Oordeel VrouwenThrillers.nl:
Recensie Nynke Koenen op 6 december 2019:
Nina Verheij komt uit Hillegom, maar woont tegenwoordig in Haarlem. Zij studeerde Nederlandse taal en cultuur aan de Universiteit Leiden en behaalde cum laude haar master Taalbeheersing. Van jongs af aan schrijft ze verhalen en een van haar eerste pennenvruchten heeft jarenlang in de bibliotheek van haar basisschool gelegen. Toch ging ze na haar afstuderen niet direct aan de slag als schrijver. Ze werkte jarenlang als online marteteer, gooide in 2016 het roer om en koos voor haar passie. Daarnaast heeft ze een online bedrijf dat zich richt op (aspirant) schrijvers en geeft ze schrijfcursussen. Tijdens een reis in Austrailië schreef ze de eerste versie van De andere kant, een roman die later veranderde in haar thrillerdebuut Fatale keuzes.
Emily gaat stage lopen op het politiebureau. Ze is studente criminologie. De lezer maakt kennis met haar op haar eerste werkdag. Haar stage op het politiebureau is een grote kans die ze heeft gekregen, omdat haar vader ook politieagent was. Fatale keuzes is voornamelijk geschreven vanuit Emily. Andere grote karakters zijn Lisa haar huisgenoot, Matthijs haar vriend, en Lucas de vriend van Lisa. Er wordt heen en weer gesprongen in tijd tussen drie periodes: het verdere verleden in 1995, het recentere verleden en nog een verhaallijn in het heden. De hoofdstukken zijn kort en het is soms lastig om erbij te blijven met deze snelle sprongen in de tijd. De verhalen hebben allemaal met elkaar te maken. Als de verhalen steeds meer in elkaar passen, wordt het verspringen in de tijd makkelijker te volgen. Er wordt ook veel aandacht besteed aan het dagelijks leven van de hoofdpersonen. Met hen duik je het studentenleven in en volg je het liefdesleven met alle strubbelingen die daarbij horen. Dit is een mooie afwisseling van alle spanning in Fatale keuzes. Naarmate het verhaal vordert, bekruipt je steeds meer de vraag wie de dader is. De auteur weet je dan uiteindelijk toch nog op het verkeerde been te zetten.
Emily krijgt tijdens haar stage het dossier van de vader van haar huisgenoot onder ogen. Lisa heeft haar vader nooit echt gekend en Emily geeft haar de contactgegevens, zodat zij contact kan leggen met haar vader. Toch krijgt Emily haar twijfels over deze vader. Het levert een spannend verhaal op, maar heel geloofwaardig is het niet. Het is in het echte leven niet te hopen dat een stagiaire in alle vrijheid kan neuzen in allerlei politiedossiers. Als je deze gedachte loslaat, is het verhaal heel goed bedacht. De titel is ook heel veelzeggend. Het draait in alle verhaallijnen om fatale keuzes. We maken elke dag keuzes en deze keuzes kunnen fatale gevolgen hebben of in ieder geval een groot stempel drukken op het leven van anderen. Dat is de boodschap van dit boek en daarmee heeft het meer in zich dan je in eerste oogopslag zou denken. Het is daarom ook meer dan een Young Adult thriller. Voor een debuut is dit heel knap gedaan. Van oorsprong was Fatale keuzes in opzet een roman en dit is nog duidelijk terug te lezen. Dat maakt het een hele originele thriller.
Bezoekersreacties:
Wendy Wenning (52) op 16 oktober 2019:
Nina Verheij (1984) studeerde Nederlands aan de Universiteit Leiden. Ze verdeelt haar tijd tussen schrijven en het verzorgen van online schrijfcursussen. Daarnaast is ze actief als copywriter en online marketeer.
Lisa, de huisgenote van Emily, heeft al jaren geen contact meer met haar vader. Haar vader heeft een crimineel verleden en om meer redenen een contactverbod. Toch is Lisa nieuwsgierig naar haar vader en wil ze het contact herstellen. Emily loopt vanwege haar opleiding stage bij de politie en heeft toegang tot diverse gegevens. Zo ook van Lisa haar vader.
Nadat er iets dramatisch is gebeurd, wordt Emily geplaagd door schuldgevoelens. Haar collega’s bij de politie proberen uit te zoeken wat er nu precies gebeurd is. Tussentijds duikt Emily in een oud dossier over een vrouw die schijnbaar zelfmoord pleegde. Maar hoe dieper Emily graaft, hoe meer geheimen ze ontrafelt. En die blijken verband te houden met haar eigen leven. De keuzes die hier uit voortvloeien kunnen zware consequenties hebben…
‘Door de vitrage heen scheen het blauw van de zwaailichten de slaapkamer in, maar de flitsen deden niets af aan het heldere rood dat aan zijn handschoenen kleefde.‘
De cover van Fatale keuzes laat een vrouw zien die de lezer aanstaart. Je krijgt het idee dat deze vrouw heel veel wil vertellen. De cover heeft een mooie kleurstelling en valt zeker op. Een boek dat zich gemakkelijk laat oppakken omdat het de nieuwsgierigheid wekt. Het begin van Fatale keuzes komt wat rommelig over en het is zaak de aandacht er goed bij te houden. Er zijn voortdurend sprongen in de tijd en wisselingen van verhaallijnen waarbij men goed moet opletten om het te blijven volgen. Het is volkomen onduidelijk waar het verhaal heengaat. Er is nog niet veel spanning te vinden, maar toch is er iets waardoor er doorgelezen moet worden.
En inderdaad wordt het al snel meer interessant waardoor de spanning ook licht begint te stijgen. De korte hoofdstukken maken dat de wisselingen in perspectief en het springen in de tijd goed te onderscheiden zijn. Toch blijft het zaak bij de wisselingen de aandacht er goed bij te houden, goed op de vermelde datum te letten, om de draad niet kwijt te raken. Dan is er een omslagpunt waarbij de auteur erin slaagt de lezer definitief het boek in trekken en vanaf dat punt ook vast te houden. De spanning vliegt de hoogte in en ook komt er steeds meer snelheid in het geheel.
‘Een golf van misselijkheid overviel haar. Terwijl ze haar armen om zich heen sloeg, voelde ze opnieuw hoe de pijn zich in al haar ledematen leek te hebben genesteld.‘
De ontwikkelingen in Fatale keuzes volgen elkaar in rap tempo op en daarbij zijn er meerdere verrassende wendingen. Niet alles heeft de auteur voor mij verborgen kunnen houden maar toch was het geen optie het boek daarom weg te leggen. De auteur heeft alles tot in de puntjes uitgewerkt en laat geen losse eindjes achter. Met al die wisselingen en al die verschillende lijntjes heeft ze het zichzelf niet makkelijk gemaakt en het is knap om dit allemaal correct te laten verbinden. Complimenten hiervoor.
Met Fatale keuzes zet Verheij een sterk debuut neer, een belofte voor de toekomst.
Oordeel: