Oordeel VrouwenThrillers.nl:
Recensie Isabelle De Moor op 18 april 2024:
Val McDermid is afkomstig uit Schotland en werkte als journalist voor ze voltijds auteur werd. Ze schreef meerdere bestsellers en won reeds prijzen met haar boeken. Een van haar reeksen werd ook verfilmd. Het thema homoseksualiteit komt in meerdere van haar boeken voor. Het jaar 1989. Journaliste Allie Burns verdiept zich in de wereld van HIV-patiënten en stuit op een trend die in het politieke leven stil wordt gehouden. Ze wil achter de waarheid aangaan en op die manier opkomen voor deze door de maatschappij uitgespuwde bevolkingsgroep. Haar zoektocht brengt haar naar het buitenland: eerst naar Berlijn en later naar het Oostblok. Om de nodige informatie te vinden, moet ze de juiste getuigen vinden, die vaak zelf een en ander te winnen of te verliezen hebben. Om hun vertrouwen te winnen, samen met het vinden van de waarheid, moet Allie ver gaan, met het risico zelf in gevaar te komen.
De titel van het boek geeft het tijdskader aan waarin het verhaal zich afspeelt: de periode dat homofobie sterk aanwezig was en HIV nog een heus taboe was, dat Gorbatsjov de macht had in Rusland en de Berlijnse muur viel tussen Oost- en West-Europa. 1989 is het tweede deel van een serie rond journaliste Allie Burns. Het is volledig los te lezen van het eerste deel. Dit verhaal speelt zich af in Engeland, Duitsland, Rusland en Polen. Het boek start met een proloog, die de interesse van de lezer weet op te wekken. De eerste hoofdstukken beginnen vrij beschrijvend, waardoor het wat lastiger is om de focus te houden. Wanneer hoofdpersonage Allie Burns met haar journalistiek onderzoek start, komen er meer dialogen aan bod, wat een stuk aangenamer leest. Toch heeft de auteur een schrijfstijl waarin veel details worden weergeven. Hiermee wordt wel veel achtergrondinformatie verschaft, maar tegelijk wijkt het soms teveel af van de verhaallijn, waardoor het tempo vertraagt.
Er is afwisseling tussen het onderzoek dat Allie voert en een tweede verhaallijn rond Genevieve Lockhart die de belangen van het bedrijf van haar vader, mediamagnaat Wallace Lockhart, vertegenwoordigt. Naar het einde toe komt er nog een derde verhaallijn bij: een nieuw onderzoek waarin Allie zich gaat verdiepen. De informatie uit de proloog wordt hier duidelijk. Doordat er vanuit verschillende perspectieven wordt geschreven, is het een terechte keuze van de auteur om het verhaal vanuit de derde persoon te vertellen.
De historische en politieke schets is de grote troef van 1989. Het verhaal wordt nergens echt spannend en valt niet zozeer onder de noemer vrouwenthrillers. Het is eerder een goed uitgewerkt spionageverhaal voor de liefhebbers van literaire misdaadverhalen met een historisch en politiek kader.
Bezoekersreacties: