Oorspronkelijke titel: The Jigsaw Man
Vertaling: Angela Knotter
Ondertitel: Soms heb je een moordenaar nodig om een moord op te lossen ISBN: 9789402706550
Uitgever: HarperCollins
Verschenen: 2021
Pagina's: 400
Overige edities:
E-book
|
Omschrijving: Als er lichaamsdelen nabij de Theems worden gevonden in de Londense wijk Deptford, wordt rechercheur Anjelica Henley op de zaak gezet. De aanwijzingen doen haar denken aan het werk van Peter Olivier, beter bekend als De puzzelaar, die een levenslange gevangenisstraf uitzit voor zijn daden. Zijn methode was gruwelijk. Hij deelde zijn slachtoffers op in stukjes: hoofd, benen, armen, handen en voeten. Wanneer er korte tijd later een afgehakt hoofd bij rechercheur Henley wordt afgeleverd, realiseert ze zich dat de moordenaar zijn slachtoffers niet willekeurig uitkiest, maar er een persoonlijk spel van maakt. Om de waarheid te achterhalen moet Henley haar eigen demonen in de ogen kijken. En als Peter Olivier uit de gevangenis ontsnapt, zit ze opeens achter twee seriemoordenaars aan?
|
|
|
Oordeel VrouwenThrillers.nl:
Recensie Melanie Ariens op 25 juni 2021:
Wanneer er in korte tijd meerdere lichaamsdelen worden gevonden in de Londense wijk Deptford, krijgt inspecteur Anjelica Henley de leiding over deze gruwelijke zaak. Het doet haar denken aan het werk van seriemoordenaar Peter Olivier, ook wel bekend als de puzzelman, die zijn slachtoffers in stukjes deelde en de lichaamsdelen verspreidde. Maar Olivier zit dankzij Henley in de gevangenis, waar hij een levenslange straf uitzit. Wanneer er niet veel later een afgehakt hoofd bij Henley wordt afgeleverd, beseft ze dat de moordenaar het persoonlijk maakt. En als blijkt dat Olivier uit de gevangenis is ontsnapt moet ze opeens achter twee seriemoordenaars aan.
De puzzelman is het debuut van Nadine Matheson, die met haar werk als strafrechtadvocaat in Londen een goede inspiratiebron voor thrillers heeft. Het boek begint met een spannende proloog waarin verschillende mensen op verschillende plekken in de stad de lugubere vondst van lichaamsdelen doen. Hiermee wordt direct de toon gezet voor een spannend begin van de thriller. Vervolgens maken we kennis met inspecteur Anjelica Henley, die vanaf het begin van het verhaal niet lekker in haar relatie zit en worstelt tussen werk en privé. Haar personage komt op deze manier meteen tot leven waardoor je jezelf kunt identificeren met haar. We leren haar collega's kennen en meer over haar werkzaamheden voor de SCU, de Serial Crime Unit. De personages zijn sowieso vrij goed uitgewerkt. Ze hebben allemaal hun eigen problemen uit het verleden of nu in het heden waar ze mee worstelen en wat ze menselijk maakt. De onderliggende thema's die Matheson rondom de personages heeft verwerkt, geven een diepere laag aan hun karakters en het verhaal. Dit zijn thema's als dementie, racisme en relationele problemen. Het rechercheteam bijvoorbeeld is erg divers. Anjelica is, net als een aantal naaste collega's, een gekleurde vrouw en heeft hierdoor meer dan eens te maken met vooroordelen, zeker ook in haar werk als inspecteur. De manier waarop Matheson dit in het verhaal heeft verwerkt is erg mooi gedaan.
De plot is op een prima manier uitgewerkt, maar mist hier en daar wel de spanning die zich op het begin - en met name op het einde - goed opbouwt. Hierdoor verliest het verhaal soms een beetje vaart. Daarnaast komen er aardig wat namen van personages voorbij - hoofdpersonage, slachtoffer of bijpersonage - waardoor het soms lastig is om te onthouden wie wie ook alweer is. Dit geldt uiteraard met name voor de personages die niet in het rechercheteam zitten of geen heel belangrijke rol spelen. Wel blijft er door de afwisseling in perspectieven tussen onder andere Anjelica Henley en Peter Olivier een sluimerende spanning in het verhaal. Dit had meer mogen zijn, maar Matheson weet je genoeg te triggeren om verder te lezen. Steeds meer richting het einde bouwt deze spanning zich verder op en komt er een goede vaart in het verhaal. Ondanks dat je al wel eerder weet wie de vermoedelijke dader is, blijft de daadwerkelijke ontknoping spannend dankzij diverse plottwists. Het team krijgt heel wat te verduren en de gebeurtenissen volgen elkaar aan het einde in rap tempo op. De schrijfstijl van Matheson is vlot en leest prettig weg. Daarbij schuwt ze het uitvoerig omschrijven van verminkte lichamen of de manier waarop dit gedaan wordt absoluut niet. Goede elementen voor een fijne thriller.
De puzzelman is een mooi debuut van Nadine Matheson. Het ontbreekt hier en daar nog aan een paar kleine puntjes voor een topthriller, maar ze weet wel nieuwsgierig te maken en het open einde biedt zeker ruimte voor een vervolg met inspecteur Anjelica Henley.
Bezoekersreacties:
Linda (46) op 5 februari 2021:
De thriller speelt zich af in de Londense wijk Deptford, daar woont de schrijfster zelf ook, ze is strafrechtadvocaat en dit is haar debuut. Het is tevens deel 1 van een serie.
Het is een vlot lezende thriller van maar liefst 428 pagina’s met een sterke jonge vrouwelijke rechercheur, Angelica Henley, in de hoofdrol. Ze krijgt hulp van een rechercheur in opleiding, Salim Ramouter.
Je maakt kennis met het politieteam dat eigenlijk dag en nacht werkt want er worden kort achter elkaar diverse gruwelijke moorden gepleegd die vergelijkbaar zijn met de moorden van Peter Olivier, een seriemoordenaar die nog vast zit in de gevangenis.
Je moet je koppie erbij houden in deze thriller want het politieteam verdenkt een copycat van de seriemoordenaar Peter Olivier, dat hij in korte tijd diverse vergelijkbare moorden pleegt. Ik heb maar een lijstje gemaakt met slachtoffers, hoe ze vermoord zijn en de diverse kenmerken van de moorden. Als dan ook nog Peter Olivier zelf ontsnapt uit de gevangenis, ontkomt het politieteam zelf ook niet ongeschonden uit de strijd.
De thriller leest makkelijk weg, de personen en omgeving zijn beeldend beschreven en de moorden zijn tot in detail beschreven maar toch mis ik iets. De spanning kabbelt langzaam voort en het open eind draagt ook niet echt bij aan een voldaan gevoel als je het boek dicht slaat.
Voor de liefhebbers van de Kate Marshall-serie van Robert Bryndza en de Luc en Ava-serie van Helen Fields.
Oordeel:
|
|
|
|