Omschrijving:
Wanneer rechercheur Erika Foster een politicus naakt, vastgebonden en dood in zijn bed aantreft, sturen de leidinggevenden van de Metropolitan Police aan op een natuurlijke dood. Zaak gesloten. Totdat er een beroemde casting director en een stervoetballer vermoord worden aangetroffen, vastgebonden met dezelfde soort knopen.
Terwijl Erika en haar team de zaak onderzoeken, duiken er camerabeelden op van vijf identieke vrouwelijke verdachten.
Terwijl het een kwestie van tijd lijkt totdat de moordenaar opnieuw toeslaat, is het aan Erika om het web van bewijsmateriaal te ontwarren. Wat verbindt de slachtoffers met elkaar, wie is er nog meer betrokken en waartoe zijn de kopstukken van de Londense politie-eenheid in staat om elkaar en zichzelf te beschermen?
Oordeel VrouwenThrillers.nl:
Recensie Joke Veenstra op 25 april 2024:
Op welk punt eindigt je werk als politieman eigenlijk en begint het te draaien om het zoveel mogelijk beperken van de schade? Is het ethisch verantwoord om mensen te dwingen iets in de doofpot te stoppen? In Dodelijke wraak van Robert Bryndza worden normen en waarden op de proef gesteld. Erika ontvangt dreigementen om haar werk anders in te kleden. Of Erika dat doet, is nog maar de vraag.
Inspecteur Erika Foster loopt tijdens een etentje met haar vriend Igor in paniek weg en ontdekt een moord op een prominente parlementariër in hetzelfde gebouw. Lange tijd hebben Erika en haar team geen enkel spoor en wordt Erika van hoger hand onder druk gezet om vooral niet te diep te graven naar zijn doodsoorzaak. Wanneer later bij een moord op een bekende voetballer opzienbarende dingen en de naam Annabelle tevoorschijn komen, ontdekken ze tussen beide moorden een verband. De ontdekking van een soortgelijke moord in het verleden zorgt voor een ontwikkeling die dreigt in de doofpot gestopt te worden. Van hogerhand wordt Erika gedwongen het onderzoek in een bepaalde richting te laten verlopen. Maar orders zijn er om te negeren, net als de telefoon die Erika gewoon niet opneemt als commissaris Paul Marsh of hoofdinspecteur Melanie Hudson belt.
Vanaf het begin zit de spanning er meteen in en weet de lezer regelmatig meer dan de politie. Het verhaal heeft wisselende perspectieven en flashbacks naar het verleden van Annabelle. In de verhaallijn van Annabelle leert de lezer haar kennen op acht-, tienjarige leeftijd en vijftien jaar later waarin zij de afronding van haar levenswerk nadert. Zij heeft een koud en calculerend karakter. Mondjesmaat komt informatie over haar vrij, waardoor de lezer gaat begrijpen wat Annabelle drijft. Erika is bang voor vastigheid met Igor, waarmee ze vier jaar een relatie heeft. Ze houdt niet van opsmuk en rookt weer om haar frustraties de baas te blijven. Inmiddels vijftig jaar oud, heeft ze binnen de politie vijanden gemaakt, omdat haar principes belangrijker zijn dan orders opvolgen. Dit zorgt ervoor dat haar kansen op promotie vrijwel nihil zijn.
Hoe lang had ze nog voordat ze op een zijspoor werd gerangeerd en onder druk werd gezet om met pensioen te gaan?
Bryndza weet de spanning goed te doseren en prikkelt met zijn beschrijvende en filmische stijl de nieuwsgierigheid van de lezer. Hij laat goed zien hoe met een systeem dat door en door rot is, het moeilijk wordt om er in te blijven geloven en er vol voor te gaan.
Dodelijke wraak is een thriller waarin machtsverhoudingen de richting van het politieonderzoek bepalen, beïnvloeden en waarbij Erika Foster alle zeilen bij moet zetten. Het is het negende deel in de Erica Foster serie en eindigt met een vragen oproepende cliffhanger die vast in het volgende deel beantwoord wordt.
Bezoekersreacties: