze de Zilveren Strop voor het beste Nederlandse korte verhaal. Haar eerste kinderboek heet Het geheim van de duistere diamantroof. Ze schrijft thrillers voor volwassenen zoals bijvoorbeeld Verlaat de gevangenis zonder te betalen.
In Vijf voor twaalf staat Ella centraal. Samen met haar vriend Freek en hun vrienden vieren ze oud & nieuw in een afgelegen vakantievilla. Als het vuurwerk losbarst om twaalf uur, blijkt Freek niet aanwezig te zijn. Waar is hij? Ella denkt dat het misschien komt omdat de laatste maanden het niet helemaal lekker tussen hen lekker zit. Ze maakt zich erg ongerust. Niemand begrijpt iets van de verdwijning van Freek. Al snel komen de twijfels om de hoek kijken. Kent Ella haar vriend eigenlijk wel?
Vijf voor twaalf is een novelle en dit betekent dat het een kort verhaal is. Toch weet Marjolein van der Gaag een compleet verhaal te vertellen.
De start is cursief geschreven en roept direct spanning op. Wie is die hij waarover het gaat? Vanuit verschillende personages wordt het verhaal verteld. Vooral vanuit het perspectief van Ella wordt de lezer meegenomen in haar onrust en gedachten. De spanning broeit en de twijfel van Ella komt duidelijk naar voren. De schrijfstijl van Marjolein van der Gaag is vlot en beeldend en de spanning wordt langzaam opgevoerd. Hier en daar worden er nog plottwist ingegooid wat het verhaal een extra dimensie geeft. De titel is goed gekozen en voor meerdere uitleg vatbaar.
Vijf voor twaalf is weer één van de heerlijke tussendoortjes van de Verhalenfabriek en geschikt om lekker op een middag op de bank te kruipen met een kop thee en meegevoerd te worden in de wereld van Ella en haar vriend. Marjolein van der Gaag heeft het voor elkaar om in een novelle een complete thriller te schrijven en dit smaakt zeker naar meer.
Oordeel:
Charles Kuijpers (72) op 4 november 2024:
Op 29 februari 2024 is hier “Verlaat de gevangenis zonder betalen” van Marjolein van der Gaag besproken. De slotsom was dat deze thriller buitengewoon goed is.
Begin november verscheen bij De Verhalenfabriek (zusje van De Crime Compagnie) louter als e-book “Vijf voor twaalf”, opmerkelijk genoeg ook geschreven als “5 voor 12”. Gelet op de geweldige ervaring met het eerdere boek van Marjolein kon bespreking niet achterwege blijven. Het verhaal heeft als “Tussendoortje” (term van de uitgeefster) een bescheiden omvang, maar de inhoud is dat geenszins.
Vijf bevriende stellen –Ella en Freek, Tamar en Jonathan, Jitske en Donny, Lonneke en Bas, en Xandra en Stijn- vieren in een gehuurde, enigszins afgelegen vakantievilla de jaarwisseling. Althans dat is hun bedoeling. Het loopt echter drastisch anders dan het beoogde feestje.
In de aanloop naar middernacht verdwijnt Freek. Niemand heeft hem zien weggaan, zijn auto staat gewoon bij de villa geparkeerd. De relatie tussen Ella en Freek was al enige tijd gespannen, louter op basis van onbewezen veronderstellingen. Ella voelt zich bij de toost op het nieuwe jaar met champagne ongelukkig, eenzaam én bezorgd. Als de vriendengroep op zoek gaat op de onverlichte, smalle weg vinden ze één sneaker die onomstotelijk van Freek is.
Terug in het vakantiehuis krijgt Stijn een bericht. Hij gaat alleen op onderzoek uit en komt in grote problemen. Gaandeweg lijkt duidelijk wat de achtergrond van de mysterieuze gebeurtenissen is. En ook bij de vakantievilla vinden enkele heftige gebeurtenissen plaats. De ontknoping kent verrassende elementen.
Marjolein van der Gaag heeft een bijzonder prettige schrijfstijl. Zonder moeilijke woorden en metaforen schetst zij razendsnel een beeldend kader waarin het verhaal zich afspeelt. Het heeft voortdurend vaart en onderhuidse spanning. De groepsdynamiek komt goed uit de verf evenals de psychologische elementen die diverse betrokkenen bezighouden. Kern van het verhaal is het ontbreken van verantwoordelijkheidsgevoel en schuldbesef dat tot verregaande wraaklust kan leiden.
De afloop kent enkele verrassingen. De epiloog exact één jaar later vormt een fraaie en fijngevoelige afronding. “Vijf voor twaalf” is een zeer goed verhaal en verdient vier flonkerende sterren.
Oordeel:
Jaimy (34) op 4 november 2024:
Het nieuwe jaar beter in gaan dan dat de laatste weken van het oude jaar geweest zijn, dat is alles wat Ella wil.
Maar als haar vriend Freek even voor twaalf verdwijnt lijken de problemen hen toch het nieuwe jaar in te volgen.
Zij lijkt de enige van de vriendengroep die zich zorgen maakt om de plotselinge afwezigheid van Freek, maar ze is dan ook de enige die weet van de strubbelingen die al een tijdje aan de gang zijn. Toch..?
5 voor 12 begint direct ontzettend spannend en blijkt daarmee direct de toon te zetten voor de rest van het verhaal. Het is voor de lezer al snel duidelijk dat er iets niet klopt, maar wat dat precies is daar lijken de meningen over verdeelt.
Door de verschillende perspectieven kan het verhaal alle kanten op gaan en wordt de spanning alleen maar aangewakkerd.
Ondanks dat het een kort verhaal is, worden zowel de personages, als de omgeving en de plot goed uitgewerkt.
Het verhaal heeft een fijn vaartje, maar doet op geen enkel moment afgeraffeld aan.
Marjolein van der Gaag heeft de tijd genomen om dit verhaal te vertellen en de lezer te trakteren op een spannend tussendoortje.
Ze doet dit met een vlotte pen en weet precies de juiste details te gebruiken.
5 voor 12 belooft het nodige vuurwerk, maar wellicht niet het gelukkige nieuwjaar dat je verwacht
Oordeel:
Erika Houkes op 1 november 2024:
Marjolein van der Gaag is journalist en persvoorlichter. Er zijn al enkele thrillers van haar hand verschenen, net als kinderboeken en korte verhalen. In haar boeken verwerkt ze bijna altijd actualiteiten, ook in Vijf voor twaalf spelen die en bescheiden rol op de achtergrond.
Ella en Freek vieren oudejaarsavond samen met hun vrienden in een gehuurde vakantievilla. Precies tijdens de jaarwisseling verdwijnt Freek spoorloos. Ella is verbijsterd. Niemand lijkt iets te begrijpen van Freeks verdwijning, maar al snel rijzen de eerste twijfels.
De auteur trekt haar lezers direct het verhaal in via Ella’s indringende gedachten. De situatie, de personages, ze staan dan ook gelijk duidelijk voor ogen. Van der Gaags manier van spanning aanbrengen door dingen niet te zeggen maar wel in de context laten blijken, is heel knap. Hiermee geeft zij veel informatie in korte tijd - een novelle biedt geen eindeloze ruimte - en krijgt tegelijkertijd het verhaal veel vaart. Toch voelt het nergens gehaast aan. Van der Gaag lijkt alle tijd te hebben.
Ela heeft geen idee wat er met Freek aan de hand was, waarom hij de laatste maanden plotseling veranderd was. Van der Gaag duikt diep in Ella’s binnenste en laat haar onrust, groeiende twijfel en haar angst voor een confrontatie goed voelen.
Vijf voor twaalf is geschreven vanuit meerdere perspectieven, die allemaal hun stempel op het verhaal zetten. De auteur laat haar lezers naar adem snakken om maar achter het geheim te komen dat overduidelijk aan de oppervlakte ligt. Een geheim dat ze steeds nét niet onthult, maar waarover ze elke keer een kleine hint prijsgeeft. Als midden in de nacht de zaak escaleert zijn alle hekken van de dam. Van der Gaag bereidt de ontknoping enigszins voor, zodat er geen donderslag bij heldere hemel is, maar ze zet nog een paar verbijsterende twists in die de zaak een extra scherp randje geven.
Met Vijf voor twaalf plaatst Marjolein van der Gaag zich bij de top van de Nederlandse thrillerschrijvers. Dit verhaal over wraak, schuld en boete komt levensecht over en het zal de meeste lezers echt raken.
Oordeel:
Terug naar Vijf voor twaalf...