ISBN: 9789044345391
Uitgever: The House of Crime
Verschenen: 2014
Overige edities:
E-book
|
Omschrijving: Michelle ligt in een coma na een ernstig auto-ongeluk. Herinneringen aan haar zorgeloze leven komen in flarden voorbij. Een luxe leven in Kralingen met haar succesvolle man, twee kinderen, een vakantiehuis in Zuid-Frankrijk, vrienden, en alles in overvloed. Toch hunkert ze naar meer. Michelle stort zich in een hartstochtelijke affaire met de stoere Jacob, maar ze beseft niet dat iemand haar nauwlettend in de gaten houdt. Terwijl ze aan haar ziekenhuisbed gekluisterd is, lijken al haar geheimen aan het licht te komen. Kan ze haar familie wel vertrouwen? Niets is wat het lijkt, en Michelle moet vechten voor haar leven - en de waarheid.
|
|
|
Oordeel VrouwenThrillers.nl:
Recensie Diana Heynis op 15 december 2014:
Michelle, de aantrekkelijke en in hogere kringen verkerende dochter van Theresa van Kempenaarde, wordt door haar moeder uiterst zorgvuldig gekoppeld aan Lennart Huijbers, de tien jaar oudere ondernemerszoon wiens bedje vanaf zijn geboorte reeds was gespreid. Hier heeft Theresa zo haar redenen voor. Na dit intro zijn we een eind op weg in het leven van het inmiddels zestien jaar getrouwde paar die met hun twee kinderen resideert in Oostvoorne. Terwijl Lennart de scepter zwaait over een aanzienlijke onderneming runt Michelle succesvol haar eigen kunstgalerie. De kids groeien op, Michelle krijgt op diverse vlakken hulp van een oude schoolvriendin en haar leven wordt nog spannender wanneer haar oog valt op levensgenieter Jacob Groeneveld, een oude kameraad van Lennart. Alles lijkt pais en vree ware het niet dat Michelle zich in een coma bevindt. Terwijl ze in haar eigen wereld vertoeft passeren gebeurtenissen de revue en herbeleeft ze datgene wat haar is overkomen. Doordat alle herinneringen en beelden bij vlagen komen is het voor Michelle een hels karwei de puzzelstukjes bij elkaar te zoeken.
Esther Kreukniet weet zich op ongeëvenaarde wijze te verplaatsen in haar hoofdpersonage. Dit boek laat zich niet door iedereen zomaar schrijven. Er is zorgvuldig nagedacht over de invalshoek, de inhoud, wat er toe doet en wat weg te laten. Tevens zijn de valkuilen vermeden door balans aan te brengen in hetgeen er plaatsvindt. De teugels blijven strak. Op bepaalde momenten wat gevierd, maar nergens verliest Esther de controle. Doordat de auteur heeft verkozen vast te houden aan de ik-vorm kan het zijn dat dit op sommige vlakken wat verwarrend is. Ieder karakter dat de revue passeert heeft zo zijn of haar eigen agenda. Met de een hebben we wat meer consideratie dan met een ander, maar allen weten wel de aandacht van de lezer vast te houden. En passant betreft een uiterst vernuftige thriller die te allen tijde de feitelijkheid niet uit het oog verliest. Hoewel niet alles als een donderslag bij heldere hemel komt, blijven enkele vragen lang onbeantwoord. Tergend langzaam worden uiteindelijk de ontbrekende fragmenten gevonden. Mijn inziens verdient Esther Kreukniet met dit boek alle lof. Juist door niet uit de bocht te vliegen daar waar het makkelijk kan, weet ze mij te overtuigen dat ze de kunst van het schrijven daadwerkelijk meester is. En passant is een gelaagde en tevens geslaagde thriller van een uitzonderlijke kwaliteit.
Bezoekersreacties:
Wemmie Wolf (52) op 8 november 2014:
Theresa, de moeder van Michelle, de hoofdpersoon in deze thriller, weet haar dochter tijdens een paardenwedstrijd te koppelen aan Lennart Huijbers, telg uit een oud ondernemersgeslacht. Michelle gaat blijkbaar zonder te protesteren akkoord en gaat daarna een luxe leventje leiden. Leuke man, twee kinderen, zelfs een koningswens. Thomas en Sophie. Michelle heeft een kunstgalerie en alles lijkt voor de wind te gaan.
Lijkt, maar schijn bedriegt. De verpakking is mooier dan de inhoud en het huwelijk wankelt. Michelle stort zich in een hartstochtelijke affaire met Jacob, een studievriend van Lennart en in alles een tegenpool van haar man. Michelle ziet het leven in een ander perspectief en begrijpt dat ze het roer om moet gooien. Wat is daadwerkelijk belangrijk in het leven? Te vaak en te veel heeft ze haar leven ingericht ten koste van zichzelf. Michelle is een pleaser. Maar het leventje van glamour, vrijheid en poen bevalt haar ook wel.
Dan slaat het noodlot toe en Michelle krijgt een ernstig auto-ongeluk waarbij ze in coma raakt. Esther Kreukniet weet op integere wijze het leven van een comapatiënt te schetsen. Een wirwar van gedachten flitst door Michelles hoofd. Haar leven trekt aan haar voorbij met zijn mooie en minder mooie kanten. Deze passages in het boek lopen niet chronologisch. Uit onderzoek van Esther Kreukniet is gebleken dat een comapatiënt talloze gedachten en herinneringen kan hebben maar in een onsamenhangende volgorde.
Terwijl ze gevangen zit in haar coma komen ook traumatische gedachten voorbij en Michelle ontdekt dat ze ontvoerd is geweest en dat de daders geen onbekenden zijn. Wie valt er nog te vertrouwen? Haar vader heeft haar geleerd om enkel op zichzelf te vertrouwen. De flarden mist trekken langzaam op en de waarheid dringt zich aan haar op. Het is allemaal erg heftig en tijdens haar revalidatie zoekt ze naar de oplossing. Die is controversieel maar zoals Esther Kreukniet in haar eindwoord schetst, elk verhaal kent twee kanten. Wat is goed of wat is fout?
De schrijfstijl van Esther Kreukniet is vlot, vloeiende zinnen en korte hoofdstukken. Door de toelichting tijdens het Thrillerfestijn wist ik dat het geen doorsneeboek zou zijn. Een thema dat snel zou kunnen uitmonden in vals sentiment maar in deze thriller is het fenomeen coma professioneel en realistisch omschreven. De spanningsboog is niet groot maar door het verhaal vanuit het perspectief van Michelle te vertellen ontstaat er een onderhuidse spanning. De notities afkomstig van een applicatie uit een smartphone vind ik een mooie afwisseling in het verhaal. Enig minpuntje is dat het al snel duidelijk wordt wie het op Michelle heeft voorzien. Maar het hoe en waarom blijft nog een tijdje onduidelijk. Het geheel in ogenschouw nemend kun je concluderen dat hier een thriller is geschreven die beslist smaakt naar meer.
Oordeel:
Wendy Wenning (47) op 16 oktober 2014:
En passant is een spannend verhaal met een onverwachte ontknoping. Michelle ligt in coma na een auto ongeluk. Ze wordt voortdurend geplaagd door herinneringen. Herinneringen waarvan zij niet zeker weet of deze wel kloppen. En dan die notities op een smartphone, van wie zijn die? Tijdens haar coma kan ze zich niet uiten, maar wel alles horen. Twijfels aan iedereen maken haar onzeker en ze durft weinig mensen nog te vertrouwen. Ik had vanaf het begin compassie met Michelle en mijn nieuwsgierigheid werd constant getriggerd. Meerdere verhaallijnen door de verschillende herinneringen verteld door Michelle. Ik wilde weten hoe het zat en dit was voor mij weer zo’n boek wat erg moeilijk weg te leggen was.
De zeer goede spanningsopbouw en de nauwkeurige uitwerking van het hoofdpersonage maken En passant voor mij een hele goede thriller. Esther heeft eerder romans geschreven, waarvan Carte Blanche een spannende roman is, maar wat mij betreft mag ze doorgaan met thrillers schrijven. Ze laat met En passant zien dat ze dit heel goed kan en dit talent mag zeker niet onopgemerkt blijven. Oordeel:
|
|
|
|