Amla
Sterre Carron

Amla


logo_bookspot_120x90_2018
Geen Bookspotinfo aanwezig.



ISBN: 9789492934239

Uitgever: Witsand Uitgevers

Verschenen: 2019

Pagina's: 336


Omschrijving:
Als Norah Nys merkt dat ze niet alleen is in huis, slaat de angst toe. Tot overmaat van ramp vindt ze in de douchecabine een bebloed mes. Ze rent naar het bed van haar zoontje Abe. Die ligt vredig te slapen, maar wel met zijn hoofd naar het voeteneinde, en zijn laken is vervangen door een overtrek met doodshoofdprint. Aan de spijlen van zijn bed hangt een briefje met de tekst: "Jij bestaat niet!' en aan de ring van zijn fopspeen is de stengel van een chrysant vastgemaakt. Norah is bang maar ook woedend. Het zal toch niet weer zo'n rotstreek zijn van haar pluszoon zeker… Iémand wil haar wegpesten, maar wie dan? De terreur wordt niet alleen dreigender, hij komt ook steeds dichterbij. Hoelang kan Norah deze toestand nog aan? Wie wil haar kapotmaken?



Extra informatie:
- Amla is het 12e boek met hoofdpersoon Rani Diaz





Oordeel VrouwenThrillers.nl:

Recensie Wendy Wenning op 11 juli 2019:

Amla is alweer het 12e boek in de Rani Diaz reeks. Terwijl er weer genoeg gebeurt in het privéleven van Rani is er natuurlijk ook weer een zaak die haar aandacht nodig heeft. De man van Norah, Alessio, verblijft in het buitenland. Alessio heeft drie maanden geleden een opzienbare uitvinding gedaan en steekt momenteel veel tijd in zijn werk. Norah is daardoor veel alleen. En als ze samen waren dan waren er ruzies en talloze discussies, vooral over haar pluszoon Jesse. Deze jongen aanvaardde niet dat Norah de plaats van zijn moeder had ingenomen en al helemaal niet dat hij er een halfbroertje bij had gekregen. Abe was negen maanden oud en de oogappel van zijn vader. Jesse maakte Norah helemaal gek met pesterijen en dergelijke. Norah hoort iets en als ze merkt dat ze niet alleen in huis is, slaat de angst toe. Dan vind ze in de douche een bebloed mes. Ze rent naar de kamer waar haar zoontje Abe ligt te slapen en ziet dat hij nu met zijn hoofd naar het voeteneinde van het ledikant ligt en zijn laken is vervangen door een overtrek met een doodshoofdprint. Nog meer verontrustende dingen maken haar bang. Is dit weer een pesterij van Jesse. Of is er wat anders aan de hand? Wie wil haar kapotmaken?

'De pijn was te heftig om ertegen te vechten. Ze liet zich op de grond vallen en stootte een ijzingwekkende schreeuw uit.'

Zoals we gewoon zijn van Carron gaat ook dit boek vlot van start en is de proloog al een voorbode van een spannend verhaal. Daar waar de auteur in de eerdere boeken nog een beetje behoudend bleef, heeft ze in de latere boeken geen scrupules meer en worden er steeds meer gruwelijke situaties bedacht. In Amla soms zelfs een beetje over de top. De lezer heeft een sterke maag nodig en zal zich regelmatig moeten realiseren dat het niet echt is. Dat het een verhaal is, waarbij de auteur haar fantasie een vrije val laat maken. Het kwaad in de mens wordt hier tot in het ergste donker opgezocht en zal best voor wat huiveringen zorgen. 

'Norah was doodsbang. De grimmige duisternis en de kou waren net als wilde dieren. Ze zaten verstopt of slopen rond en wachtten het juiste moment af om hen te verslinden.'

In Amla verlegt Carron wederom haar grenzen en de gruwelijkheden die zij beschrijft zijn misschien niet voor iedereen geschikt. Juist doordat alles zo realistisch beschreven wordt blijft alles geruime tijd op je netvlies staan. Toch, ondanks al de gruwelijkheden blijft het geheel wat tam, of we zijn al inmiddels al zoveel gewend, maar er mist een bepaalde drive in dit boek. Een drive die in het vorige deel, Pitta, overduidelijk aanwezig was. Kan komen omdat Rani zelf wat minder prominent aanwezig was, terwijl ze eigenlijk voor een belangrijke keuze staat. Het is alsof Rani een beetje stil blijft staan waardoor haar privéleven wat kabbelend is en de emoties minder voelbaar.

Ondanks het missen van een bepaalde drive is Amla toch ook weer een echte Carron. 
Een vlot geschreven thriller die uitblinkt door de gruwelijkheden en waarbij er een mooie diversiteit in de personages is. Sympathieke personages, maar ook personages die voor moordneigingen zorgen. En na het lezen vraag je je af: kan het nog gruwelijker?


Bezoekersreacties:



Silvia v. Elzelingen (58) op 28 mei 2019:
De angst slaat toe als Norah merkt dat ze niet alleen in huis is. In de douche vindt ze een bebloed mes, en aan het bedje van haar zoontje Abe hangt een briefje met de tekst: ‘Jij bestaat niet!’ Bovendien ligt hij omgedraaid in zijn bedje en ligt er een overtrek met een doodshoofdprint. Norah is bang maar tegelijkertijd ook woedend. Is dit de volgende streek van haar stiefzoon, of is het iemand anders die Norah de stuipen op het lijf wil jagen? Wie wil Norah wegpesten en waarom doet iemand dit überhaupt? Sterre Carron (1957) is een Vlaamse schrijfster van thrillers. Carron had in haar jeugd al belangstelling voor criminologie maar belandde uiteindelijk in een opleiding tot vroedvrouw. Ze werkte enkele jaren in Rwanda en het toenmalig Zaïre voor Artsen zonder Grenzen. Bij haar terugkomst in België werkte ze een tijd in het Instituut voor Tropische geneeskunde. Carron haar thrillers draaien rond Rani Diaz, een koppige, gevoelige hoofdinspecteur en haar collega Bert Simons. In 2013 debuteerde ze met ‘Mara’, het eerste boek uit deze reeks. ‘Amla’ is alweer het twaalfde deel in de Rani Diaz reeks. In ‘Amla’ neemt Sterre Carron ons nogmaals mee in de wereld van Rani Diaz. Er is een gewelddadige overval gepleegd waarbij een baby zwaar mishandeld is. Dit gaat Rani niet in de koude kleren zitten. Wie is de dader en waarom deze laffe daad? Rani gaat samen met haar team op onderzoek uit. Maar terwijl ze nog bezig zijn de overval op te lossen komt er alweer een volgende melding binnen. De gebeurtenissen volgen elkaar in hoog tempo op. Ook nu duiken we weer in het privéleven van deze krachtige politievrouw, we leren haar steeds beter kennen. Vanaf het begin sleept Carron ons mee in een gruwelijk spannend en op sommige momenten zelfs luguber verhaal. ‘Amla’ is wederom een pittige thriller met een heftig tintje. ‘Weet je hoelang het duurt voor je verzuipt?’ Ze keek hem vol afgrijzen aan, kroop dan van hem weg en strekte haar arm uit naar haar zoontje. Een ijzeren staaf kwam met een kracht op haar arm terecht, waardoor ze zo hard op haar tanden beet dat een van haar kiezen brak. Ze spuwde het stuk tand uit en kermde. ‘Hoe zit het? Werk je mee?’ Ze was duizelig door de pijn en kon niet meteen antwoorden. ’Je hebt een keus. Ofwel werk je mee ofwel word je een toeschouwer. Benieuwd hoe goed je zoontje kan zwemmen…’ De schrijfstijl is zeer toegankelijk en het verhaal is vlot geschreven. Korte hoofdstukken, een eenvoudige zinsopbouw zonder moeilijke woorden, net als in haar andere thrillers. Carron heeft een goed uitgedacht plot met onverwachte wendingen op papier gezet. Wendingen die ervoor zorgen dat we steeds op het verkeerde been worden gezet. Langzamerhand komen alle losse eindjes bij elkaar, om te eindigen in een onverwachts eind. Sterre Carron, you did it again! Kom maar op met het volgende deel, we wachten vol spanning! Ik waardeer deze thriller met 4,5*
Oordeel:

Pas verschenen >
Bloedband

Bloedband
Jet van Vuuren

Roofdier

Roofdier
Toni Coppers

IJzige val

IJzige val
Ulf Kvensler

De nachtdienst

De nachtdienst
Esther Verhoef
(Midprice)

Onderstroom

Onderstroom
Linda Jansma

Doodvonnis

Doodvonnis
Andreas Gruber

De boekenmoord

De boekenmoord
Sandra Berg

De vergissing

De vergissing
K.L. Slater
(E-book)

Speelplaats

Speelplaats
A.M. Ollikainen

Website Security Test