ISBN: 9789461099464
Uitgever: De Crime Compagnie
Verschenen: december 2024
Pagina's: 300
Overige edities:
E-book
|
Omschrijving:
Soms is het beter als het verleden nooit boven water komt.
Joy verliest onverwacht haar baan en trekt weer in bij haar ouders. Haar ouderlijk huis brengt herinneringen naar boven aan haar eindexamenperiode, een tijd die Joy liever wil vergeten. Wanneer ze een dreigbericht ontvangt over een docent die destijds werd vermist, weet ze dat ze alles op alles moet zetten om te voorkomen dat haar geheim bekend wordt.
Maar dan wordt de auto van de docent gevonden. Onder water.
|
|
|
Oordeel VrouwenThrillers.nl:
Recensie Isabelle De Moor op 28 november 2024:
Annet Hulst is een Nederlandse auteur en een veelzijdige dame. Naast haar gezin en werk spendeert ze veel tijd aan verhalen. Ze leest regelmatig, maar kreeg ook de smaak te pakken om zelf te schrijven. Ze houdt van verschillende genres en schrijft zowel korte verhalen, novelles als dikkere boeken. Daarnaast is ze initiatiefnemer van boekenwebsites zoals chicklit.nl en vrouwenthrillers.nl. Haar meest recente thriller Onder water verscheen bij uitgeverij De Crime Compagnie.
Joy trekt in Onder water weer in bij haar ouders, nadat ze vijf jaar zelfstandig heeft gewoond en recent haar baan verloor. Ze wordt daardoor ongewild met haar verleden geconfronteerd. De periode van haar eindexamen zou ze liever vergeten, maar wanneer er nieuwe informatie opduikt over de vermiste leraar Boris, dreigt een goed bewaard geheim aan de oppervlakte te komen. Vooral wanneer Joy een chantagebericht ontvangt, wordt het vechten of vluchten.
Onder water start niet met een proloog, maar het eerste hoofdstuk is vaag genoeg om de lezer onmiddellijk nieuwsgierig te maken naar de persoon en de gebeurtenissen die hier aan bod komen. De hoofdstukken geven het perspectief weer van enerzijds een onbekend hij-personage, startend in het verleden, en anderzijds het standpunt van Joy in het heden. Twee perspectieven, twee tijdlijnen. Altijd een sterke troef om afwisseling te kunnen bieden en spanning op te bouwen. Annet Hulst schrijft daarbij vanuit de ik-vorm wat de mogelijkheid biedt tot gedetailleerde uitwerking van de personages. Dit doet ze door regelmatig achtergrondinformatie in het verhaal te verweven. De hij-persoon blijft onbekend, maar zijn verhaal bouwt op, net als de spanning. De lezer kan meer dan eens speculeren naar wie hij is. Vaak eindigen deze hoofdstukken met een cliffhanger. Ook het verhaal van Joy wordt goed uitgewerkt. Er zit voldoende variatie in de gebeurtenissen en ook in deze verhaallijn zitten veel thrillerwaardige gebeurtenissen en opbouw van spanning. Joy zelf wordt neergezet als een vrouw die weet wat ze wil, maar tegelijk ook erg naïeve beslissingen neemt. Het is net die contradictie die de ruimte geeft om het verhaal alle kanten op te laten gaan.
Annet Hulst weet duidelijk hoe ze de lezer aan een verhaal kan kluisteren. Tijdsdruk is in het verhaal ook absoluut aanwezig, net als conflict. Joy geeft rustig aan prijs wat nu precies haar grote geheim is, maar het blijft gelukkig lang een vraagteken wat de hij-figuur eigenlijk echt weet. De lezer krijgt stilaan wel een vermoeden wie de antagonist zou kunnen zijn, maar het is wachten tot het einde of de gevormde hypothese klopt. Het einde van het boek is alleszins een erg goede twist.
Bezoekersreacties:
JN Kingma Postma (48) op 10 december 2024:
Recensie van:
Onder water
Soms is het beter als het verleden nooit boven water komt.
Auteur :
Annet Hulst werkt in de IT en is de initiatiefnemer van de websites Chicklit.nl en Vrouwenthrillers.nl. Na een spannende young adult, een thriller en diverse korte verhalen is Onder water haar eerste thriller die bij De Crime Compagnie verschijnt.
Wijze van lezen:
Recensie exemplaar ontvangen van uitgeverij De Crime Compagnie in ruil voor mijn recensie en deelname aan de blogtour.
Uitgeverij: De Crime Compagnie
Genre: thriller
Cover en flaptekst:
Een vrouw loopt weg bij het water. Een auto die onder water verdwijnt. Ik wil schreeuwen naar de vrouw draai je om en help misschien zit er nog iemand in! Een levensechte cover dus.
De flaptekst is mysterieus en indrukwekkend. Nodigt me uit tot lezen.
Quote:
Is het water ondoordringbaar genoeg om dat wat onder water moet blijven daar blijft? Of komt alles tegenwoordig boven water? De tijd zal het leren.
Mooie teksten:
Zij wil het verleden vergeten, maar iemand, kent haar geheim.
‘Je verdrinkt niet door te duiken,
maar door onder water te blijven.’ – Paulo Coelho
Het verhaal:
Joy verliest onverwacht haar baan en trekt weer in bij haar ouders. Haar ouderIijk huis brengt herinneringen naar boven aan haar eindexamenperiode, een tijd die Joy liever wil vergeten.
Wanneer ze een dreigbericht ontvangt over een docent die destijds werd vermist, weet ze dat ze alles op alles moet zetten om te voorkomen dat haar geheim bekend wordt.
Maar dan wordt de auto van de docent gevonden. Onder water.
Mijn leesbeleving:
Gelijk nadat ik begon te lezen dacht ik wat een fenomenaal verhaal. De wisseling tussen personages vind ik sterk gedaan. Ook het wisselen van perspectief, dus dat beide zijden van de medaille, in dit geval observeerder (dader) en degene die geobserveerd wordt, vind ik mooi gedaan. Je leert beide kanten tot in de finesses kennen. Ook de wisselingen in tijd zijn duidelijk aangegeven. Langzamerhand verweven verleden en heden met elkaar en begin je als lezer het grote plaatje te zien.
Maar het mysterieuze, het angstaanjagende, zenuwslopende, nagelbijten de zit hem in het feit dat je niet weet wie er jaagt, observeert en stalkt. Dat maakt het tot een psychologisch diepgaande thriller. Meedogenloos, hartverscheurend, zonder scrupules. Als lezer puzzel je mee wie de grote regisseur is van dit spel. Komt dit voort uit jaloezie, haat, onbeantwoorde liefde, pest verleden of een traumatische jeugd. Beide kanten in dit verhaal hebben diepe sporen gekerfd staan in hun ziel.
Me Too komt nog meedogenloos om de hoek kijken. Op een alles verterende, woedend makende, ontgoocheld de, smerige manier. Liefde, warmte, lust, passie en genegenheid dienen enkel om in de zevende hemel te kunnen komen. Daarna wordt afstand gecreëerd door bedreiging. Het einde van nieuw leven deed pijn. Ik herkende alle gevoelens en ging door mijn eigen trauma heen. Anderzijds intens mooi en troostend hoe een gezin dit oppakt. Maakt me trots op mijn eigen gezin.
De gehanteerde ik-vorm maakt dat dit verhaal je nog dieper raakt. De schrijfstijl is beeldend en doet filmisch aan. De personages zijn levensecht en bestaan niet alleen op papier. Het voelde alsof ik alles door hun ogen beleefde. In elk woord zit gevoel, ze raken je, vreten aan je, doen je verkillen tot op het bot.
De weg naar de plot zit vol plot wendingen. De plot had ik hierdoor niet aan zien komen. Alles komt samen en dat zorgt voor vuurwerk. Als de storm geluwd is en alles helder volgt er nog een macabere finale die zijn weerga niet kent.
Mijn mening:
Ik geef 5 sterren.
Prima, stapsgewijze opbouw, geloofwaardig en door de ik vorm en beeldend filmische schrijfstijl levensecht. Ieder woord voel je en is raak. De personages leer je tot in de finesse kennen en je leert meer over dit verhaal vanuit diverse perspectieven. Verleden en heden komen steeds dichter bij elkaar. Na diverse plot wendingen komt de onvoorziene plot. Krachtig en heftig.
Ik heb er een nieuwe favoriete auteur bij. In de toekomst lees ik graag meer van Annet Hulst.
Hartelijk dank dat ik mee mocht doen aan de blogtour Annet Hulst en De Crime Compagnie.
Oordeel:
Kat van den Hoven (44) op 7 december 2024:
Onder water bestaat uit 74 korte hoofdstukken geschreven in wisselend perspectief vanuit hoofdpersonages Joy en een onbekende man genaamd Hij. Tot het laatst blijft geheim wie deze rare man is? Het verhaal speelt zich af in wisselende tijdspanne, waarin Annet ons meeneemt naar het heden en het verleden. Het eerste hoofdstuk is toonaangevend voor de rest van het verhaal, een haatdragende persoonlijkheid mijmert in melancholie over het leven van vroeger en dit triggert om verder te lezen, waar gaat dit verhaal heen?
Annet Hulst heeft een intrigerende, prikkelende en beeldende schrijfstijl, op mysterieuze wijze weet ze het verhaal levendig en spannend neer te zetten. Dankzij de korte hoofdstukken en steeds een beetje meer spanning toe te voegen, zit er veel vaart in het verhaal waardoor je steeds nieuwsgieriger wordt en blijft lezen, ik kon dan ook niet meer stoppen en moest het antwoord weten, dacht nachtrust ;-)
In Onder water maken we kennis met de bijna drieëntwintig jarige Joy. Na haar studie personeelsmanagement kon ze direct aan de slag bij accountantskantoor Den Dekker als HR medewerker. Helaas bracht dit niet wat ze ervan gehoopt had en functioneert ze niet naar behoren binnen het mannenteam waardoor er van haar verwacht wordt dat ze zich aanpast of vertrekt. Joy is er helemaal klaar mee en neemt ontslag zonder over de gevolgen na te denken.
Al snel dringen de consequenties van haar impulsieve actie tot haar door. Geen baan, geen inkomen, wat nu? Wie gaat nu de huur betalen? Joy in elk geval niet. Na bijna vijf jaar op zichzelf te hebben gewoond is Joy weer terug op het ouderlijke nest in Leiden en staat haar huisgenoot Remco op straat. Weer terug bij af, valt dat even tegen. Ze streeft ernaar om zo snel mogelijk terug op eigen benen te staan maar daarvoor heeft ze wel nieuw werk nodig.
Terug van weggeweest ontmoet ze haar vrienden van vroeger, haar vroegere buurmeisje Sophie met wie ze onafscheidelijk was en Niek de broer van Sophie op wie ze stiekem verliefd was, is uitgegroeid tot een stoere aantrekkelijke man die ze nog steeds ziet zitten. Het is tijd voor een carrière switch, een kantoorbaan is niet voor haar, maar voor de klas staan als docent maatschappijleer, dat lijkt haar wel wat.
Ondertussen komen er oude herinneringen naar boven, ook die waarvan ze zo hard haar best had gedaan om ze te vergeten maar die voorgoed in haar geheugen staan gegrift en komt alles weer heel dichtbij. Als ze een anoniem dreigbericht ontvangt overspoeld een verlammende angst haar. Is haar zorgvuldig bewaarde geheim in gevaar? Wie bedreigt haar en wat wil hij of zij van haar? Is dit een grap of is het bloedserieus? Joy is in paniek en weet zich geen raadt, dat wat zij angstvallig verborgen hield mag nooit naar de oppervlakte komen. Was ze maar nooit terug gekomen.
En dan is er groot nieuws en wordt de auto van de docent die vijf jaar geleden verdween, terug gevonden in het water. En gaat alles van kwaad tot erger en blijkt dat ene berichtje nog maar slechts het begin en tikt de tijd steeds sneller verder, terwijl de dreigingen steeds grimmiger worden en Joy nergens meer veilig lijkt te zijn. Wie is er zo boos op haar en wat heeft ze misdaan? Ze durft niemand in vertrouwen te nemen en staat er helemaal alleen voor. Is Joy hier wel tegenop gewassen terwijl alles uit haar handen glipt?
Zal Joys geheim veilig blijven?
Ondanks dat Annet al meerdere boeken heeft geschreven, is Onder water mijn eerste kennismaking met haar schrijfwerk. Wat een originele boeiende en goed doordachte thriller is Onder water zeg! Het verhaal begint een beetje als een roman en bij aanvang van lezen heb je echt nog geen enkel idee waar het verhaal heen zal gaan, ik had ook absoluut niet kunnen bedenken dat hij zo spannend zou gaan worden. Met mysterieuze beangstigende spannende verhaallijnen en levendige karakters zit het verhaal echt voortreffelijk in elkaar. Annet Hulst weet Onder water gedoseerd op te bouwen, waarmee ze de nieuwsgierigheid van de lezer weet te wekken en door steeds een mysterieus laagje daarbovenop te doen, wordt er steeds meer onheilspellende spanning gecreëerd, met als resultaat een strak gespannen boog waarin de spanning steeds verder wordt opgevoerd en je dus ook steeds sneller gaat lezen en niet meer kunt stoppen, een soort adrenalinekick alsof je zelf op de hielen wordt gezeten, omdat je zo nieuwsgierig bent en móét weten wie de anonieme bedreiger is? Onder water is een echte pageturner met veel vaart, waarin de verdenkingen over en weer schieten en de lezer tot het eind toe in het ongewisse blijft omdat de dader pas dan naar de oppervlakte drijft, om je vervolgens met een wending in verbazing achter te laten, heel knap gedaan. Hulst is een verhalenverteller waardoor je het verhaal zo voor je ziet afspelen en zorgt naast spanning ook voor humor en weet ook gevoelige onderwerpen door haar thriller heen te vervlechten. En is het maar goed dat het op bepaalde geen geurboek is, de lezer weet wat ik bedoel. Al met al een prachtige kennismaking met het werk van Hulst. Ik kijk uit naar haar verdere verhalen, en heb Bloedheet nog te goed.
Met Onder water heeft Annet Hulst een originele boeiende goed doordachte spannende thriller neergezet. Mysterieuze beangstigende verhaallijnen en levendige karakters zorgen ervoor dat het verhaal voortreffelijk in elkaar zit. Met een strak gespannen spanningsboog weet Hulst de spanning steeds verder op te voeren waardoor er een adrenalinekick ontstaat en de lezer als het ware op de hielen wordt gezet en steeds sneller gaat lezen omdat je móét weten wie de dader is! Dat maakt Onder water een echte pageturner met veel vaart waarin de verdenkingen over en weer schieten en je tot het eind toe in het ongewisse blijft tot het verlossende antwoord naar boven drijft om vervolgens door een onverwachte twist in verbazing achter te blijven. Heel knap gedaan.
'Onder water, originele boeiende goed doordachte spannende thriller. Onheilspellend met strak gespannen spanningsboog die een adrenalinekick van adembenemende spanning ontketend. Pageturner met onverwachte twist. Zal Joys geheim veilig blijven? Mustread!' Oordeel:
Joke Veenstra op 2 december 2024:
Stalking is nog steeds een onderschat gevaar voor mensen die er mee te maken krijgen. Het maakt grote inbreuk op het gevoel van veiligheid van slachtoffers. Daarnaast veroorzaakt dit grote veranderingen in het leven van de gedupeerde die steeds over zijn schouder achterom kijkt.
Annet Hulst rolde in 2003 de boekenwereld in. Toen bestond een website met recensies van romantische boeken nog niet en werd ze initiatiefnemer van Chicklit en later Vrouwenthrillers. Ze werkt als IT risicomanager bij een bank en is sinds 2021 als schrijfdocent en schrijfcoach verbonden aan de Online Schrijfschool van Marelle Boersma. Hulst debuteerde in 2020 met de young adult Privacy Live en schrijft naast thrillers ook verhalenbundels.
In Onder water worden alle registers opengetrokken met protagonist Joy die een nieuwe start in haar leven probeert te maken door haar baan op te zeggen en weer bij haar ouders te gaan wonen in Leiden. Hier wordt ze ingehaald door haar verleden waar zij geen goede herinneringen aan heeft. Een bedreigend appje zorgt voor het oprakelen van haar, o zo goed, bewaarde en pijnlijke geheim. Wat kan Joy doen en is ze opgewassen tegen haar stalker die haar leven drastisch in de war stuurt?
Het plot is geschreven in de ik-vorm en wordt verteld vanuit Joy en Hij. Deze schrijfwijze zorgt ervoor dat we deze personages langzaam leren kennen en er spanning rondom hun persoon wordt opgebouwd. Zo worden we vanaf het begin in het verhaal meegesleurd om erachter te komen wie de bedreigende onbekende is die Joy in de gaten houdt. Het maakt nieuwsgierig naar de achtergrond van deze mysterieuze persoon en daarnaast naar het grote geheim van Joy. Door de steeds wisselende perspectieven en flashbacks is er voldoende afwisseling voor het opbouwen van spanning. Hulst weet voldoende dwaalsporen aan te brengen in Onder water, zodat we tot het laatst aan toe gissen wie Hij kan zijn en natuurlijk werken de gebruikte cliffhangers hier ook aan mee. Eigenlijk is Joy de enige die we goed leren kennen. Ze weet wel wat ze wil voor de toekomst, maar komt naïef in haar handelen over dat niet altijd erg realistisch is. Deze tegenstrijdigheid in haar karakter zorgt voor een verhaal dat meerdere kanten op kan. Joy voelt zich niet gehoord door haar ouders, voelt zich eenzaam en zoekt naar antwoorden en steun bij oude vrienden. Ze evolueert volop. Hulst weet de spanning rond haar persoon hoog te houden door de worstelingen die Joy met zichzelf voert. De dreiging richting het einde wordt steeds groter en tot het laatst aan toe weten we niet hoe het gaat aflopen. De ontknoping is absoluut onverwacht. Wat beter had gekund waren de overgangen naar verschillende locaties, af en toe is niet goed duidelijk waar Joy zich bevindt.
Weerbaarheid, leren nee zeggen en eigen grenzen aangeven en om hulp durven vragen zijn belangrijke thema’s in Onder water die helaas nog altijd zeer actueel zijn.
Oordeel:
Meer bezoekersreacties op Onder water...
|
|
|
|