
ISBN: 9789465170084
Uitgever: De Crime Compagnie
Editie: E-book
Categorie: Historische thriller
Overige edities:
 2025
 |
Omschrijving: Het is het rampjaar 1672. De slimme, vastberaden Anna zit gevangen in een gewelddadig huwelijk, maar ze weigert zich neer te leggen bij haar lot. Ze heeft een voor die tijd ongebruikelijke rol als corrector van drukproeven in de drukkerij van haar vader. Het werk en de steun van haar vader zorgen voor het benodigde tegenwicht.
Maar dan wordt haar vader dood gevonden. Zelfmoord zeggen ze, maar Anna gelooft dat niet. Ze denkt dat hij is vermoord om iets wat hij wist over de moord op de gebroeders De Witt. Ze begint aan een gevaarlijke zoektocht naar antwoorden. Haar oom Govard lijkt haar enige medestander, maar staat hij wel aan haar kant?
|
 |
|
Bezoekersreacties:
Vivienne De Rijdende Boekenwurm (40) op 21 augustus 2025:
Voor de blogtour van VrouwenThrillers en De Crimecompagnie mocht ik ‘Tot het bittere eind’ lezen van Esther Teunissen
Esther Teunissen werkt als bestuursadviseur voor verschillende burgemeesters. Omdat ze dagelijks door het Binnenhof fietst, heeft dit haar geïnspireerd om een historische thriller te schrijven die zich afspeelt in Den Haag.
‘Tot het bittere eind’ speelt zich af in 1672 en draait om Anna, die gevangen zit in een zeer gewelddadig huwelijk. Wanneer haar vader plotseling dood wordt gevonden, lijkt het om zelfmoord te gaan. Anna gelooft dit echter niet: haar vader zou informatie hebben gehad over de moord op de gebroeders De Witt. Vastberaden gaat zij op zoek naar antwoorden en belandt daarmee in een levensgevaarlijk web van geheimen en intriges.
De schrijfstijl van Teunissen is toegankelijk en meeslepend. Ondanks de vele historische details blijft het verhaal goed te volgen voor de lezer. De personages zijn gelaagd neergezet, waardoor de angst en de kracht van Anna sterk voelbaar zijn. De omgeving is beeldend beschreven, waardoor de lezer zich moeiteloos naar het Den Haag van de zeventiende eeuw verplaatst. Zelfs de medische passages roepen bijna tastbare geuren en beelden op. De spanning sluimert door het hele verhaal heen en wordt op enkele momenten stevig opgevoerd, tot aan de ontknoping.
Daarnaast maakt ‘Tot het bittere eind’ duidelijk hoe vrouwen in die tijd leefden: welke beperkingen zij opgelegd kregen en hoe weinig vrijheid zij hadden. Dat geeft het verhaal extra authenticiteit en diepgang. Fictie en werkelijkheid lopen voortdurend door elkaar, waarbij veel personages en gebeurtenissen zijn gebaseerd op historische feiten.
‘Tot het bittere eind’ is daarmee een historische thriller die bijzonder geschikt is voor lezers die graag spanning gecombineerd zien met een authentieke historische setting. Fans van auteurs als Simone van der Vlugt, Carla de Jong of Susan Smit zullen dit verhaal zeker waarderen. Ook voor liefhebbers van intriges, sterke vrouwelijke personages en een vleugje geschiedenis is dit boek een aanrader.
Oordeel:
Erika (67) op 20 augustus 2025:
Esther Teunissen heeft een graad behaald in geschiedenis. Met haar liefde voor verhalen brengt ze dat samen in historische thrillers waarin ze het Hollandse verleden tot leven wekt. Haar debuut Duimkruid (2019) had direct succes. Teunissen woont in Den Haag.
De historische thriller Tot het bittere einde speelt zich net als Duimkruid af rond het Binnenhof en de Gevangenpoort in Den Haag. De mooie kaft toont een vrouw in kleding van die tijd, met een klein groen flesje in de handen. Dit heeft bijna automatisch de associatie met gif. Dat maakt nieuwsgierig genoeg om het boek open te slaan en te gaan lezen.
Het is 1672. De 27-jarige Anna zit gevangen in een huwelijk met de gewelddadige Peer. Ze werkt als corrector in de drukkerij van haar vader, een uitzonderlijke rol voor een vrouw in die tijd. Als haar vader onverwacht overlijdt, denkt men direct aan zelfmoord. Maar Anna vermoedt dat er meer achter zit, omdat hij iets wist over de moord op de gebroeders De Witt. Vastbesloten begint ze samen met haar oom Govard aan een gevaarlijke zoektocht naar de waarheid.
Teunissen heeft de karakters Anna en Govard duidelijk positie gegeven. Anna als scherpe vrouw, vrijgevochten, rebels, iemand die haar oordeel snel klaar heeft. Dat ze weigert zich te onderwerpen aan mannen en de maatschappij komt echt goed naar voren in het boek. Haar oom Govard, een zachtaardige chirurgijn, neemt soms goedhartige beslissingen waarvan hij de gevolgen niet goed aankan. De andere personages zijn er wel, maar blijven meer in de schaduw. Peer is wel een constante dreiging, maar de figuur Cornelia bijvoorbeeld komt niet uit de verf, Anna’s dochtertje Marit is heel vaag aanwezig, maar meer ook niet.
Teunissen’s schrijfstijl is solide, maar wat stijfjes. Tot het bittere einde heeft een serieuze ondertoon die nergens verdwijnt. Er mist een lichtvoetiger tegenhanger in het verhaal. Ondanks het uitstekende beeld van het zeventiende-eeuwse Den Haag, het realistisch neergezette leven van de gewone mensen destijds, blijft het verhaal somber en negatief met twee hoofdpersonages die geen van beiden positiviteit uitstralen.
De auteur heeft bewonderenswaardig diepgaand research gedaan naar de tijd van de moord op de gebroeders De Witt. Niet alleen de geschiedkundige feiten, maar juist het Den Haag in die tijd, het dagelijks leven waar gevaar nooit ver weg was, maken het verhaal smeuïg. De slechte persoonlijke hygiene die daarbij hoort, gaat de auteur niet uit de weg. En politieke opvattingen zijn van oudsher splijtzwammen binnen families.
Na een halsstarrige zoektocht, waarin Anna veel moed toont en voor niemand bang is, komt Teunissen met een plottwist die misschien niet totaal onverwacht is, maar niet minder dramatisch. De mooiste, lang verhoopte verrassing bewaart zij echter tot het eind, waarna men het boek eindelijk met een zucht van verlichting kan wegleggen.
Tot het bittere einde schetst een fantastisch tijdsbeeld, de lezer die in het moderne Den Haag staat kan door de oogharen heen de stad van drie eeuwen geleden zien opdoemen, met alle bekende straatjes en gebouwen. De paar kleine onzorgvuldigheden vallen in het niet bij de prachtige sfeer die de auteur oproept. Oordeel:
|
|
|
 |