En nieuwsgierig als ik ben, google ik op mijn naam in combinatie met de titel Voltooid. Kijken wat er allemaal al boven komt. Uiteraard zie ik ook bol.com voorbijkomen. Maar wat schetst mijn verbazing? Voltooid is er al te koop. Niet nieuw, maar tweedehands. Hoe is dat mogelijk? Alleen ik, de uitgever en bloggers hebben exemplaren. En via een actie bij Hebban zijn er tien exemplaren cadeau gegeven. Pas vanaf 26 januari gaat het boek officieel in de verkoop.
Uiteindelijk doet het er niet echt toe wie in dit geval het boek al had en in de verkoop zette. Ik ken diegene niet, en wil niet zonder bewijs beschuldigen, als crimeschrijver moet ik beter weten, toch? ;-) Mijn gevoel van ergernis zat hoofdzakelijk in het feit dat mijn boek al te koop wordt aangeboden, terwijl het officieel nog niet te koop is. Voor een schrijver is zo’n lancering, die in veel gevallen met een presentatie en een feestje gepaard gaat, toch iets bijzonders. Het voelde voor mij vooral als… ‘niet zo netjes’, zeg maar. Alsof iemand een verrassing weggeeft voor je het zelf kunt doen.
Wat vooral fascinerend is, was de aandacht die mijn post erover op facebook opriep. Klaarblijkelijk zijn er bloggers en recensenten die recensieboeken doorverkopen. En de meeste recensenten winden zich daarover op. ‘Wat je gratis krijgt ga je niet verkopen’, is de heersende gedachte. Dat sommige recensenten dit wel doen besmeurt hun goede naam en benadeelt hen. Want uitgevers worden voorzichtiger in het uitdelen van recensie-exemplaren als onbetrouwbaarheid van recensenten toeneemt. En als uitgever weet je ongetwijfeld wie wel en niet te goeder trouw is, maar bij nieuwe recensenten blijft het een gok.
In de huidige tijd, met Social Media en het enorme belang van bloggers in de marketing van boeken, is het aanbod aan recensenten enorm. Veel mensen willen wel gratis exemplaren van boeken (of epubs), niet altijd beseffend dat er ook een verantwoordelijkheid bij komt kijken. Goede bloggers weten dit en gaan er uiterst prudent mee om. En dan ontstaat er een prachtige wisselwerking waar als het goed is iedereen blijer van wordt: de blogger, de uitgever en de schrijver. Maar als er kaf tussen het koren zit, benadeelt dat die goede bloggers ook. En dan gaat dat ten koste van die mooie wisselwerking.
Is er wat aan te doen? Ik vermoed dat het erg lastig is misbruik uit te roeien. Je kunt voorwaarden stellen als uitgever, maar controleren of iedereen zich daaraan houdt, is onmogelijk. En nieuwe aanwas van bloggers per definitie weigeren is ook geen goed idee, de meesten zullen echt oprecht zijn. ‘De goeden mogen niet lijden onder de slechten’, zou mijn moeder gezegd hebben. Een absolute oplossing zal er dus niet zijn, maar ik ben wel benieuwd naar jullie ideeën over de vraag hoe je kunt proberen het misbruik te voorkomen (zoals bijvoorbeeld illegaal delen van epubs). Wat zou helpen, denk je?
P.S: Na contact met de uitgever bleek degene in ieder geval geen recensent te zijn. Door een systeemfout had Bol.com al gereserveerde exemplaren verstuurd voor de officiële datum.
Mariska Overman Foto Mariska gemaakt door Vicky Keulen
Bezoekersreacties:
Charlotte Veltman (56) op 25 januari 2018: Prachtig artikel en terecht dat het niet hoort, ik was stomverbaasd dat men dat bedacht heeftm een blogger doet het niet. Veel succes met je boek.
Silvia van Elzelingen (56) op 24 januari 2018: In ieder geval goed om te horen dat de fout bij bol.com ligt en niet bij een recensent.
Hoe dit te voorkomen is en hoe we het kunnen voorkomen dat epubs zo massaal verspreid worden heb ik even geen antwoord op. Ebooks download je en houd je voor jezelf dat is mijn motto.
|