Omschrijving: Al jaren is de Amerikaanse historicus Don Christie bezig met zijn levenswerk: het ontcijferen van twaalfduizend zeventiende-eeuwse documenten. Dit unieke archief bevat materiaal over de ontdekking en kolonialisatie van Manhattan door de Hollanders. Als Don Christie tijdelijk in Nederland verblijft, krijgt journaliste Kes van Buren de opdracht een artikel over hem te schrijven. Maar precies in die periode overlijdt hij. Alles wijst op een ongeluk, totdat Kes hoort dat Don Christie werd bedreigd. Ze is overtuigd van kwade opzet. Tijdens haar onderzoek stuit Kes op een duister geheim dat terugleidt naar de tijd dat Peter Stuyvesant met harde hand de Nederlandse kolonie bestuurde. Als het geheim bekend wordt, zal de verstandhouding tussen Nederland en Amerika nooit meer hetzelfde zijn.
In de thrillers van Daniëlle Hermans wordt een Nederlands thema (tulpenbollen, watermanagement) in een historisch en moorddadig jasje gestoken. Zo ook in het pas verschenen De man van Manhattan. In Amsterdam wordt de Amerikaanse wetenschapper Donald Christie vermoord. Al jaren vertaalt hij een zeventiende-eeuws archief over de kolonisatie van Manhattan door de Hollanders. Het archief bevat explosieve informatie en verschillende partijen jagen op 'de hoofdprijs'. We volgen de strijd via verschillende personages, waaronder journaliste Kes van Buren die met lood in haar pen een artikel over de stoffige Christie schrijft. Via haar interviews en het dagboek van de wetenschapper krijgen we en passant een beeld van de kolonisatie van Manhattan. Hermans houdt ons lang in het ongewisse over de details van het explosieve document. We krijgen voornamelijk hints: 'Toen hij klaar was, kon hij zijn ogen niet geloven.' Dit haalt wat van de spanning weg, want wat is de dreigende crisis nou precies? De verwarring is (althans bij mij) compleet als er meer waardevolle documenten worden opgevoerd en 'de hoofdprijs' uit verschillende stukken – inclusief vertalingen – blijkt te bestaan. Via een toevalstreffer krijgt journaliste Kes toegang tot de oplossing. Met hulp van een paar heldhaftige bijfiguren en door de wijsheid van de Amerikaanse president, komt uiteindelijk alles goed, zoals dat in de meeste thrillers (geruststellend genoeg) gaat. Jammer is dat de moord op Christie geen noemenswaardige rol in het boek speelt. Ook de verhaallijnen van de personages blijven op de achtergrond. Van journaliste Kes leren we dat ze een groot verdriet heeft, maar dit heb ik als lezer niet echt gevoeld. De grote financiële meevaller die ze in de loop van het verhaal krijgt, wordt genoemd, maar speelt verder geen rol. Het geheel blijft hierdoor wat vlak. De 'wat als...' vraag die De man van Manhattan oproept, is interessant. Als ik die hier noem haal ik een groot deel van de spanning weg, dus dat doe ik niet. Het is wel het leukste element van het boek: nadenken over de mogelijke gevolgen van... Zijn er meer archieven met verborgen schatten? Wat kan er gebeuren? Wat is het meest realistische scenario? Hoe schokkend zijn de gevolgen? Stel je voor… Hermans vertelt door de ogen van diverse personages een verhaal over hebzucht en het verblind zijn door macht. Het geheel is overgoten met een saus van Nederlandse historie. Vermakelijk en intrigerend tot ongeveer tweederde van het boek, dan valt het wat in herhalingen om met een monoloog van Kes in de ik-vorm af te ronden met een boodschap.
Bezoekersreacties:
Justine (53) op 8 maart 2011:
Tweet Als je van een stukje geschiedenis houd van Amerika en Nederland, dan is dit een goed boek. Ik ben daar minder van gecharmeerd, en vond het een groot deel van de spanning weghalen, die daardoor laat op gang kwam. Wel vond ik de one-liners en humor erg leuk, en soms ook wel wat herkennings punten van hoe wij Nederlanders reageren. Heb me er mee vermaakt, maar had ook wel meer verwacht...
Oordeel:
De gifmengster **** Erika (67):
Het auteursduo Marianne en Theo Hoogstraaten begon zo’n dertig jaar geleden met het schrijven van ...
Ik weet wat je hebt gedaan **** Wemmie Wolf (62): Deze thriller van Darby Kane las ik voor een speciale leesclub. We kregen de helft van het boek en k...
Amsterdam. De verdwijning ***** Kat van den Hoven (44): Amsterdam De verdwijning telt een heleboel hoofdstukken en speelt zich af in wisselende tijdspanne, ...
Fatale twist ***** JN Kingma Postma (48): Recensie van:
Fatale Twist
Auteur :
Suzanna Esther
Suzanna Esther (1966) is een Nederlandse sch...