ISBN: 9789403129945
Uitgever: Cargo
Verschenen: 2023
Pagina's: 432
Overige edities:
E-book
|
Omschrijving: De herfst is net ingetreden in Åre, een chic skigebied op de grens met Noorwegen. Hoewel er nog toeristen rondlopen, is de lokale bevolking al begonnen met plannen maken voor de lange donkere wintermaanden. Ver weg van de luxe restaurants en dure winkels van Åre liggen enkele plattelandsdorpen. Het is er zo afgelegen dat wanneer een jonge vrouw vermoord wordt aangetroffen in de bossen niemand veel over het slachtoffer lijkt te weten, en ook de politie toont weinig interesse in de zaak. Vera Bergström is onlangs ontslagen na een carrière van dertig jaar als verslaggeefster bij de plaatselijke krant, en - een ongeluk komt nooit alleen - ze is net verlaten door haar man. Om nog iets van haar leven te maken duikt ze op de moordzaak. Als Vera het verleden van de dode vrouw onderzoekt, wordt duidelijk dat de banden van het slachtoffer met het gebied dieper en donkerder zijn dan de meeste mensen vermoeden. Vera raakt steeds meer geobsedeerd door de vraag wie de vrouw was, wie haar vermoord heeft en waarom. Maar het duurt niet lang voordat ze zelf ook gevaar loopt. Verkozen tot Debutant van het Jaar door de Swedish Academy of Crime Fiction.
|
|
|
Oordeel VrouwenThrillers.nl:
Recensie Joke Veenstra op 30 november 2023:
Sluw is het eerste deel in de Vera Bergström serie van de Zweedse auteur Sara Strömberg. Zij is verkozen tot Debutant van het Jaar door de Swedish Academy of Crime Fiction. In Zweden zijn ondertussen drie delen in deze serie verschenen. Het verhaal speelt zich af in een dunbevolkt skigebied in Zweden dat langzaam leegloopt en waar de huizen gekocht worden door rijke mensen. Vera werkte vroeger als journalist, maar is door bezuinigingen ontslagen en is nu werkzaam als onderwijsassistent, waar haar hart niet ligt. Wanneer er een moord in haar omgeving heeft plaatsgevonden, neemt Vera's oude baas contact op. Hij wil dat Vera een aantal artikelen over het slachtoffer schrijft. Ze wordt opnieuw in een wereld getrokken die haar veel pijn bezorgd heeft, maar kan het niet laten om op onderzoek te gaan. Haar rusteloosheid komt voort uit nieuwsgierigheid als onderzoeksjournalist om de waarheid boven tafel te halen als de politie het opgegeven lijkt te hebben. Vera raakt geobsedeerd door de moordzaak en haar naspeuringen brengen haar in vervelende en bedreigende situaties.
Het verhaal komt langzaam op gang, maar door de mooie beschrijvingen van de natuur en de gemeenschapszin in het dorp waar Vera woont, wordt de lezer in het boek getrokken. De opgenomen personages zijn heel herkenbaar. Vera is een vrouw in de overgang die een laag zelfbeeld heeft, naar seks hunkert, eenzaam is en nog steeds lijdt onder de dingen die haar zijn overkomen. Het is leuk om over haar te lezen, en de manier waarop ze zich probeert te ontworstelen aan de lethargie waarin ze is terechtgekomen na haar scheiding. 'Het leven van vrouwen was echt doorspekt met schaamte en het gevoel niet toereikend te zijn.' Dit soort zinnen laat goed zien hoe hard Vera over zichzelf denkt. Thomas is een goede tegenpool voor Vera, haar steun en toeverlaat, die probeert op een voorzichtige manier voor haar te zorgen en helpt haar gedachten op een rijtje te krijgen. Door het hele verhaal heen is er een sfeer van verwaarlozing van mensen te merken en de tekortkoming van de maatschappij hierin.
Ruim over de helft komt de spanning er goed in als er verbanden gelegd worden in het onderzoek dat naar het verleden voert en Vera de kriebels bezorgt. Strömberg maakt gebruik van wisselende perspectieven die aparte hoofdstukken vervangen. De lezer krijgt zo beurtelings te horen wat Maria meegemaakt heeft en hoe Vera vordert in haar naspeuringen. Haar schrijfstijl is niet altijd even prettig door abrupte overgangen in de tekst. Klimaatverandering komt in deze thriller naar voren, door smeltwater dat geen kans krijgt om op te drogen en het wordt alleen maar natter met rivieren die buiten hun oevers treden. ‘Vanuit het moeras achter het huis komen de muggen tevoorschijn, als stront uit een mestsproeier.’
Sluw leest als een psychologische roman over eenzaamheid, uitgekotst zijn door de maatschappij en waarin hulpverleners duidelijk tekortschieten.
Bezoekersreacties:
|
|
|
|