ISBN: 9789491875373
Uitgever: LetterRijn
Verschenen: 2017
Overige edities:
E-book
|
Omschrijving: Yara de Best is een 31-jarige single, woonachtig in Hoorn, wiens leven op z'n kop komt te staan als ze op een dag wakker wordt in haar eigen achtertuin. Ze is bont en blauw, schaars gekleed en smerig en kan zich niet herinneren hoe ze daar terechtgekomen is. Ze komt in contact met Kyle Hendriks, een oude bekende die hypnotherapeut is. Door middel van hypnose komt ze langzamerhand te weten wat haar voor gruwelijks is overkomen. Yara is door een vreemde in het donker gevangen gehouden en gedwongen in haar verleden te duiken, terwijl ze het juist al jarenlang krampachtig probeert te negeren. Elke keer als haar ontvoerder Yara door middel van kernwoorden dwingt na te denken, krijgt haar losbandige leven betekenis. De sleutel van haar lot ligt in het verleden en hangt samen met haar tot dan toe altijd best bewaarde, grootste geheim.
|
|
|
Oordeel VrouwenThrillers.nl:
Recensie Silvia van Elzelingen op 13 april 2017:
Melissa Skaye is auteur van de fantasyreeks Jeremy Jago en van de VT-thrillerreeks: Virtuele tango, Verboden tranen en Verleden tijd. In diverse bundels, waaronder Quillerz 1, Quillerz 2, Onverwacht en Overgave heeft zij korte thrillerverhalen gepubliceerd. In 2006 is Melissa serieus begonnen met schrijven en van 2008 tot 2012 had ze zelfs een eigen uitgeverij. Toen ze in maart 2012 de gevraagde 2000 aandelen bij TenPages.com behaalde, resulteerde dat in publicatie van haar thrillerdebuut Virtuele tango bij Uitgeverij Ellessy en daarmee was het eerste deel uit de VT-thrillerreeks een feit. In hetzelfde jaar kwam ook het eerste deel van haar fantasyreeks Jeremy Jago uit bij Uitgeverij Zilverspoor. Het vierde deel van de VT-reeks staat gepland voor november 2017.
In onschuld is haar nieuwste losstaande thriller die verschijnt bij uitgeverij LetterRijn. Melissa woont samen met haar man en twee kinderen in Hoorn. Het leven staat op z’n kop sinds Yara de Best, een 31-jarige single, in de achtertuin door haar buurvrouw Lotte gevonden wordt. Yara weet niet hoe ze daar bont en blauw, schaars gekleed en smerig terecht is gekomen. Via Lotte komt Yara in contact met hypnotherapeut Kyle, een man waarmee ze eerder een korte relatie heeft gehad. Door middel van hypnose-sessies probeert ze de verloren dagen terug te halen. Stukje bij beetje komen de gruwelijke herinneringen terug. Yara komt erachter dat ze door een onbekende in het donker gevangen gehouden is en gedwongen werd om in haar verleden te duiken. Krampachtig probeerde ze dit verleden echter te vergeten. Door middel van kernwoorden te geven dwingt de onbekende haar tot nadenken en krijgt Yara’s losbandige leven betekenis.
In onschuld is een mooie op zichzelf staande thriller. De cover is prachtig en erg mysterieus. Het toont een meisje dat schaars gekleed in het gras ligt. Het voorstukje triggert meteen en maakt je nieuwsgierig naar het verhaal. Door middel van verschillende verhaallijntjes te gebruiken vertelt Melissa Skaye het leven van de 31-jarige Yara. De verhaallijnen spelen zich af in het heden en het verleden. We gaan zelfs helemaal terug naar Yara’s jeugdjaren. Het boek begint met een mooie quote van George Santayana: "Wie zich het verleden niet herinnert, is gedoemd het opnieuw te beleven". Vanaf de allereerste pagina zit de spanning er goed in met de vondst van Yara in haar achtertuin. Wat is er met haar gebeurd en waarom ligt ze daar schaars gekleed? Dit zijn allemaal vragen die Yara niet beantwoorden kan. Via Kyle, de hypnotherapeut, komt ze door de hypnose-sessies steeds dichter bij de waarheid. Ze gaan terug in haar verleden, een verleden dat zeer belangrijk is en wat Yara goed had weggestopt. Wat volgt is een waarheid met een schokkende ontknoping.
In onschuld is een verhaal dat vlot leest en je niet zomaar loslaat. Je wilt door blijven lezen. Melissa Skaye gebruikt dezelfde fijne schrijfstijl, met eenvoudige korte zinnen en hoofdstukken, als in de VT-reeks. Ze neemt je mee door het leven van Yara, door het verhaal te belichten vanuit verschillende perspectieven. De verhaallijnen komen gaandeweg bij elkaar en uiteindelijk vallen alle puzzelstukjes op zijn plaats. Een onverwacht einde siert het geheel. Skaye is er wederom in geslaagd om een mooie thriller neer te zetten.
Bezoekersreacties:
Coenraad de Kat (52) op 3 september 2017:
Yara de Best wordt op een ochtend schaars gekleed gevonden door haar buurvrouw Lotte. Naast dat ze onder het vuil zit is ze ook bont en blauw geslagen. Yara kan zich niet herinneren wat er is gebeurd. Als Lotte, die een verpleegkundige is, een ambulance probeert te bellen komt Yara weer een beetje bij haar positieve en weigert resoluut de medische hulp die wordt geboden. Lotte zorgt er wel voor dat Kyle Hendriks, hypnotherapeut en een bekend persoon vanuit het uitgaansleven van Yara, opeens haar stoep staat. In zijn gespeelde bezorgdheid wil hij haar helpen om erachter te komen wat er is gebeurd. Yara besluit met hem een sessie te ondergaan met als gevolg dat ze tot de ontdekking komt dat haar iets gruwelijks is aangedaan. Degene die dit op zijn geweten heeft dwingt haar om terug te gaan naar haar verleden. Iets wat ze al vele jaren krampachtig probeert weg te drukken. Yara zit gevangen in het web van haar verleden en dit geeft de jonge vrouw op de cover - liggend gehuld in een spinnenweb - goed aan.
Evenals in de serie rondom de rechercheurs Sanne Philips en Luca Bora laat de auteur ook dit verhaal het personage Yara de Best optreden in haar woonplaats Hoorn. In In onschuld is een grote rol voor psychologie weggelegd. De verhaallijnen van het heden en het verleden worden afgewisseld met verhaallijntjes die op het juiste moment in het verhaal zijn ingebracht, waardoor alles goed in balans is. De personages worden zeer realistisch neergezet en het is de auteur gelukt om ze allen tot leven te wekken. Ze brengt het goede, maar ook het kwade naar boven en ze voert de spanning op. Tot aan het einde toe wist de auteur mij geboeid houden en op het laatste moment perste ze er nog een wending uit, waardoor alle puzzelstukje op hun plek vielen. Melissa Skaye heeft met deze stand-alone thriller aangetoond dat ze over de verschillende skills van het schrijven beschikt en ze als auteur is gegroeid. Wat mij betreft mag ze naast de serie rond de rechercheurs nog meer geslaagde stand-alones schrijven. Oordeel:
Wendy Wenning op 12 april 2017:
“Terwijl ik noodgedwongen in het pikkedonker lig, haal ik snakkend adem. Hij heeft me een blinddoek omgedaan en vastgebonden als een beest. “
Boy, de hond van Lotte, een chocoladebruine labrador, is er vandoor en als Lotte hem gaat zoeken vindt ze de hond in de achtertuin van haar buurvrouw Yara. In de achtertuin ligt de 31-jarige Yara. Schaars gekleed, bont en blauw. Voordat Lotte een ambulance kan bellen, komt Yara bij. Ze is in de war en kan zich niet herinneren wat er gebeurd is. Yara wil niets van medische hulp weten, ze wil met rust gelaten worden. Als ze later in contact wordt gebracht met Kyle, een oude bekende die hypnotherapeut is, probeert ze door middel van hypnose erachter te komen wat haar overkomen is. De herinneringen die naar boven komen vertellen haar dat een vreemde haar in het donker gevangen heeft gehouden en dat deze haar dwingt in haar verleden te duiken. Een verleden dat ze al jarenlang bewust achter zich wil laten. Haar ontvoerder laat haar niet met rust en dwingt haar tot nadenken. De manier dat Yara nu leeft, hangt nauw samen met haar verleden, maar wat is er dan in het verleden gebeurd en wat wil ze absoluut geheim houden?
Bij de beschrijving van Yara, een jonge vrouw met rode krullen, komt bij mij het beeld opzetten van de auteur zelf en dit blijft mij gedurende het hele verhaal bij. Het eerste beeld dat In onschuld van Yara geschetst wordt, is niet zo positief. Ze leidt een losbandig leven, veel feestjes en veel mannen. Binden wil ze zich niet, maar als er eenmaal meer bekend wordt over haar verleden dan is het te begrijpen waarom. Haar nieuwsgierige buurvrouw Lotte, die verpleegkundige is, brengt haar in contact met Kyle. De herinneringen die in de hypnose sessies bij Yara naar boven komen, maken nieuwsgierig en voortdurend blijft de vraag hangen wie haar ontvoerder is en wat zijn of haar beweegredenen zijn.
“Tintelingen schieten door mijn lichaam alsof ik opnieuw tot leven kom. Ik voel het bloed door mijn aderen pulseren. Mijn bewustzijn komt aan de oppervlakte drijven.”
Geschreven vanuit het perspectief van Yara, in de eerste persoon, voert In onschuld je mee in een verhaal met een voortdurende zinderende spanning. Yara leeft op een manier dat niet iedereen zal goedkeuren, maar toch is het een personage waar men in zich kan verplaatsen. Hoewel er steeds meer duidelijk wordt wat er in het verleden gebeurd is en waarom Yara zo leeft, is er maar niet achter te komen wie de ontvoerder is. De hypnose sessies zijn zwaar en putten Yara volledig uit. Als er dan ook dingen gebeuren met personen die ze van vroeger kent, wordt alles steeds meer raadselachtig. Wie is diegene die alles overhoop haalt? De auteur geeft net niet genoeg weg om dit te achterhalen. Door steeds maar hele kleine stukjes weg te geven blijft het allemaal maar raden en dit houdt het verhaal van begin tot einde boeiend. En dan de plot. Totaal niet voorzien, de auteur heeft het een een ander goed verborgen kunnen houden waardoor je als lezer voor meerdere verrassingen komt te staan.
In onschuld is niet te vergelijken met de boeken uit de VT-serie die Melissa Skaye geschreven heeft. Melissa laat hier een heel andere kant zien van haar schrijftalent. Een thriller waarin de psychologie de overhand heeft. Zoals Melissa zelf zegt in haar nawoord is dit het een verhaal met zo nu en dan een knipoog naar de geloofwaardigheid, maar het een en ander is echt gebeurd. Ze heeft het alleen in een ander jasje gestoken. Maar dan wel een heel mooi jasje! Oordeel:
|
|
|
|