ISBN: 9789461094124
Uitgever: De Crime Compagnie
Verschenen: 2020
Pagina's: 300
Overige edities:
E-book
|
Omschrijving: Sophie Hofman doet het wel. Ze laat de geestelijk beperkte broer van haar ex achter in de auto en stapt uit om te kijken wat er op de weg ligt. Het blijkt een gewonde man te zijn. De man dwingt haar hem te helpen. Hij zuigt haar mee in een zaak waarbij haar rol verder gaat dan die van een toevallig slachtoffer.
|
|
|
Oordeel VrouwenThrillers.nl:
Recensie Silvia v. Elzelingen op 10 maart 2020:
Heleen Smit (1983) studeerde journalistiek en is redacteur bij een nieuwswebsite voor de food- en agribusiness. Op het verkeerde moment is haar debuutthriller. Smit woont in Doetinchem met haar vriend en twee honden.
Sophie Hofman rijdt over een stil weggetje als ze plotseling iets voor zich op de weg ziet. De verstandelijk beperkte broer van haar ex-vriend laat ze achter in de auto. Dichterbij gekomen blijkt het om een man van haar leeftijd te gaan. Ze vraagt of hij hulp nodig heeft, maar ineens zijn de rollen omgedraaid. Hij dwingt haar hem te helpen en laat haar niet meer gaan.
In Op het verkeerde moment is Sophie Hofman meteen al op het verkeerde moment op de verkeerde plaats, zoals de titel al aangeeft. Sophie heeft net de broer van haar ex-vriend opgehaald om hem naar huis te brengen voor zijn verjaardagsfeest. Onderweg, tijdens een sneeuwstorm, stuit ze op iets wat op de weg ligt. Zal ze gaan kijken of juist niet? Maar erlangs kan ze ook niet. Sophie besluit uit te stappen en te gaan kijken wie of wat er op de weg ligt. Helaas pakt haar goede daad anders uit en de man, Vince genaamd, dwingt haar hem te helpen. Sophie brengt de gewonde man naar haar vader die huisarts is, in de hoop dat hij dan zal verdwijnen. Maar niets is minder waar. Hij neemt haar met zich mee, niet van plan om haar te laten gaan.
Op het verkeerde moment is een geslaagde debuutthriller. Heleen Smit heeft het in zich om haar lezer in volle vaart mee te nemen in het verhaal. De spanning is alom aanwezig en zakt nergens in. Smit vertelt haar verhaal vanuit het perspectief van Sophie, een jonge vrouw die als journaliste bij een krant werkt. Door haar werk als journaliste en haar nimmer aflatende speurdrang, komt ze in spannende situaties terecht. Hierin zie je de achtergrond van de auteur terug die zelf redacteur is. De schrijfstijl is fijn, vlot en gemakkelijk te lezen tekst waar we doorheen vliegen. De wendingen in het verhaal zie je niet aankomen en het slot is verrassend. Knap gedaan! Op het verkeerde moment is een spannende debuutthriller. Een reden te meer om deze nieuwe auteur in de gaten te houden.
Bezoekersreacties:
Veronique Janssen (25) op 13 maart 2020:
De voorkant en de ondertitel maakten me direct nieuwsgierig. De flaptekst is kort en dit maakt je nieuwsgierig naar het verhaal.
Het verhaal start in sneltrein vaart. Deze vaart blijft behouden door de korte hoofdstukken en de duidelijke, vlotte stijl van Heleen Smit. Toch zakte soms de spanning een beetje in. Hierdoor werd je uit de leesflow gehaald, maar toch won de nieuwsgierigheid het. Je bent nieuwsgierig hoe het afloopt.
Het is een spannend verhaal met een vleugje romantiek. Hierdoor deed het me denken aan de sfeer in sommige verhalen van Lisa Gardner.
Sommige personages zijn niet te peilen en je hebt geen idee hoe of wat zijn of haar beweegredenen zijn. Toch voel je dat het mis is. Dit gevoel weet Heleen Smit mooi te benadrukken.
Wanneer de diepere laag in het verhaal wordt aangebracht, wordt het spannend. Het verhaal krijgt diepgang en het wordt interessanter. Je moet doorlezen. Het einde is een tikkeltje vaag en kon ik niet helemaal plaatsen.
Dit debuut smaakt naar meer van de hand van Heleen Smit. Het is een prikkelende, spannende thriller met een vleugje romantiek.
Deze recensie verscheen eerder op Veronique's Boekenhoekje. Oordeel:
Jeannie Bertens (62) op 9 maart 2020:
Ik mocht meedoen aan de blogtour van Op het verkeerde moment van Heleen Smit op 9 maart:
‘Op het verkeerde moment’ is het thrillerdebuut van Heleen Smit. Ze won er in 2027 de tweede prijs mee in een schrijfwedstrijd. In februari 2020 is het uitgegeven bij de Crime Compagnie.
Het verhaal is geschreven vanuit de ik-persoon, Sophie, in een dagboekstijl. Het verhaal is chronologisch en start op vrijdag 19 januari, een koude, winterse dag. Sophie heeft net Bram, de broer van haar ex-vriend opgehaald. Bram woont in een instelling en gaat een dagje naar zijn vader om zijn verjaardag te vieren. Sophie heeft nogal haast en rijdt binnendoor. Dan ziet ze iets of iemand liggen. Ze schiet te hulp maar dat had ze beter niet kunnen doen! Het blijkt een gewonde man te zijn die haar en Bram bedreigt met een mes als Sophie hem niet wil helpen. Sophie heeft geen keuze en dan begint het verhaal pas echt goed.
Bram wordt vrij snel met rust gelaten maar Sophie wordt door Vince, de gevluchte man, gegijzeld. Samen met zijn broer Danny houdt hij Sophie een week lang gegijzeld, eerst in een flat, later op een boot. Sophie is doodsbang, die dreiging is goed voelbaar in het boek, maar op een of andere manier begint ze toch sympathie te voelen voor Vince.
Uiteindelijk kan ze na een botsing ontsnappen en hoopt ze verder te kunnen gaan met haar leven. Maar iets blijft toch knagen. Zou ze last hebben van het Stockholmsyndroom? Vince is een veroordeelde moordenaar maar heeft tegenover haar volgehouden onschuldig te zijn. Sophie is een journaliste en kan haar nieuwsgierigheid niet bedwingen. Ze gaat via het internet op onderzoek uit. Ze begint bij de firma van de vermoorde man en vangt al gauw een gerucht op. Haar speurderstalent is gewekt. Maar dan wordt ze bedreigd, lichamelijk en geestelijk. Haar leven en dat van haar naasten staat op het spel wanneer ze door blijft speuren. Is het haar dat waard?
De auteur bouwt de spanning in het boek goed op. De bedreigingen waar Sophie mee te maken krijgt, zowel van Vince en Danny als door haar latere stalker, worden levensecht. Sophie heeft bovendien ook nog af te rekenen met haar eigen demonen uit het verleden. Kortom alle ingrediënten voor een spannende thriller. Dat heeft Heleen Smit er ook van gemaakt, het niet alledaagse einde is de kers op de taart. Vier sterren.
Oordeel:
Erika Houkes Zöllner (63) op 8 maart 2020:
Op het verkeerde moment - Heleen Smit
Een pakkende omslag in zwart wit, met enkel een rood kleuraccent in de tekst. Je kijkt recht in twee koplampen in een sneeuwbui. Ik las de achterflap en een déjŕ-vu was een feit. Had ‘Gebroken’ van B.A. Paris niet net zo’n beginthema? Je rijdt in een sneeuwstorm over een stil bosweggetje. Er ligt iets op de weg. Zou jij stoppen?
Maar de overeenkomst houdt hier al gelijk op. De insteek van Heleen Smit is heel anders. Dit is een heel ander boek.
Sophie Hofman stopt wel. Ze ontfermt zich over een man die gewond in de sneeuw ligt. Maar had ze dat beter niet kunnen doen?
Het zeer actieve begin trekt me meteen het verhaal in, ik vereenzelvig me gelijk met Sophie en voel me thuis in dit boek. Heerlijk is dat.
Het relaas, opgebouwd in vier delen, is geheel vanuit Sophie geschreven, we beleven alles vanuit haar gezichtspunt. De afzonderlijke delen worden op logische plekken afgebakend door bepalende ontwikkelingen. Het eerste beslaat verreweg het grootste gedeelte van het boek. Door Sophies’ beslissing om de man te helpen, ontstaat een ongewone situatie van mensen die door ongewone omstandigheden op elkaar aangewezen raken. Maar mocht je daarna denken dat zij na het ergste gehad zal hebben, kom je er al gauw achter dat dit een vergissing is. Haar problemen beginnen daarna pas echt.
Sophie laat zich zien als een sterke vrouw, in haar benarde situatie geholpen door haar werk als journalist waarbij ze ook volhardend en zonder angst achter nieuws, achter mensen aan moet. De risico’s die ze neemt, worden steeds groter, ze overschrijden misschien wel de grens van het waarschijnlijke, naar mate ze steeds meer in het nauw gedreven wordt. Smits eigen achtergrond als journalist is hier duidelijk voelbaar. Ze weet precies hoe het eraan toegaat bij een krantenredactie.
Heleen Smit zorgt voor leuke verrassingen in de opbouw van het verhaal. Ze schrijft meeslepend, het verhaal staat als een huis en is oerspannend. Zij is beslist een aanwinst onder de Nederlandse thrillerschrijfsters. Complimenten ook aan Uitgeverij Crime Compagnie, die de laatste tijd al vaker voor aangename verrassingen op dit gebied heeft gezorgd.
Het is bizar goed hoe Smit naar een climax toewerkt. De opbouw naar de plot is fantastisch; ze houdt je heel lang in haar greep voordat ze prijsgeeft hoe het zit. Heel fijn dat zij haar lezers niet als kleuters behandelt en alles voorkauwt. De verrassende twist in een toch al verrassend verhaal laat me glimlachend achter.
Je rijdt in een sneeuwstorm over een stil bosweggetje. Er ligt iets op de weg. Zou jij stoppen?
Ik niet. Niet na het lezen van dit boek. Oordeel:
Meer bezoekersreacties op Op het verkeerde moment...
|
|
|
|