Doden praten niet
Tamara Geraeds

Doden praten niet


logo_bookspot_120x90_2018
Geen Bookspotinfo aanwezig.



ISBN: 9789461098115

Uitgever: De Crime Compagnie

Verschenen: 2023

Pagina's: 300

Overige edities:

9789461098245
E-book


Omschrijving:
Hij verdient het om te sterven. Of toch niet??[ Sinds ze haar baan, huis en vrienden kwijt is, is het leven hard voor Maud. Ze leeft op straat en bedelt om eten. Het is hartje winter als een vreemde man haar aanspreekt en een bijzonder aanbod doet. Onderdak en eten in ruil voor haar hulp bij zijn wraakplan. Maud wil het voorstel afwijzen, maar zijn verhaal klinkt oprecht en ze is ten einde raad. Dus stemt ze in. Als de charmante Paul niet helemaal eerlijk is, kan ze altijd nog terug. Toch?






Oordeel VrouwenThrillers.nl:

Recensie Karin Bisschops op 26 oktober 2023:

Tamara Geraeds is naast horror-, thriller- en fantasy-auteur ook freelance docent Engels, Nederlands en creatief schrijven. Ook is ze redacteur voor verschillende uitgeverijen. Ze schrijft spannende boeken voor Young Adults maar ook thrillers voor volwassenen. Haar debuut Nergens verscheen in 2012. In 2011 startte ze haar eigen bedrijf, Tekstbureau Charizma. 

Maud leeft op straat. Ze is haar baan, huis en haar vrienden kwijt. Ze moet bedelen om aan voedsel en onderdak te komen. Midden in de koude winter spreekt een onbekende man haar op straat aan. Hij doet haar een zeer bijzonder voorstel. Hij wil haar hulp om wraak te nemen op een persoon die zijn zus kwaad heeft gedaan. In ruil voor haar hulp zorgt hij voor Maud een plek om te wonen en voldoende eten. Maud is ten einde raad en gaat in op zijn voorstel en stemt er uiteindelijk mee in. 

Doden praten niet is een psychologische thriller van de bovenste plank. Alles wat in een thriller moet zitten, is te vinden in de nieuwste thriller van Tamara Gereads. De mooie cover intrigeert direct en zal beslist opvallen in de boekhandel. De directe start maakt dat de lezer bij de oren wordt gepakt en in het verhaal wordt gesleurd om niet meer te kunnen ontsnappen. Lezen is een must. Het verhaal wordt verteld in de eerste persoon door Maud en een ander personage. Wie de laatste is, wordt gedurende het lezen duidelijk. Deze twee personages zijn zo neergezet dat ze echte mensen worden. Maud is een beetje naïef en goedgelovig. Ze roept verschillende emoties op. Aan de andere kant; wat zou je doen als je in haar schoenen stond? Ook over de in het begin onbekende persoon wordt tijdens het lezen veel duidelijk. Wat is de achtergrond en hoe is deze persoon gevormd. De korte hoofdstukken en de fijn leesbare schrijfstijl van Geraeds zijn hier ook debet aan. Voeg hierbij de voelbare spanning en de onverwachte plotwendingen aan toe, zodat de lezer het boek niet meer los laat totdat de laatste letter is gelezen. 

Tamara Geraeds heeft met Doden praten niet een sterke psychologische thriller geschreven die in een ruk moet worden uitgelezen.

Bezoekersreacties:



Kat (43) op 20 december 2023:
Een boek met een wel heel opmerkelijke titel, wat kun je daar nu van verwachten? Ik had werkelijk geen idee. De achterflaptekst sprak me aan en ik dacht het is een boek van De Crime Compagnie dus het moet bijna wel goed zijn, dus nieuwsgierig en zonder verwachtingen begon ik met lezen. Voor mij de eerste kennismaking met Tamara haar schrijfwerk en ik moet zeggen dat ze me aangenaam heeft weten te verrassen. Doden praten niet bestaat uit 46 hoofdstukken en een afsluitende epiloog. Het verhaal is geschreven in wisselend perspectief vanuit hoofdpersonages Maud en een nog onbekende kraker en gaat van start met een intrigerend eerste hoofdstuk waardoor je direct het verhaal in worden gezogen. Dat is zo gebleven gedurende het gehele verhaal. Tamara Geraeds heeft een enorme vlotte schrijfstijl met veel vaart. Spannend, mysterieus en met een diepzinnige ondertoon. In Doden praten niet maken we kennis met Maud. Alsof de dood en het verlies van haar vader al niet erg genoeg waren, bleef ze achter met schulden, raakte tot overmaat van ramp haar baan kwijt en kwam ze drie maanden geleden op straat te staan. Moederziel alleen en nog maar een schim van wie ze ooit was, gaat ze nu als zwerver door het leven. Van een warm thuis naar de winterse kou op straat, bedelend naar voedsel en zoekend naar een uitweg uit deze ellende. Ze is de hoop en de moed aan het verliezen en staat op het punt om op te geven, haar ideeën zijn op, de enige uitweg die er voor Maud nog rest is de dood. Tot ze aangesproken wordt op straat door een wildvreemde man die haar de hand reikt. Hij wil haar helpen en biedt haar eten, onderdak en warmte, maar daar moet ze wel iets voor doen. In ruil voor dit alles moet Maud hem helpen bij zijn meedogenloze wraakplan. Ten einde raad en reddeloos verloren stemt Maud toe en gaat mee in dit plan van waanzin en laat haar oude leven op straat, achter zich, in de hoop daarmee uit de goot te krabbelen. Uit angst om weer alles kwijt te raken is ze hard op weg zichzelf kwijt te raken Was het dit allemaal waard? Waar ligt voor haar de grens? Mezelf afvragende waar gaat dit verhaal heen? Lange tijd blijft onduidelijk wie nu wat met elkaar te maken heeft? De twijfels en verwarring van Maud wie ze wel of niet kan vertrouwen wordt goed overgebracht op de lezer. Hoever zal ze gaan en waar liggen haar grenzen? Het verhaal en de karakters zitten goed in elkaar, het deed me een beetje denken aan de serie Arrow, voor wie de serie ook kent. Geraeds weet je telkens weer op het verkeerde been te zetten door de vele wendingen en ontwikkelingen die het verhaal kent. Wel moet ik opmerken dat ik verbaasd ben over hoe makkelijk Maud overal in mee ging, zonder daar teveel over te willen verklappen, vraag je jezelf wel af, waarom is Maud zo naïef, meegaand en zo goed van vertrouwen? Want hoe moeilijk ze het ook heeft waaróm zou ze in zoiets meegaan? Naast spanning kent het verhaal ook diepere onderwerpen als het verborgen leed in de wereld zoals aan de onderkant van de maatschappelijke ladder, dakloosheid, schulden en verlies, het vertrouwen in de mensheid en de niets voor niets mentaliteit en het rechtssysteem, maar ook onvoorwaardelijke liefde. Leesplezier staat voorop bij Tamara, zo staat op de website van de uitgever te lezen. Nou dat is uitstekend gelukt. Alles wat voor haar belangrijk is in een verhaal zit in haar boek. Vlot leesbaar, spanning en onverwachte wendingen kent het verhaal ook meer dan genoeg. Missie voltooid. Met Doden praten niet heeft Tamara Geraeds een spannende mysterieuze thriller met een monsterlijke gedachte en een diepzinnige ondertoon neergezet. Wat als je op straat beland, je niemand meer hebt en iemand zoiets van je vraagt? Hoe ver is iemand bereid om te gaan? Wanneer is iemand slachtoffer en wanneer dader? Kan een dader ook slachtoffer zijn en andersom? Knap hoe Geraeds het verhaal heeft uitgebouwd en het cirkeltje weer rond heeft weten te krijgen vol spanning en vaart. Ik vond het een aangename eerste kennismaking. 'Doden praten niet, meeslepende meedogenloze thriller, slachtoffer of dader? Aanrader!'
Oordeel:

Diane Kooistra (48) op 27 november 2023:
Tamara Geraeds is bekend als auteur in diverse genres en voor verschillende leeftijden. Ze wil haar lezers graag een belangrijke boodschap meegeven. Eerdere titels van haar zijn onder andere Echo en kwelling en onlangs bracht ze een novelle uit, Vakken van wraak. Naast boeken schrijven houdt ze zich bezig met haar eigen tekstbureau Charizma en is ze freelance docent. “Hoewel ik het gevoel heb dat iemand me bekijkt is er geen levende ziel te bekennen.” Een zwerfster, Maud, krijgt een kans op een dak boven haar hoofd en een salaris als ze een opdracht voor iemand uitvoert. Ze grijpt de kans met beide handen aan en maakt het zich comfortabel in het oude bedrijfspand van Paul Ze blijkt daar niet alleen te wonen en na een gruwelijke ontdekking voelt ze zich niet veilig. Haar nieuwe situatie zorgt er wel voor dat ze beter voor zichzelf kan zorgen én iets voor de maatschappij kan betekenen. Als is het niet de manier waarop het hoort en mag. Het goede gevoel dat ze heeft wordt al snel getemperd door de bemoeienis van haar medebewoner. Heeft ze het wel goed gezien? Geraeds is onder lezers bekend als thrillers waarin ze niet schuwt om in detail te treden en waarin ze een mooie boodschap weet te verwerken. De lucifers op de cover is er daar een van waar de lezer pas na de laatste bladzijde de bedoeling van begrijpt. Ze weet de personages in dit boek gelijk goed neer te zetten, met de overeenkomsten en verschillen. Iedereen zal meeleven met de zwerfster die door de schuld van anderen op straat terecht is gekomen. Zelfs als ze dingen doet die wel heel ver gaan maar dat is toch te verantwoorden want hij verdient het toch om te sterven. Toch? Maud maakt als persoon een groei door die goed wordt weergegeven, van zwerfster naar zelfstandige en sterke vrouw die voor anderen en zichzelf opkomt. Daarnaast is er Paul die een beetje vaag blijft met een reden. Het voegt wat mysterie toe aan het verhaal omdat zijn drijfveer toch wat onduidelijk is. Het verhaal lijkt om hun tweeën te gaan maar er is ook een derde persoon aanwezig, zij het in de schaduwen van het kantoorpand. Dit pand is een locatie die voor Geraeds en de hoofdpersonen voor een uitdaging plaatst. Zoveel mogelijkheden. Die derde persoon, zijn verhaal wordt afgewisseld met dat van Maud en dat voegt een sinister laagje en een stukje verbreding van het verhaal toe. Dat maakt dit boek heel bijzonder. Maatschappelijke problemen die dagelijks het nieuws halen worden in dit verhaal bijeen gebracht. De totale ommezwaai in het verhaal waardoor het een Downstairs Upstairs karakter krijgt in een huis zoals menigeen kent van bepaalde series geeft het verhaal een onverwachte wending, Terwijl Maud hier een dubbelleven leidt neemt de spanning toe. Door de gebeurtenissen hierna tot in de kleinste details te vertellen neemt Geraeds de lezer mee in een nieuw kat – en muisspel. Het vertrouwen in de nieuwe mannen in haar leven groeit en wordt meerdere keren gebroken. De plottwist komt op het goede moment en laat de lezer in bewondering achter! Wat een schrijftalent!
Oordeel:

Pas verschenen >
Dodelijke wraak

Dodelijke wraak
Robert Bryndza

Bloemeneiland

Bloemeneiland
Suzanne Vermeer

Verdwenen

Verdwenen
Sara Paretsky

Rome

Rome
Kiki van Dijk

De vrouw in de scherven

De vrouw in de scherven
Naomi de Meer
(E-book)

De zaak-Emma

De zaak-Emma
Joop van Riessen

Te dood voor woorden

Te dood voor woorden
Olivier van Os

De bigamist

De bigamist
Rona Halsall
(E-book)

Website Security Test