Omschrijving: Een student met een passie, een kunsthandelaar zonder geweten, een Afghanistan-veteraan met een trauma en een ontdekking die de kunstwereld op zijn grondvesten zal doen schudden?
Jacques en Anton, twee oude vrienden, vinden kort na elkaar de dood. De een pleegt zelfmoord, de ander sterft twee maanden later aan een hartaanval. Een tragische samenloop van omstandigheden, naar het zich laat aanzien. In elk geval legt niemand een verband met de opzienbarende ontdekking die de twee mannen kort daarvoor hebben gedaan. Wat ook niet kan, want ze hebben hun vondst angstvallig geheim gehouden, dachten ze. Dertig jaar later wordt op klaarlichte dag de Amsterdamse kunsthandelaar Louis Post in zijn winkel in de Nieuwe Spiegelstraat vermoord. Professor Arjen Hageveld denkt te weten waarom. Het heeft te maken met het schilderij van de relatief onbekende achttiende-eeuwse schilder Isaac Pietersz waar een van zijn studenten al maandenlang onderzoek naar doet. Een schilderij met een geheim dat de professor enkele dagen eerder met de kunsthandelaar had gedeeld. Katja Hiemstra heeft in eerste instantie geen flauw idee hoe opzienbarend de ontdekking is die ze tijdens haar afstudeerproject heeft gedaan. Voor haar heeft het schilderij van Pietersz vooral persoonlijke waarde, het doek heeft ooit toebehoord aan haar grootvader Anton. Maar het proces dat zij onbewust in gang heeft gezet, valt niet meer te stoppen. Er staat veel op het spel, te veel, en niemand, niet in Genève, niet in St Petersburg en zeker niet in Den Haag, kan zich veroorloven te verliezen?
Extra informatie: - Klik hier voor een leesfragment
Peter Römer is acteur, regisseur en schrijver op het gebied van radio, televisie en toneel. In 2012 verscheen zijn eerste moordroman met rechercheur Hanna Vermeer, Chantage. Deze werd genomineerd voor de Schaduwprijs/Gouden Strop. Na het overlijden van A. Baantjer in 2010 zette Römer de populaire Baantjer-reeks voort. Drie jaar deed hij over het schrijven van Een meesterstuk, maar het denkwerk kostte zo'n zeven jaar. De cover van Een meesterstuk zal zeker opvallen tussen de thrillers in een boekhandel.
Dertig jaar geleden overlijden de vrienden Jacques en Anton kort na elkaar. Deze mannen hebben voor hun dood een opzienbarende ontdekking gedaan die ze geheimhouden en uit willen zoeken. Dertig jaar later wordt de Amsterdamse kunsthandelaar Louis Post vermoord. Het heeft waarschijnlijk iets te maken met het schilderij van de onbekende achttiende-eeuwse schilder Isaac Pietersz. Professor Arjen Hageveld denkt te weten waarom Post is vermoord en samen met zijn studente Katja Hiemstra, de kleindochter van Anton, gaat hij op onderzoek uit om het geheim van het schilderij te ontdekken. Katja is bezig met haar afstudeerproject en gebruikt hiervoor het schilderij dat in het bezit van de familie is. Ze is onbewust van de gevaren die hierdoor worden afgeroepen. Er is geen weg meer terug, er staat te veel op het spel.
Een meesterstuk is verdeeld in vijf delen met elk een titel. Peter Römer maakt gebruik van korte hoofdstukken. Dit is prettig, zo lees je snel nog een hoofdstuk. Alhoewel er veel lange zinnen in staan, leest het verhaal vlot. De beeldige omschrijving laat duidelijk de ervaring zien die de auteur in huis heeft. Tijdens het lezen ervaar je alsof je naar een film zit te kijken. Hij maakt veelvuldig gebruik van cliffhangers aan het einde van een hoofdstuk. Dit verhoogt de drang om de bladzijde om te slaan en verder te lezen. Vele personages passeren de revue en het is lastig om verbondenheid te voelen bij een van hen. Alleen Katja leer je iets beter kennen. Jammer is dat de lezer weinig te raden over blijft. Alles wordt tot in de puntjes verteld. In het midden van het verhaal zakt de spanning in, maar dit wordt goedgemaakt aan het verrassende einde. Een verhaal over de kunstwereld in de vorm van een thriller gegoten is interessant en niet alledaags.
Peter Römer heeft met Een meesterstuk een actiethriller geschreven die je als lezer meeneemt in de kunstwereld waar niet alles is wat het lijkt.
Onder water ***** JN Kingma Postma (48): Recensie van:
Onder water
Soms is het beter als het verleden nooit boven water komt.
Auteur :
A...
Vijf voor twaalf **** Kim Anne Bouw (34): Marjolein van der Gaag weet met 5 voor 12 meteen de toon te zetten. Het boek opent met een spannende...
De moord op Willemina Jansen **** Daniëlle Zijlstra (41): Met “De Moord op Willemina Jansen” heeft Marijke Verhoeven een spannende cosy crime geschreven die l...
Verziekt ***** Kat van den Hoven (44): Eveline Karman debuteerde tien jaar geleden met haar thriller Verstrikt bij uitgeverij De Fontein. I...