De understudy
Sophie Hannah en B.A. Paris

De understudy


logo_bookspot_120x90_2018
Geen Bookspotinfo aanwezig.



ISBN: 9789026350856

Uitgever: Ambo|Anthos

Verschenen: 2020

Pagina's: 352

Overige edities:

9789026350863
E-book


Omschrijving:
Carolyn, Bronnie, Elise en Kendall zijn de moeders van vier meiden op de Orla Flynn Academy, een beroemde maar competitieve toneelschool. Hun dochters zijn elkaars beste vriendinnen. Alles wordt anders met de komst van een nieuw meisje, Imogen Curwood. Vanaf dag één vinden er gruwelijke incidenten plaats op school en de moeders vragen zich af of hun dochters nog wel veilig zijn. Ze richten hun pijlen op Imogen, maar is zij wel de schuldige?
Als een van de meiden ontsnapt aan de dood en Imogen een waterdicht alibi heeft, zijn de moeders vastbesloten de waarheid boven tafel te krijgen. Maar ook als dat betekent dat ze hun eigen geheimen moeten prijsgeven?









Oordeel VrouwenThrillers.nl:

Recensie Jaimy Smeets op 10 april 2020:

Een thriller schrijven met vier auteurs, het is gewaagd maar dat het kan bewijzen Sophie Hannah, Holly Brown, Clare Mackintosh en B.A. Paris met het schrijven van De understudy. Vier getalenteerde meisjes: Bel, Sadie, Ruby en Jess lijken een hecht vriendinnengroepje te vormen op het OFA, een beroemde toneelschool in London. Dat er hier en daar afgunst en jaloezie heerst is vooral te merken aan hun competitieve moeders: Elise, Bronnie, Carolyn en Kendall. Ze lijken allemaal bevriend te zijn, maar het eerdere pest gedrag van Ruby heeft wat roet in het eten gegooid. Als er een nieuwe leerlinge op het toneel verschijnt, Imogen, wordt alle negativiteit weer opgerakeld en komen de vriendschappen op scherp te staan. 

Zowel de moeders als hun dochters hebben heel uiteenlopende karakters die allen goed zijn uitgewerkt. Het is meteen duidelijk wie welke rol in de groep toegewezen krijgt. Door deze verschillende karakters botst het natuurlijk regelmatig en niks is er scherper dan een trotse moeder die de wereld voor haar kind overheeft. We volgen vooral de moeders in het verhaal, die allemaal hun eigen hoofdstukken toebedeelt krijgen. Zo leren we hen natuurlijk niet alleen in groepsverband goed kennen, maar ook hun eigen persoonlijkheid komt ruim aan bod. Het is al gauw duidelijk dat elke moeder een geheime agenda heeft en dat ze elkaar niet echt vertrouwen. Ook hun vriendschap lijkt gebaseerd op wantrouwen. Ze geloven alleen hun eigen versie van het verhaal en willen alleen hun eigen hachje redden. 
Het verhaal heeft zijn spannende momenten, die vooral samengaan met de heftige gebeurtenissen die plaatsvinden na het verschijnen van Imogen. Ook zij krijgt door de moeders direct een label opgeplakt, maar deze komen niet altijd met elkaar overeen. Ook het gehele mysterie rond Imogen zorgt voor spanning, wie is ze en waar komt ze zo plotseling vandaan? Er suddert vanalles onder de oppervlakte, maar tot echte nagelbijtende spanning komt het niet. 

De understudy is een fijn samenspel van de schrijvers. Ieders eigen stijl schijnt erin door maar het verhaal vormt de stijlen tot een goed geheel. Ze snijden een pijnlijk, maar blijvend actueel onderwerp aan maar wenden het zo dat het plot toch origineel blijkt. Hoewel het goed bedacht is en ik het niet had zien aankomen, valt het einde me toch wat tegen. Het heeft niet de klapper die ik vooraf verwachtte.

Bezoekersreacties:



Erika (65) op 27 juni 2023:
Afwisselend vertellen vier moeders het verhaal over hun dochters – studentes aan een toneelschool, zowel vriendinnen als rivalen van elkaar. Ook de moeders gedragen zich vriendschappelijk ten opzichte van elkaar, maar de afgunst, het wantrouwen en haat en nijd liggen er zwaar bovenop. Als er vervelende, zelfs bedreigende incidenten op de school plaatsvinden, staan de moeders pal voor hun eigen dochter, en wijzen naar elkaar, waarna de situatie behoorlijk escaleert. Maar ook zijzelf hebben geheimen, die ze angstvallig voor zich willen houden. Elk van de vier auteurs neemt een moeder voor haar rekening. De stijl hebben ze zeer goed op elkaar afgestemd, waardoor het verhaal op natuurlijke wijze soepeltjes verloopt. Het zijn wel opmerkelijke personages, die moeders; opvallend, niet heel gangbaar. Soms is het tijdens het lezen lastig te onthouden of te herkennen welke dochter bij welke moeder hoort, of welke moeder er aan het woord is. Dan moest ik best vaak terugbladeren om weer even naar de titel van het hoofdstuk te kijken. Het verhaal kent mooie wendingen, en ik vraag me af hoe de vier auteurs het verloop ervan verdeeld hadden. Was het hele verhaal, met plot en al, van te voren uitgedacht en bepaald, óf begon een van de vier te schrijven, waarna de ander daarop doorging, en alles dus gaandeweg ontstond, de plot ook niet van te voren vastgesteld en voor iedereen onverwacht was? Het laatste lijkt me het leukste, maar ik weet niet of het zo gegaan is. Wel vond ik laatste hoofdstukken ná de ontknoping iets te langdradig, hoewel die ook het vermoeden laten doorschemeren dat het allemaal niet niet klaar is. Een beetje open einde dus!
Oordeel:

Pas verschenen >
Doodvonnis

Doodvonnis
Andreas Gruber

Speelplaats

Speelplaats
A.M. Ollikainen

De blokhut

De blokhut
Noortje Brink
(E-book)

Een voor een

Een voor een
Alice Feeney

IJsbreker

IJsbreker
Kristina Ohlsson

Revolutie

Revolutie
Jeroen Windmeijer, Tjarko Evenboer

Moederskind

Moederskind
Alexander Colin
(E-book)

Doolhof van verraad

Doolhof van verraad
Sterre Carron

Website Security Test