Oordeel VrouwenThrillers.nl:
Recensie Wendy Wenning op 18 augustus 2016:
Tupla M. staat voor Tupla Mourits, pseudoniem voor het schrijversduo Wendela de Vos en Atie Vogelenzang. Hun debuut, de literaire thriller Vrouwelijk Naakt, verscheen in mei 2005. Het boek stond op de longlist van de Gouden Strop 2005 en de Diamanten Kogel en ontving de Schaduwprijs 2006 voor beste thrillerdebuut. Klem is inmiddels hun zevende boek.
Klem is het tweede deel met Caro van Soerendonk in de hoofdrol. In Val hebben we kennis kunnen maken met Caro. Ze is echtscheidingsadvocaat maar ze is overwerkt, drinkt te veel, heeft paniekaanvallen en maakt flinke fouten op haar werk. In Klem heeft ze, na zeer spannende tijden, de boel eindelijk weer een beetje op de rit. Ze woont nog steeds apart van haar man en dochter. De relatie tussen haar en haar puberdochter gaat momenteel niet over rozen, haar dochter houdt afstand en Caro heeft het daar moeilijk mee. Ook heeft ze nog best moeite haar volle aandacht bij haar werk te houden, er is nog enige instabiliteit. Dan vindt de studente Sascha, die aan het wandelen is met de hond van haar ouders, de bijna vergane resten van een man. Aan een andere kant van Nederland spoelt er een lijk aan op de oever van de Maas. In beide gevallen wordt uitgegaan van zelfdoding. Als op beide lichamen een visitekaartje van Caro wordt gevonden krijgt het verhaal een andere draai.
Het boek begint met een kleine terugblik uit Val, wat voorafging...De proloog van Klem lijkt op zich niet zo bijzonder, maar later zal blijken dat hier een duidelijke hint wordt gegeven. De visitekaartjes die gevonden worden zetten het leven van Caro weer behoorlijk op zijn kop. Daarnaast gaat het privé nog steeds niet echt geweldig en maakt ze zich zorgen over haar moeder. deze heeft beginnende Alzheimer en zit in een verzorgingshuis. Haar broer Leonard wil moeder op een gesloten afdeling laten opnemen maar Caro heeft hier geen goed gevoel over. Dit alles zorgt voor dat Caro weer enigszins labiel wordt.
Klem bevat drie delen: Papier, Steen en Schaar, naar een wijdverbreid nulsomspel dat met de hand gespeeld wordt. De verhaallijnen staan al snel in verband met elkaar, alleen wat Caro met de gevonden lijken te maken heeft wordt vooralsnog niet duidelijk. Hoe komen haar visitekaartjes bij deze lijken, deze mensen zijn haar volkomen onbekend. Alle negatieve publiciteit maakt het er ook niet makkelijker op, het kantoor is hier niet blij mee en haar baas laat haar keihard vallen. Vanaf de eerste bladzijde word je het verhaal ingetrokken en er is een mooie onderhuidse spanning aanwezig. Ik had al snel een zwak voor Caro en leefde met haar mee. Het raadsel rond de visitekaartjes blijft de gemoederen flink bezig houden.
Caro snapt totaal niet wat zij met deze zaken te maken heeft, maar alles wijst erop dat er een groot verband bestaat. Haar geloofwaardigheid is in het geding en ze voelt zich volledig klem gezet. De auteurs zijn er perfect in geslaagd een beklemmende sfeer neer te zetten die van begin tot eind intens voelbaar is. De keuze van de titel van deze thriller, Klem, is een zeer goede keuze geweest en geeft een mooie weergave van de inhoud. Tevens is het ze gelukt mij even op het verkeerde been te zetten. Naast dat dit gewoon een ontzettend spannend verhaal is, is er ook een controversieel thema in verweven; heeft iemand het recht om zelf te beslissen over het beëindigen van zijn leven, bijvoorbeeld bij ziekte of ouderdom.
Het verhaal in Klem staat op zich waardoor dit boek prima zelfstandig te lezen is, al maakt deze thriller wel nieuwsgierig naar het eerste deel met Caro in de hoofdrol. Alle ingrediënten samengevoegd maken Klem tot een mooie thriller met een fijne spanningsboog en plotwendingen die blijven verrassen.
Bezoekersreacties: