Tisa Pescar
Door: Diana op 26 juni 2009

Deze maand is Wolfmaan verschenen, het tweede deel in de MaanMysteriereeks. Met haar debuut Jachtmaan opende zij de deur naar het mystieke en wist dit vol overtuiging te verweven met de thriller. De mooie mengeling van het niet grijpbare en de aardse realiteit in samenwerking met een onmiskenbaar spanningsveld, heeft ertoe geleid dat de boeken van Tisa Pescar overduidelijk hun weg hebben gevonden.

1. De term bovennatuurlijke thriller is nog niet zo lang ingeburgerd. Sinds Jachtmaan heb je dit genre rotsvast op de kaart gezet. Ikzelf had de neiging om het boek in eerste instantie onder fantasy te scharen. Onterecht zo bleek. Juist de combinatie van het aardse (dat je heel sterk naar voren laat komen) met het bovennatuurlijke trekt veel lezers aan, gezien de vele positieve reacties die volgden op je debuut. Hoe verklaar je deze aantrekkingskracht?

Tisa:
Ik denk dat mystiek en 'het bovennatuurlijke' altijd al tot de verbeelding van mensen heeft gesproken. In vrijwel iedere cultuur vind je oude en nieuwere rituelen en gebruiken terug die daarmee te maken hebben en er zijn tal van informatieve boeken over gepubliceerd. Daarnaast is er geen land zonder sagen en legenden, die vaak een link met het bovennatuurlijke hebben, en meestal een diepere betekenis dan je op het eerste gezicht zou vermoeden. Dat geldt bijvoorbeeld voor de sprookjes van Grimm, die in feite volksverhalen zijn, verzameld en opgetekend door de gebroeders Grimm. Legenden lijken daarnaast in het leven geroepen om mysterieuze zaken te verklaren. Zelf ben ik vooral geïnteresseerd in Europese volksverhalen, de Oost-Europese in het bijzonder. Deze legenden heb ik dan ook als basis voor mijn boeken gebruikt.

2. In Wolfmaan is Catherine - Cat - Morgain aan het woord, in Jachtmaan was dit hoofdzakelijk Maire. Door steeds een wisselend hoofdpersoon op de voorgrond te zetten krijg je als lezer uiteindelijk een enorm goed beeld en geef je ze in feite alle ruimte om zich te ontwikkelen. Is dit ook jouw bedoeling geweest?

Tisa:
Eigenlijk probeer ik twee dingen te bereiken. Het eerste is inderdaad dat je de personages op verschillende manieren leert kennen en dat ik ze beter kan ontwikkelen. Voorbeeld: Maire vormt zich in Jachtmaan een beeld van Cat. Dat is dus het beeld dat je als lezer meekrijgt. In Wolfmaan kijk je mee door de ogen van Cat zelf. Daardoor kun je jezelf een eigen beeld van Cat vormen en blijken Maires indrukken misschien niet altijd te kloppen.
De tweede reden om van perspectief te wisselen, is dat ik het leuk vind om steeds vanuit een ander personage te vertellen. Op die manier blijft het schrijven van de MaanMysterieboeken voor mijzelf afwisselend en interessant. Ik moet immers steeds in de huid van iemand kruipen. Hopelijk is deze variatie voor lezers ook positief en blijven de boeken juist door de perspectiefwisselingen boeien.

3. In de Tussenwereld (de gezamenlijke website met fantasy-auteur Mel Hartman) en ook op hyves laat je de hoofdpersonen als het ware tot leven komen. Erg bijzonder om het fictieve te linken aan een portret. Het beeld wat ik zelf van de karakters heb gekregen blijkt achteraf eigenlijk precies te kloppen. Daarbij: je schrijfwijze is zo beeldend en goed dat je je als het ware zelf in de hoeve waant. Is het handig om op voorhand al een indruk te hebben of is het juist beter om al lezende het plaatje in je hoofd te laten ontstaan en er achteraf wat meer over te lezen? Hoe ervaren lezers dit over het algemeen denk je?

Tisa:
Waarschijnlijk verschilt dit per persoon. De een bedenkt graag zelf een gezicht bij een personage en de ander vindt het leuk om er op voorhand een beeld bij voorgeschoteld te krijgen. Daarom heb ik afbeeldingen van de personages uit MaanMysteries heel bewust op een apart deel van de website Tussenwereld geplaatst. De personages zoals ik ze zie, wil ik niet aan lezers opdringen. Veel lezers laten hun eigen fantasie immers graag de vrije loop. Hetzelfde geldt voor Mel en haar personages uit De Fantasiejagers. Lezers kunnen er, in de opzet die er nu is, heel bewust voor kiezen of ze op voorhand 'het gezicht achter de personages' willen zien. Wel hebben wij gemerkt dat veel lezers het erg leuk vinden om op dit deel van de website rond te kijken, die in feite een plek is waar de boeken nog verder tot leven komen. Ook op de hyvespagina's van de personages wordt tot nu toe erg positief gereageerd.

4. Hoe zijn de vijf uitgesproken hoofdpersonages eigenlijk ontstaan? En in wie heb je het meest van jezelf gelegd?

Tisa:
De personages zijn min of meer tijdens het schrijven ontstaan. Ze ontwikkelen zich naarmate een verhaal vordert. Soms lijken ze zelfs een geheel eigen leven te gaan leiden, waarbij ze met mijn vooraf uitgestippelde verhaallijn aan de haal gaan. Daardoor gaat een verhaal regelmatig een heel andere kant op dan ik voozien had. Dat klinkt misschien wat vaag, maar het werkt echt zo. Ik kan niet zeggen dat ik in de een meer van mezelf heb gelegd dan in de ander, omdat ze alle vijf een stukje van mij in zich hebben. Wel denk ik dat ik op het eerste gezicht het meest op Cat lijk.

5. Het verhaal speelt zich af in Frankrijk. Verschillende hoofdpersonen hebben deze nationaliteit. Kun je uitleggen waarom je voor dit land hebt gekozen als decor?

Tisa:
Ik vind Frankrijk een prachtig land en ben er vaak geweest. Het landschap leent zich er uitstekend voor om als decor voor mijn boeken te fungeren. Wel zijn vrijwel alle plaatsnamen die ik gebruik fictief. Hetzelfde geldt voor het bos dat in mijn boeken voorkomt. Dit heb ik zo gedaan om alle vrijheid te hebben tijdens het creëren van decors voor de boeken. De commune, waar ik in het kader van mijn onderzoek een tijdje gelogeerd heb, woonde toentertijd in een groot huis in een Frans dorp. Daardoor heb ik mezelf een gedetailleerd beeld kunnen vormen van het landschap en de bouwstijl in Noord-Frankrijk. Er was zelfs nog een ouderwetse houtoven in hun huis aanwezig en, niet te vergeten, enkele gewelfde wijnkelders die je vrijwel overal in Frankrijk tegenkomt.

6. Een verhaal ontstaat vaak al schrijvende. Wanneer ontstond het idee om van Jachtmaan een MaanMysteriereeks te maken?

Tisa:
Dat idee ontstond na het afronden van het manuscript van Jachtmaan. Ik vond het schrijven over deze personages te leuk om er na één boek al mee te stoppen. Behalve dat lieten veel lezers weten graag meer te willen horen. Voor de eerste twee boeken heb ik wel een duidelijke rode draad uitgezet voor ik met schrijven begon. Nu tijdens het schrijven van deel drie, Heksenmaan, heb ik een andere weg bewandeld en ontstaat het verhaal grotendeels tijdens het schrijven.

7. Om alle gebeurtenissen zo realistisch mogelijk neer te kunnen zetten heb je je waarschijnlijk moeten verdiepen in tal van zaken. Hoe heb je dat gedaan?

Tisa:
Zoals hierboven genoemd heb ik een tijdje in een commune doorgebracht. Zij wonen al ruim twintig jaar met vijftien mannen en vrouwen samen, ongeveer op dezelfde manier als de personages in mijn boeken. Daarnaast heb ik alles wat ik niet honderd procent zeker wist onderzocht. Dat gaat van het verwisselen van motorwielen tot de werking van geweren en gedrag van bepaalde diersoorten. Ook heb ik mij verdiept in EHBO, kruidenkunde, Oost-Europese legenden en hekserij die tegenwoordig in vele vormen wordt beoefend.

8. Je hebt met Mel Hartman ook het nodige in het vat zitten. Kun je iets meer vertellen over deze samenwerking?

Tisa:
Mel en ik hebben ontdekt dat wij het erg leuk vinden om samen te schrijven. We zijn daarom van plan samen boeken te gaan uitgeven. In welke vorm is op het moment nog niet helemaal duidelijk en het zal ook nog wel even duren tot het eerste boek een feit is. Wel bundelen wij onze krachten inmiddels al op andere vlakken zoals promoactiviteiten, het geven van lezingen en het proeflezen van elkaars verhalen en boeken.

9. Wat heb je zelf met het bovennatuurlijke?

Tisa:
Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in cultuur en 'het ongrijpbare'. Zo heb ik als kind zo'n beetje alle boeken over land- en volkenkunde en parapsychologie gelezen die in de bibliotheek te vinden waren. Ook heb ik in de jaren een behoorlijke verzameling informatieve boeken opgebouwd, over dingen als kruidenkunde, hekserij en legenden, waarvan sommige heel oud zijn. Die komen nu, tijdens het schrijven, mooi van pas.

10. Je fungeert als proeflezer, maakt boektrailers, ontwerpt boekcovers en je bent druk in de weer met de websites. Het derde deel Heksenmaan is in de maak en Cat's levensverhaal zit in de pen. Een schrijver zit altijd vol inspiratie en zit nooit om een woord verlegen, geldt dit ook voor jou?

Tisa:
Inspiratie heb ik alijd wel en die haal ik uit de kleinste en gekste dingen. Eigenlijk zitten er zoveel dingen in mijn hoofd die ik wil doen, dat ik tijd tekort kom. Wel heb ik inmiddels de keus gemaakt mezelf voornamelijk op het schrijven en aanverwante zaken te storten. Ik doe liever één ding vol overgave, dan tien dingen half. Zo ben ik bijvoorbeeld gestopt met spelen in de band waar ik zangeres en gitariste was. Ook schilderen, wat ik vaak deed, is op een laag pitje komen te staan. De keus maken mijn activiteiten te beperken heeft veel rust gebracht en was niet eens zo heel moeilijk, want schrijven is en blijft mijn grootste passie.

Diana



Bezoekersreacties: