ISBN: 9789493192478
Uitgever: LetterRijn
Verschenen: 2022
Pagina's: 330
Overige edities:
E-book
|
Omschrijving: Op een warme zomerochtend worden er zeven lege doodskisten via een anonieme website onder de aandacht van inspecteur Anne Verelst gebracht. Het lijkt een flauwe grap tot er elke zeven uur een onbekende vrouw of man in een van de kisten verschijnt en er een aftelklok start. Elk spoor naar deze mensen en hun ontvoerder ontbreekt. De politie van Antwerpen zet alles op alles in een zenuwslopende race tegen de klok. Wie is deze dader, waarom verschijnen juist deze mensen in de kisten en wat is het verband met inspecteur Verelst?
|
|
|
Oordeel VrouwenThrillers.nl:
Recensie Natascha Schiffelers-Kobbenhaege op 1 december 2022:
Sinds 2003 is Luc Vos al actief in de schrijverswereld en heeft hierbij verschillende genres uitgeprobeerd. Van fantasy tot gedichten, korte verhalen en enkele thrillers. Uiteindelijk bleek hij zelf een voorliefde te hebben voor het schrijven van thrillers. Zeven is de laatste in dit indrukwekkende rijtje.
Anne Verelst, inspecteur bij de politie, wordt na een nachtje doorhalen en een flinke ruzie met haar vriend op 7 juli met een kater wakker. Ze heeft een vreemde e-mail gekregen die ze niet echt kan plaatsen; er staan zeven lege doodskisten op haar scherm. Ze doet het af als een lugubere grap en gaat aan het werk. Na een lange werkdag komt ze thuis en in de eerste kist ziet ze een roerloze vrouw. Een angstaanjagende race tegen de klok -die van zeven uur terugtelt- begint. Samen met haar collega's probeert ze uit alle macht te achterhalen wie hier achterzit, waar de kisten zich bevinden en waarom nu juist zij deze e-mail moest ontvangen.
Ondanks dat voor de lezer al snel duidelijk is hoe de vork in de steel zit, doet dit absoluut niet af aan de spanning van het verhaal. Luc Vos heeft de personages stuk voor stuk ontzettend sterk neergezet waarbij het perspectief regelmatig wisselt tussen Anne, de dader en de slachtoffers. Zo wordt al snel duidelijk dat Anne weliswaar een kordate en doortastende inspecteur is, privé heeft ze haar zaakjes lang niet zo goed op orde. De spanning die het voor de politie met zich meebrengt om zo een zaak op te moeten lossen die uiteindelijk ook nog eens breed wordt uitgemeten in de sociale media is bijna voelbaar. Daarnaast is het motief van de dader waarbij het cijfer zeven een centrale rol speelt tot in de puntjes uitgewerkt.
Zeven is een vrouwenthriller van het hoogste niveau en hopelijk volgt er snel een nieuw boek met inspecteur Anne Verelst in de hoofdrol.
Bezoekersreacties:
Jaimy (33) op 4 juli 2023:
Als inspecteur Anne Verelst een ongewone e-mail krijgt denkt ze eerst dat het spam is. Totdat ze op de link klikt en een luguber tafereel ontdekt.
Op het scherm zijn zeven doodskisten te zien, die gedurende de aankomende uren gevuld zullen worden.
Een echte race tegen de klok begint, maar het team weet niet waar ze het zoeken moet.
Niet alleen hebben ze geen idee van wie de dader zou kunnen zijn, ook de slachtoffers zijn totaal onbekend.
En dan is er nog de grote vraag: waarom kreeg Anne de mail met de link?
Zeven is een boek dat direct onder je huid kruipt. Het is meteen duidelijk dat dit geen gewone zaak is die Anne in haar schoot geworpen krijgt.
De spanning is dan ook direct voelbaar en de eerste hoofdstukken lezen in een rap tempo.
Maar als het onderzoek geen stap verder komt, zwakt ook mijn interesse een beetje af. Hoewel het verhaal relatief korte hoofdstukken heeft, leest het niet erg makkelijk door en voelt het soms een beetje langdradig aan. Zeker als je bedenkt dat het verhaal zich in een tijdsbestek van een aantal uren afspeelt.
Gelukkig is er naast de verhaallijn van de politie die er alles aan doet om aanwijzingen te vinden, ook die van de dader. Het voegt toe aan de spanning, maar zeker ook aan mijn interesse naar het hoe en wat.
Langzaam wordt duidelijk waarom juist deze mensen uitgekozen zijn.
Hoewel we een goed beeld krijgen van de gedachtegang van de dader, blijft hij toch een personage dat moeilijk te doorgronden is. Er lijkt meer achter hem te schuilen dan het geen hij zelf laat zien.
Van Anne krijgen we een beperkt beeld. Ze lijkt een vrouw die puur voor haar werk leeft, al kan dit ook met de ongewone zaak te maken hebben. Toch blijkt het boek dieper in te gaan op haar privéleven dan je in eerste instantie zou denken.
De uiteenzetting van de personages lijkt mager, maar gezien Zeven het eerste deel is van een serie, ga ik er van uit dat we Anne nog goed genoeg zullen leren kennen.
Het plot ontrafelt zich stukje bij beetje. Al snel had ik een idee, maar toch heeft Luc Vos er genoeg lijntjes in weten te stoppen om me te laten wankelen. Het maakt dat ik aan het verhaal gekluisterd bleef, ondanks dat het soms wat sneller had mogen gaan.
Het verhaal blijkt goed in elkaar gezet en voelt als een perfect begin voor deze reeks.
Ik kan niet wachten om meer over Anne Verelst te lezen en te weten te komen.
Bedankt LetterRijn voor het recensie-exemplaar. Oordeel:
Silvia v. Elzelingen (61) op 31 maart 2023:
Luc Vos (Heultje-Westerlo, 1968) is al vele jaren in de ban van het schrijven. Korte en langere verhalen wisselen elkaar in hoog tempo af en vallen met grote regelmaat in de prijzen. Met deze nieuwe thriller zet Vos een volgende stap en laat hij zijn lezers kennismaken met inspecteur Anne Verelst van de Antwerpse politie.
Op een warme zomerochtend worden er zeven lege doodskisten via een anonieme website onder de aandacht van inspecteur Anne Verelst gebracht. In eerste instantie lijkt het op een grap totdat er afwisselend onbekende mannen en vrouwen in de doodskisten verschijnen. Elke zeven uur een nieuwe onbekende persoon. Elk spoor naar de ontvoerder en de slachtoffers ontbreekt. Wat volgt is een zenuwslopende race tegen de klok. Wie is deze dader die mensen ontvoert, en wat is de reden van de ontvoeringen? En welke link is er met inspecteur Verelst?
In ’Zeven’, het thrillerdebuut van Luc Vos, krijgen we te maken met een wel heel lugubere zaak. Een voor een zien we de doodskisten in beeld verschijnen, en bij elke kist een aftelklok. Verschrikkelijke beelden die de politie binnenkrijgt, die daarna door de dader op Facebook worden gezet. Vervolgens een zwart vlak voordat een nieuwe kist in beeld wordt gebracht. Bij het team van Anne Verhelst, inspecteur bij de Antwerpse politie, zijn de zenuwen tot het uiterst toe gespannen. De gemoederen lopen hoog op en het hele team krijgt het zwaar te verduren.
‘Hoopvolle gedachten en duistere angsten rollen woest over elkaar, vechtend om de overhand. De strijd eindigt als ze beseft dat het echt is waar ze ligt. Een luide gil verlaat haar mond, wringt tussen de plooien van de zijden bekleding. Ze gilt opnieuw. Haar ademhaling versnelt, ze beukt haar vuisten tegen de wand. De kracht ontbreekt om hard te slaan, haar knokkels schuren tegen de witte zijde tot ze openliggen. Bloed besmeurt het maagdelijke wit, ze ziet het niet. Het doet pijn, ze voelt het niet. ‘Nee, ik ben niet begraven! Dit kan niet!’ Ze rolt met haar ogen, hapt naar adem. ‘Help!’’
‘Zeven’ is een lugubere thriller, een thriller die bij de lezers binnenkomt en de aandacht gevangenhoudt. Luc Vos heeft met zijn debuut de lat voor zichzelf heel hoog gelegd, een volgende thriller kan dan ook haast niet beter zijn. ‘Zeven’ heeft een spannende goed in elkaar gezette verhaallijn, geen doorsneethriller, maar een die je compleet omverblaast. Het getal zeven is duidelijk aanwezig en komt overal in terug beginnende bij het eerste hoofdstuk: 07/07 07:07. De auteur hanteert een fijne schrijfstijl, gebruikt korte hoofdstukken (77) en introduceert boeiende personages. De angst van de slachtoffers laat de lezer meermaals huiveren. ‘Zeven’ heeft twee verhaallijnen, een vanuit de dader geschreven en een vanuit inspecteur Anne Verelst, die aan het eind naadloos in elkaar overvloeien. De spanning is continue aanwezig. De plot is onverwacht en niet te voorspellen. Zal het Anne lukken om de dader te ontmaskeren voordat alle kisten zijn gesloten?
Gruwel en huiver mee met deze geweldige debuutthriller die na het lezen nog lang in je hoofd blijft zitten! Ik ben heel benieuwd naar de opvolger van ‘Zeven’. Oordeel:
Diane Kooistra (47) op 27 oktober 2022:
Zeven doodskisten en een timer. Meer is er niet nodig voor een psychologische thriller. Anne krijgt een vreemde mail en schakelt ICT in. Dan wordt ze in een verhaal getrokken die zijn weerga niet kent. De dader wordt al snel bekend gemaakt aan de lezer en dat zorgt voor extra spanning en puzzelplezier.
Als de beelden uit de doodskisten ook wordt gedeeld op social media wordt het verhaal alleen maar groter. De commentaren zijn niet van de lucht en maken dat er nog meer druk komt op het recherche team.
Door het invoeren van termen als facebook en social media wordt het een hele eigentijdse thriller.
De beschrijvingen van de tijd die de slachtoffers op het moment dat ze erachter komen waar ze zijn en dat ze niet kunnen ontsnappen zijn adembenemend. Wat goed beschreven en wat direct verwoord.
Het boek bestaat uit korte hoofdstukken waarin wordt afgeteld en waarin gebruik wordt gemaakt van verschillende lettertypen. Dat maakt het boek afwisselend en fijn om te lezen.
De spanning wordt opgevoerd door de hoofdstukken waarin de dader aan het woord is en het is geweldig hoe hij gefixeerd is op het cijfer zeven.
Dit speelt een grote rol in het hele boek. Op het einde wordt duidelijk waarom er bepaalde keuzes zijn gemaakt.
Er is op een gegeven moment een vast patroon te ontdekken in het boek. Het plot is echter totaal anders en verrassend.
De rechercheurs reageren wel emotioneler dan verwacht op alle gebeurtenissen, of dit helemaal klopt is de vraag maar als privé en werk elkaar steeds meer overlappen is de reactie wel logischer. Anne, een van de hoofdrolspelers, vindt het steeds moeilijker om zich te concentreren op de zaak en dat maakt van haar een echt persoon. Dat maakt het verhaal geloofwaardiger en de reacties natuurlijker.
Zeven is een adembenemende thriller met boeiende personages, spannend van begin tot eind
Oordeel:
|
|
|
|