Omschrijving:
Een jonge vrouw is slachtoffer van een auto-ongeluk en ze wordt ernstig gewond naar het ziekenhuis gebracht, maar ze overleeft het niet. Een paar uur later wordt haar lijk uit het mortuarium gestolen. Niemand weet wie de dode vrouw was of waarom haar lichaam is meegenomen.
Inspecteur Gemma Woodstock is met zwangerschapsverlof terug in haar geboorteplaats Smithson als het bizarre incident plaatsvindt. Ze is geïntrigeerd door de zaak, maar aarzelt om betrokken te raken, ondanks aandringen van haar vriendin en journalist Candy Fyfe.
Als enkele dagen nadat het lichaam vermist is, de stad opnieuw wordt opgeschrikt door een schokkende misdaad, kan Gemma het niet laten om deel te nemen aan het onderzoek. Candy en Gemma proberen de identiteit van het verdwenen lichaam te achterhalen en volgen de aanwijzingen die de dode vrouw heeft achtergelaten. Daardoor ontdekt Gemma verwoestende geheimen over mensen van wie ze dacht dat ze hen goed kende.
Oordeel VrouwenThrillers.nl:
Recensie Erika Houkes op 4 juli 2024:
De Australische auteur Sarah Bailey werkt ook als manager bij een reclamebureau. Een dood vol leugens is het vierde deel van haar serie rond inspecteur Gemma Woodstock. Een jonge vrouw is slachtoffer van een auto-ongeluk en ze wordt ernstig gewond naar het ziekenhuis gebracht, maar ze overleeft het niet. Een paar uur later wordt haar lijk uit het mortuarium gestolen. Niemand weet wie de dode vrouw was of waarom haar lichaam is meegenomen. Als er enkele dagen later opnieuw een misdaad plaatsvindt, bezwijkt Gemma voor de verleiding om deel te nemen aan het onderzoek. Ze probeert samen met haar vriendin en journaliste Candy de identiteit van het verdwenen lichaam te achterhalen. Rechercheur Gemma Woodstock is nog met bevallingsverlof als ze spontaan door haar baas bij een aantal lopende politiezaken betrokken wordt. Hoewel ze voor het dilemma staat om wel of niet na haar verlof weer te gaan werken, weet ze ook dat ze altijd van haar werk geniet. Twijfel slingert haar voortdurend heen en weer. Het helpt haar ook niet dat zij veel last krijgt van plotseling stroef gedrag van haar teamleden naar haar toe.
Gemma’s privésituatie is nogal ingewikkeld voor een lezer die de drie eerdere delen niet gelezen heeft. Hier en daar licht Bailey hierover wel iets toe, maar het is aan te bevelen om de serie in volgorde te lezen, juist vanwege het overkoepelende gedeelte - het leven van Gemma en haar vrienden. Een dood vol leugens ademt in eerste instantie de sfeer van een ouderwetse detective, meer dan van een psychologische thriller. Het gaat om politieonderzoek, naast Gemma en haar collega’s is er geen uitdieping van andere personages en hun onderlinge verhoudingen. Bailey heeft veel aandacht voor de beschrijving van haar belangrijkste personages, en ook voor hun woonomgeving en het stadje Smithson zelf.
In de tweede helft van het verhaal komt de auteur pas goed los, ontwikkelingen buitelen over elkaar heen als Gemma geheimen uit een ver verleden ontdekt die haar ook persoonlijk raken. Haar woede, verdriet en onbegrip suizen als een achtbaan door de hoofdstukken heen. Het verhaal krijgt een enorme vaart en het gaat een totaal onverwachte, lugubere kant op, waarin Gemma zelf in een levensgevaarlijke situatie terecht komt en er een diepe beerput opengaat van jarenlange misstanden. Bij de psychiatrische achtergronden daarvan gaat Bailey erg de diepte in en wordt het af en toe erg specialistisch, maar ook zonder die informatie is de plot goed te volgen.
Een dood vol leugens is een stevige thriller met verbijsterende wendingen. Sarah Bailey stelt haar lezers in het laatste hoofdstuk gerust met een behoorlijke dosis feelgood. Uit de sfeer hiervan, en ook uit haar bedankpagina, is te proeven dat de serie rond Gemma Woodstock met dit boek ophoudt en er geen vervolg meer komt.
Bezoekersreacties: