ISBN: 9789089248749
Uitgever: Houtekiet
Verschenen: 2020
Overige edities:
E-book
|
Omschrijving: Anton heeft een ontwenningskuur achter de rug voor zijn alcoholverslaving. Hij is vast van plan om aan zijn vrouw Esther, van wie hij gescheiden leeft, te bewijzen dat hij terug op het rechte pad is.
Tot Benno en Charlie, twee drugsgebruikers die hij heeft leren kennen in de kliniek, besluiten om het negenjarige zoontje van Antons stiefzus te ontvoeren. Zal men geloven dat hij niets met de ontvoering te maken heeft, nu het duo hem niet meer loslaat en hij getuige is van een moord? Oude wonden worden opengereten, onverwerkte geheimen komen boven water.
|
|
|
Oordeel VrouwenThrillers.nl:
Recensie Nynke Koenen op 12 november 2021:
Het tuinfeest was het thrillerdebuut van Bettie Elias en met Bloedbanden heeft ze een waardige opvolger geschreven. Als jeugdboekenschrijver heeft ze haar sporen inmiddels meer dan verdiend. Net als in haar voorgaande thriller gaat dit boek diep in op familierelaties. De auteur spreekt dan ook zelf van een psychologische misdaadroman. Bettie Elias is van Vlaamse origine en probeert voor de leesbaarheid van het Nederlandse publiek het gebruik van Vlaamse woorden te beperken. De oplettende lezer zal toch door hebben dat het gaat om een Vlaamse auteur, maar dat heeft ook zijn charme. In een razend tempo worden de personages die een rol spelen in Bloedbanden in opeenvolgende hoofdstukken geïntroduceerd. Van Anton die zijn leven weer op de rit probeert te krijgen als herstellende alcoholist tot zijn zogenaamde vrienden Benno en Charlie die Anton uit de afkickkliniek kent en zijn stiefzus Sofia die vastzit in een ongelukkig huwelijk. De auteur heeft alle personages evenveel aandacht gegeven. De hoofdstukken worden afwisselend vanuit deze personages verteld en de gebeurtenissen vinden chronologisch plaats. Als een rode draad door het verhaal loopt de ontvoering van de zoon van Sofia. Voor dit thema heeft Bettie Elias gekozen omdat ze zich afvroeg hoe je als ouder op de ontvoering van een kind zou reageren. Waar twee vrienden snel en makkelijk geld denken te verdienen blijkt dit toch wat minder eenvoudig en lopen zaken uit de hand.
De dubbele laag in Bloedbanden is de persoonlijke worsteling van de personages die de auteur goed heeft neergezet. Anton wil graag weer het contact met zijn ex en zijn dochter opbouwen, maar dat gaat niet zo makkelijk. Sofia kampt met de naweeën van gebeurtenissen uit het verleden en heeft een partner die niet goed voor haar is. Toch blijft ze. Deze persoonlijke worstelingen maken Bloedbanden tot meer dan een dertien in een dozijn thriller. De auteur had nog meer uit de persoonlijke verhaallijnen van de verschillende personages kunnen halen, want hier zitten open eindjes in, zoals het verleden van Sofia. Hier en daar zijn de gebeurtenissen voorspelbaar, zoals een ontvoering waarbij alles fout gaat, de daders zijn stereotypes. Dit maakt Bettie Elias goed door in het slot nog een aantal verrassingen in petto te hebben.
Bloedbanden is geen puzzel waarbij de lezer zelf op zoek moet naar antwoorden, het is wel een psychologische misdaadroman die ingaat op de impact van een ontvoering op de omgeving.
Bezoekersreacties:
|
|
|
|