Nele Neuhaus
Door: Sylvia op 8 april 2013

De Duitse auteur Nele Neuhaus is een rijzende ster in thrillerland. In 2011 debuteerde ze in Nederland met Sneeuwwitje moet sterven. Dit boek werd een wereldwijde bestseller, en ook in Nederland waren de recensies lovend. Onlangs verscheen haar nieuwe thriller Diepe Wonden bij uitgeverij Q, en de auteur kwam zelf naar ons land om haar boek te promoten. Een mooie gelegenheid voor VrouwenThrillers.nl om haar een aantal vragen voor te leggen.

1. Het moet toch geweldig zijn om hoogstpersoonlijk, in het buitenland, je eigen boek te mogen promoten, je fans te ontmoeten en interviews te geven. Wat is je ervaring hier in Nederland?

Nele: Ja, het is echt een hele bijzondere ervaring om mijn boeken in andere talen te zien en ook enigszins bizar omdat ik er zelf niets meer van begrijp ;-) Ik heb in Nederland leuke ontmoetingen gehad met boekhandelaren, journalisten, bloggers en mijn fans. Ik ben zeer hartelijk en warm ontvangen en ik heb me vanaf het begin op mijn gemak gevoeld. Wat me opviel was dat de journalisten die mij interviewden zich zo goed hadden voorbereid en geïnformeerd waren. Mijn bezoek aan Amsterdam in januari 2013 was een geweldige ervaring, waar ik altijd met zeer veel plezier aan zal blijven terugdenken.

2. Je debuteerde in 2011 in Nederland met Sneeuwwitje moet sterven. Dit werd een ongekend succes. Wat zijn de verwachtingen voor Diepe wonden?

Nele: Ik hoop natuurlijk van harte dat mijn Nederlandse lezers en lezeressen geboeid raken door dit zeker niet gemakkelijke onderwerp. Maar ik verwacht dat ze het fascinerend zullen vinden. In Duitsland is het echter heel moeilijk om lezers te enthousiasmeren voor een boek dat over het Duitse verleden en de Nazitijd gaat.
Toch hebben heel veel mensen in Duitsland mijn boek een kans gegeven en zij waren heel enthousiast over de actie, het verhaal en de personages. Ik hoop dat dit ook in Nederland het geval zal zijn.

3. Wat inspireerde je tot het schrijven van Diepe wonden? En waarom?

Nele: Ik zag op televisie een documentaire over het bloedbad van Nemmersdorf in Oost Pruisen in de herfst van 1944. Toen wist ik direct: precies dit onderwerp wordt de kern van je verhaal. Ook al is het een complex schrijfproces, ik ben dol op ingewikkelde familiegeheimen die vele jaren teruggaan in de tijd en verhalen die je op een dwaalspoor brengen. Diepe wonden is van alle boeken die ik geschreven heb mijn persoonlijke lievelingsboek.

4. In Diepe wonden wordt een heel gevoelig onderwerp aangesneden. Een onderwerp dat, refererend naar de titel, heel veel diepe wonden heeft achtergelaten. Wonden die nooit zullen helen. Hoe ga je daar mee om tijdens het schrijfproces, en ben je je daar constant van bewust?

Nele: Het was zeer zeker een moeilijk thema, maar ook heel fascinerend. Ik was me er tijdens het schrijven constant uitdrukkelijk van bewust, dat ik zeer zorgvuldig met de Nazitijd, de holocaust en het recente Duitse verleden moest omgaan. Mijn uitgever had in eerste instantie, toen zij alleen nog de samenvatting van het boek had gelezen, grote twijfels. Maar het is me gelukt om een verhaal in het hier en nu te vertellen, waar het verleden een grote invloed heeft, omdat dat zijn sporen heeft achtergelaten in de levens van de hoofdpersonen. Maar dat is niet het hoofdthema, waar het in Diepe wonden echt om gaat is wraak.

5. Heb je veel research moeten doen voor Diepe wonden? En hoe heb je dat aangepakt?

Nele: Bij Diepe wonden was ik gefascineerd door het thema, waar ik opgekomen ben door een televisiedocumentaire. In Duitsland leer je op school al veel over het verschrikkelijke verleden en de Nazitijd. Ik dacht dat ik alles al wist, maar daar heb ik me in vergist. Ik heb zeer intensief onderzoek gedaan op internet, in boeken. Ik heb mensen gesproken die zich die tijd nog konden herinneren. En zo is het verhaal ontstaan.

6. In zowel Sneeuwwitje moet sterven als Diepe wonden voer je behoorlijk wat personages op. Waarom zoveel? Is het niet lastig tijdens het schrijfproces zoveel karakters te moeten onderhouden, en er voor te waken dat ze functioneel blijven binnen de verhaallijn?


Nele: Natuurlijk is het noch voor de lezer noch voor mij als auteur gemakkelijk, met zoveel verschillende personages in mijn boeken. Maar ik vind niets erger dan wanneer er in een boek maar twee of drie verdachten zijn. Mijn detectives zijn zoals het echte leven: er zijn heel veel mensen! Mijn dorp heeft, net als bij Sneeuwwitje moet sterven, gewoon veel inwoners en daarom zijn er ook in mijn boek erg veel mensen.

7. Hoe komt een verhaal tot stand met betrekking tot de personages? Bedenk je ze allen voor je gaat schrijven of ontstaan ze tijdens het schrijven? Hoe verloopt jouw schrijfproces?

Nele: Na verloop van tijd heb ik mijn werkmethode veranderd. Vroeger begon ik gewoonweg te schrijven en ontwikkelde het verhaal en de personages zich verder gedurende het schrijfproces. Tegenwoordig doe ik dat van te voren. Ik ben veel professioneler geworden. Eerst bedenk ik een centraal onderwerp voor de roman, dan verzin ik mijn personages en daarna bedenk ik zowel de actie als de plot. Dan ben ik al ongeveer een jaar bezig, voordat ik überhaupt begin met schrijven.

8. In beide thrillers is er een hoofdrol weggelegd voor het rechercheursduo Von Bodenstein en Kirchoff. Kunnen we nog meer boeken verwachten met dit sympathieke duo in de hoofdrol?

Nele: Ja, die twee moeten voor de zevende keer tijd met elkaar doorbrengen in Taunus bij Frankfurt. Op het moment ben ik bezig om een lastige zaak voor ze te bedenken. De verschijningsdatum in Duitsland van mijn nieuwe detective is gepland voor de herfst van 2014.

9. Lees je zelf veel thrillers? Zo ja, welke auteurs zijn voor jou een inspiratiebron?

Nele: Ik ben zelf dol op detectives en thrillers. Ik heb geen voorkeur of voorbeeld. Ik lees Scandinavische, Engelse, Franse, Amerikaanse en Duitse detectives. Als laatste heb ik een boek van Hakan Nesser en het nieuwste boek van Camilla Läckberg gelezen.

10. En heb je er veel voor moeten doen om gepubliceerd te worden?

Nele: Nee, voor mijn eerste manuscript Unter Haien ontving ik alleen maar afwijzingen van uitgevers. Maar in 2005 vond ik de voor mij perfecte oplossing met de Print on demand methode. Ik heb mijn eerste drie boeken zelf laten drukken en uitgegeven, totdat ik in mijn eigen regio een schare fans had opgebouwd. Pas na het uitgeven van mijn derde boek Mordsfreude merkte de Berliner Ullstein-Verlag me op en kreeg ik een uitgeverscontract.

11. Heb je altijd al schrijfster willen worden?  Is je droom uitgekomen?

Nele: Absoluut! Als klein meisje heb ik al veel geschreven en er stiekem van gedroomd ooit schrijfster te worden. Ik heb deze droom nooit opgegeven en ik ben altijd blijven schrijven, louter voor mezelf. Nu kan ik zeggen: mijn grote droom is uitgekomen! Ik verbaas me er nog steeds over dat, nu ik eenmaal een aantal boeken gepubliceerd heb en een bestseller schrijfster ben, ik deze droom heb kunnen realiseren. Ik ben God zeer dankbaar voor mijn talent en ik bedank al mijn lezers en lezeressen dat zij mijn boeken leuk vinden.

Sylvia

Vertaling uit het Duits: Helma Koot



Bezoekersreacties: