Julia Menken werkt bij de politie als gedragsdeskundige. Dat ben ik niet eerder in thrillers tegengekomen, heel verfrissend. Hoe kwam je op dat idee en wat doet een profiler precies, voor degenen die de serie nog gaan lezen?
Ik vond het mooi om een andere, meer psychologische kant van het speuren te laten zien. Julia volgt bij het maken van een daderprofiel een bepaald schema dat door decennialange ervaring oorspronkelijk bij de FBI in Amerika is ontstaan. Zo probeert ze inzicht te krijgen in de motieven en het denkpatroon van een dader. Bijvoorbeeld door onderzoek te doen naar het slachtoffer krijgt ze informatie over de dader: Waarom werd juist deze persoon het slachtoffer, welke beslissingen werden er tijdens de daad genomen en hoe werd de plaats delict achtergelaten? Wat zegt dat over de dader?
De serie met Julia Menken in de hoofdrol is ontstaan als een Storytel Original, een audioboek. Heb je veel aan het manuscript moeten veranderen voor de papieren versie? Wat is het verschil in het schrijven van een ‘’gewoon’’ boek en een audioboek?
Ik heb de manuscripten inderdaad bewerkt voor de papieren versie. De audioserie bestaat uit tien afleveringen van een uur. In elke aflevering wordt aan het begin nog het een en ander herhaald, om de luisteraar een kort overzicht te geven van het verhaal. Die overgangen heb ik gladgestreken en de herhaling moest eruit.
Ik heb de reviews van De verloren jongen op Storytel gelezen. De meeste zijn heel positief, maar sommige luisteraars klagen over het gevloek. Tijdens het lezen van de papieren versie is het mij niet echt opgevallen. Heb je dat gevloek eruit gehaald? Hoe ga je om met de kritiek op je boeken?
Ja, ik heb het gevloek er inderdaad bij het bewerken van het verhaal uitgefilterd. Ik merkte dat er lezers waren die zich daaraan stoorden en dat heb ik ter harte genomen. Ik trek me de kritiek op mijn boeken zeker aan en op het moment dat veel mensen hetzelfde ‘probleem’ aanspreken, dan is dat denk ik een duidelijk teken dat je daar iets mee moet doen. Ik probeer kritiek altijd als feedback mee te nemen in mijn werk. Het helpt mij om te groeien als schrijver en dat zorgt er uiteindelijk voor dat mijn verhalen beter worden. Natuurlijk is het niet altijd even makkelijk om met kritiek om te gaan, want ook al krijg je twintig positieve reacties, die ene negatieve blijft toch stiekem knagen.
Een serie van drie boeken schrijven is natuurlijk anders dan een standalone. Hoe heb je het aangepakt? Wist je vanaf het begin wat er in elk deel zal gebeuren?
Het was van tevoren niet duidelijk dat het een serie van drie boeken zou worden. Na de succesvolle ontvangst van het eerste boek werd ik gevraagd een vervolg te schrijven. Julia’s persoonlijke verhaal ging natuurlijk verder en ik had ook inspiratie voor een nieuwe zaak waaraan ze zou kunnen gaan werken, dus toen ging het weer rollen. Hetzelfde geldt voor het derde seizoen.
Je Storytel Original over Julia Menken is heel succesvol en zelfs naar meerderen talen vertaald. Hoe zou je zelf het internationale succes van je boek kunnen uitleggen?
Ik denk dat het komt omdat het verhaal van Julia heel persoonlijk is, maar dat ze tegelijkertijd problemen heeft waar iedere willekeurige vrouw overal ter wereld tegenaan kan lopen. Dat zie je ook heel mooi in de spin-off die speciaal voor India in het Hindi is geschreven: die versie speelt in een Noord-Indiase stad en Julia heet Neerja Gandhi, maar in de kern is het verhaal hetzelfde. Dat vind ik best wel bijzonder, dat het dus zo adaptief is.
Je hebt onlangs een nieuwe thriller aangekondigd: De jongen in het donker. Dit boek verschijnt in mei bij The House of Books. Julia Menken-serie is ontstaan als een Storytel Original en wordt nu op papier uitgegeven door De Crime Compagnie. Hiervoor heb je meerdere boeken uitgegeven bij Ambo Anthos. Kun je ons iets meer vertellen over deze indrukwekkende lijst met uitgevers en je keuzes daarin?
Dat is toch wel een verdienste van Willem Bisseling, mijn literair agent. Ik heb hem destijds op goed geluk het manuscript van mijn eerste boek toegestuurd en hij belde me een dag later op. Hij was heel enthousiast en gaf aan dat hij me graag wilde vertegenwoordigen. Binnen drie weken zaten we aan tafel bij Ambo Anthos. Willem was ook degene die me benaderde voor Storytel en hij koppelde me aan The House of Books toen ik op zoek was naar een nieuwe uitdaging. Het is voor mij ontzettend prettig om zo te werken, want ik kan me voor honderd procent op het creatieve proces concentreren.
Ik vind het jammer om afscheid te nemen, maar ik weet zeker dat we elkaar in de toekomst nog zullen treffen om over je nieuwe boeken te praten. Daarover gesproken, waar werk je nu aan?
Ik vond het erg leuk om jou te leren kennen! Ik ben op dit moment nog bezig met de laatste loodjes omtrent de Julia-Menken-print-serie en de nieuwe thriller die in mei verschijnt: De jongen in het donker. Verder staat er een tweede seizoen van Virus Amsterdam voor Storytel op de planning, een project waar ik tot aan het einde van dit jaar wel zoet mee ben. Maar ik heb nog zoveel verhalen te vertellen…we zullen zien!