“Mijn hart staat stil. Ik heb de tegenwoordigheid van geest om de motor uit te zetten. Daan kijkt verstoord op. ‘Waarom rijden we niet?’ Ik negeer hem. Ik staar via de achteruitkijkspiegel naar de plek op de achterbank waar ik twee minuten geleden de Maxi-Cosi met Oscar erin in de gordel heb vastgeklikt. De Maxi-Cosi staat nog keurig op zijn plek. Leeg. Op de achterbank ligt een spijkerjasje van Daan, meer niet.”
In de psychologische thriller Oscar verandert Ilse’s leven in een ware nachtmerrie als haar vier maanden oude zoontje Oscar op klaarlichte dag verdwijnt. Een grootscheepse zoekactie wordt op touw gezet en al gauw lijkt er een verband te bestaan met een moordzaak en de mysterieuze verdwijning van een baby uit het verleden. Maar welke rol speelt Ilse zelf in deze kwestie? En wat heeft de rechercheur die de zaak onderzoekt te verbergen?
Yvonne Franssen is een Nederlandse auteur, geboren op 26 januari 1969 in Tegelen. Sinds ze kan lezen, schrijft ze korte verhalen en versjes. In 2011 verscheen haar eerste thriller Talio, een jaar later gevolgd door De genius. Oscar is haar zesde thriller. De prikkelende cover zal beslist opvallen in een boekhandel en roept direct vragen op. Na het lezen zal blijken dat deze cover perfect is gekozen. In Oscar draait het om het gezin van Ilse. Zij is getrouwd met Alex en samen hebben ze twee zonen: Oscar van vier maanden en Daan van tien jaar. Het leven van Ilse verandert regelrecht in een nachtmerrie wanneer haar zoontje Oscar van het ene op het andere moment verdwijnt. Direct wordt er een zoekactie op touw gezet. In het verleden is ook een baby verdwenen en al snel blijkt er enig verband te zijn tussen deze twee verdwijningen. Rechercheur André start samen met zijn collega Maureen het onderzoek. Diverse vragen borrelen op, bijvoorbeeld: wat heeft de rechercheur te verbergen? Welke rol speelt moeder Ilse in deze zaak?
Oscar is een psychologische thriller met een constante spanning die je als lezer direct vanaf de eerste pagina voelt. Yvonne Franssen gunt de lezer geen tijd om rustig in het verhaal te komen maar gooit direct de actie erin. In het begin is het even goed opletten wie er wanneer aan het woord is. Franssen wisselt van perspectief en switch moeiteloos van het heden naar het verleden. Door die perspectiefwisselingen blijft het verhaal spannend en is het boek moeilijk, zo niet onmogelijk, aan de kant te leggen. De korte hoofdstukken dragen hier ook aan bij. De schrijfstijl is vlot, vloeiend en filmisch. Ideaal voor een verfilming. De dialogen voelen levensecht, net als de personages die zo zijn uitgewerkt dat je ze bij wijze van spreken zou herkennen mocht je deze op straat tegenkomen. Franssen strooit mondjesmaat met de juiste puzzelstukjes en terwijl het een en ander duidelijk wordt, roept het aan de andere kant weer allerlei vragen op. In Oscar gebeurt veel en de opbouw naar het einde toe zit goed in elkaar. Steeds wordt een beetje meer duidelijk hoe de zaken en de onderlinge relaties in elkaar steken. De puzzel wordt steeds completer en het einde laat de lezer compleet verbijsterd achter.
Yvonne Franssen heeft met de psychologische thriller Oscar wederom laten zien dat ze bij onze beste thrillerschrijvers van Nederland hoort!
Bezoekersreacties:
Jaimy Smeets (31) op 29 oktober 2021:
Tweet Bij de eerste bladzijden al meteen een onnoemelijke nieuwsgierigheid aanwakkeren, laat dat maar aan Yvonne Franssen over.
Het zet meteen de toon voor de rest van het verhaal, maar geloof me: je hebt geen idee van wat er nog gaat komen.
Ilse belandt in een ware nachtmerrie als haar zoontje Oscar van vier maanden van het een op het andere moment verdwijnt. Zo zit hij nog in zijn autostoeltje en het volgende moment is het leeg.
Haar ander zoon, de tienjarige Daan, heeft niets gezien in de luttele seconden dat Ilse haar winkelwagentje terug bracht en dus wordt er direct een grootscheepse zoekactie opgezet.
Het verhaal bezorgt je direct de kriebels en deze zullen gaandeweg het verhaal zeker niet afnemen.
Naast de verhaallijn van Ilse, waarin we mee genomen worden in haar nachtmerrie, volgen we verschillende perspectieven in zowel het heden als het verleden.
Dit maakt dat je even je volledige aandacht erbij moet houden en goed moet opletten over wie het gaat en in welk tijdsframe. Het maakt dat Oscar zeker geen verhaaltje is om even tussendoor te lezen en maakt ook al gauw duidelijk dat dit heel erg diep gaat.
Door het gebruik van de verschillende perspectieven en kleine cliffhangers op het einde van de hoofdstukken creëert Yvonne Franssen nog meer nieuwsgierigheid en begin je je ook echt af te vragen waar dit naartoe zal leiden.
Doordat er gebruik wordt gemaakt van verschillende tijdframes leren we de personages nog beter kennen en krijgen we een duidelijk beeld van hun verleden. Toch is heel lang niet duidelijk of er onderlinge connecties zijn en is het afwachten hoe deze flashbacks rijmen met het heden.
De personages zijn dus heel goed neergezet en uitgewerkt, maar toch blijven er veel twijfels aanwezig. Zijn ze wel oprecht? Speelt er meer?
Naarmate het einde vordert komen de puzzelstukjes langzaam op hun plaats. Maar denk maar niet dat Yvonne Franssen zich er zo makkelijk van af maakt.
Het plot blijkt nog dieper te gaan dan verwacht en ook enkele twists kunnen zeker niet uitblijven.
Toch heb ik op het einde het idee dat ik ergens iets gemist heb, maar ik heb ook heel sterk het gevoel dat dat laatste écht aan mij ligt! Oordeel: